Сумні реалії українського автобусного ринку
Один мільйон за один міліметр – сумні реалії українського автобусного ринку. Така тема прес-конференції, яку провела корпорація «Еталон» 31 липня в УНІАН. Приводом для неї стали «екзотичні» умови замовників тендерів, які прописуються під конкретного виробника.
І за прикладами далеко ходити не треба. Так, у нещодавньому тендері на поставку 43 шкільних автобусів у Львівську область на суму 79 млн грн Замовник прописав загальну висоту автобуса не більше за 2900 мм, прекрасно знаючи, що машини Еталон мають на 78 мм більше. Шкільні автобуси Еталон відповідають всім ДСТУ і при цьому ще й дешевші, що при закупівлі в цьому тендері могло заощадити до 5 млн грн бюджетних коштів.
Наступний тендер на поставку 20 міських автобусів у Кам’янське. Як виявилося, замовник прописав вимоги, за якими автобуси «Еталон» не вкладалися у довжину на цілих 20 см. І це при тому, що автобуси Еталон мали на 14 посадкових місць більше.
Не можна також не розповісти про ще один тендер – на поставку автобусів до Кіровограда на загальну суму 24,6 млн грн. У дев’яти торгах автобуси «Еталон» були дискваліфіковані через те, що мали в салоні по правому борту не три, а чотири кнопки подачі сигналу водієві. Замовник також вимагав мати автобусам виносні двері, хоча машини «Еталон» обладнані звичайними пневматичними, які пройшли сертифікацію. У підсумку сумарна закупівля автобусів обійшлася дорожче на 700 тис. грн.
Тому систему державних електронних закупівель Prozorro потрібно спростити та уніфікувати вимоги до предмету торгів, насамперед керуючись ДСТУ, а не сумнівними правилами.
Вадим Шкарупін
Директор ТОВ «Торговий Дім «Еталон Авто»
У 2019 році за програмою “Шкільний автобус” планується закупити 500 автобусів. Торги останніх 7 місяців засвідчують, що тендери проводяться під одного виробника – при цьому в умови вносяться екзотичні зміни.
Також варто подумати про захист вітчизняного виробника, адже на сьогодні половина закуплених за останні три роки автобусів і тролейбусів – білоруського виробництва. Останні, як відомо, отримують компенсацію в розмірі 11% кредитної ставки від своєї держави. У цих умовах українські виробники поставлені в нерівні умови, оскільки для них ефективна кредитна ставка дорівнює 25%, і її ніхто не компенсує. Тому ми як члени Асоціації українських виробників запропонували Мінекономіки внести коефіцієнт локалізації виробництва, однак відповіді очікуємо вже півроку.
Валерій Купцов
Віце-президент корпорації «Еталон», генеральний директор ТОВ «Чернігівський автозавод»
Автобуси “Еталон” мають надійну агрегатну базу від провідних виробників – сьогодні це Ashok Leyland і DAF. Експлуатація машин із двигунами стандарту Євро 5 засвідчила, що наше дизпаливо не завжди відповідає цим вимогам, воно замерзало вже при мінус 5С. Сьогодні ми посилено готуємося до норм Євро 6, які набудуть чинності в Україні вже з січня 2020 року. Так, 4 вересня починаємо випробування 12-метрового низькопідлогового автобуса Еталон А12210 з дизельним двигуном IVECO. У грудні ми також обіцяємо презентувати ще один новий автобус.
Сергій Желевський
Голова правління ПАТ «Бориспільський автозавод»
Щоб інвестувати у виробництво і в технології, необхідні фінансові ресурси. На жаль, сьогоднішні реалії такі, що більша частина українських виробників не має можливості взяти кредити в українських банках. Також залишається проблемою врегулювання з банками питань, пов’язаних з раніше взятими кредитами і можливості їх реструктуризації. Хоча для окремих підприємств деякі банки все ж роблять винятки.
Наталя Бачурна
Заступник директора юридичного департаменту корпорації «Еталон»
Ми не просимо від держави преференцій для себе, а закликаємо до рівних умов для всіх учасників тендерів. Адже сьогодні в тендерах діє правило двох виробників, що значно звужує коло учасників. А антимонопольний комітет, у свою чергу, не бачить тут ніякого порушення конкуренції.