Юристи попереджають, що законопроект про штрафні бали неконституційний
Про це заявили експерти у галузі права, що співпрацюють з відомим гонщиком та волонтером Олексієм Мочановим. Він оприлюднив їх висновки на своїй сторінці у Феусбук. Нижче «Автоцентр» подає коментарі до проекту Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху», підготовленого Департаментом юридичного забезпечення МВС та внесеного 04.04.2015 на розгляд Уряду.
Как будем платить новые штрафы, и «копить» штрафные баллы?
Как будет штрафовать новая полиция: инфографика
Сама ідея щодо запровадження автоматичної фіксації, штрафних балів і «безвилочних» штрафів дуже непогана, але не у запропонованому варіанті законопроекту.
1. У 2008 році вже була спроба запровадити автоматичну фіксацію практично у такий спосіб, як пропонується у проекті. Результатом цього стало рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням громадянина Багінського Артема Олександровича щодо офіційного тлумачення положень частини першої статті 141 Кодексу України про адміністративні правопорушення (справа про адміністративну відповідальність у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху), справа № 1-34/2010 від 22 грудня 2010 року № 23-рп/2010.
Зокрема у цьому рішенні зазначено, що згідно з частиною другою статті 61 Конституції України юридична відповідальність особи має індивідуальний характер. Необхідність індивідуалізації адміністративної відповідальності передбачена частиною другою статті 33 Кодексу, якою визначено, що при накладенні стягнення враховується характер вчиненого правопорушення, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність.
Крім цього, Конституційний Суд України, виходячи з конституційного принципу індивідуалізації юридичної відповідальності (частина друга статті 61 Конституції України), правової доктрини, положень Кодексу (статті 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 27, 30, 31, 32 Загальної частини та Особлива частина) та своєї правової позиції, за якою «суб’єктом адміністративної відповідальності є лише фізична особа» (абзац другий пункту 4 мотивувальної частини Рішення від 30 травня 2001 року № 7-рп/2001 у справі про відповідальність юридичних осіб), вважає, що суб’єктом, який підлягає адміністративній відповідальності в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, є фізична особа.
Незважаючи на це, законопроект передбачає відповідальність юридичних осіб, що суперечить висновкам Конституційного Суду.
2. Фактично не прописаний механізм притягнення до відповідальності на підставі автоматичної фіксації у випадках коли людина зареєстрована за однією адресою, а фактично проживає за іншою. На сьогодні, з урахуванням ситуації в Криму, Донецькій та Луганській областях, таких громадян доволі багато і вони не проти сплатити штраф, але як їм отримати відповідну інформацію? З іншого боку, багато водіїв використовують авто з такою реєстрацією і куди надсилати постанови у цьому випадку?
3. Пропозиції авторів законопроекту щодо штрафних балів – це приклад з історії, коли видавались індульгенції. Як це виглядає? Водій отримує на рік 150 балів. За них він може, без будь яких інших покарань, або:
– 7 разів перевищити обмеження швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушити вимоги дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правила перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушити встановлену для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками;
– 5 разів порушити правила проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора або на жест регулювальника, порушити правила обгону і зустрічного роз'їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині, порушення правил руху автомагістралями тощо;
– 3 рази перевищити встановлені обмеження швидкості руху транспортних засобів більш як на п'ятдесят кілометрів на годину, ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху;
– 5 разів порушити правила руху через залізничний переїзд!!!
– 3 рази в'їхати на залізничний переїзд у випадках, коли рух через переїзд заборонений.
– Або на свій розсуд вибрати різні порушення, але не більше визначеного індульгенцією. Це просто юридичний нонсенс!!!
При цьому так і не зрозуміло, як знімати штрафні бали з юридичних осіб, з власників автомобілів, які не мають посвідчення водія?
У той же час, у всіх країнах, які використовують штрафні бали, вони спрямовані на додаткове стимулювання водіїв до безпечної їзди та недопущення повторності порушень. Наприклад у Франції до основних видів стягнень (штраф, позбавлення) ще запроваджена 12-бальна система штрафних балів. Молодим водіям, які вперше отримують посвідчення, нараховують 6 балів і якщо впродовж 3-х років вони не порушують встановлених правил їм нараховується ще 6 балів і загальна їх кількість складає 12 балів.
За певні види порушень крім стягнення знімається відповідна кількість балів. Наприклад, за проїзд на червоний сигнал світлофора знімається 4 бали, за розмови по телефону – 2 бали, за невикористання ременів безпеки – 3 бали, за керування у нетверезому стані – 6 балів. Кількість балів, які знімаються за перевищення дозволеної швидкості руху, залежить від рівня перевищення. Якщо дозволена швидкість перевищена більше ніж на 50 км/год – знімається 6 балів. При керуванні без порушень упродовж 6 місяців водієві, у якого було знято 1 бал, цей бал повертається. Для повернення знятих балів більше одного необхідно керування без порушень упродовж 3-х років. У разі, якщо балів залишається мало, водій має право один раз на рік пройти курси з вивчення правил дорожнього руху (плата за курси 500 євро) і відновити половину втрачених балів. У випадках, коли водій втрачає 12 балів, його посвідчення вилучається на 6 місяців. Після закінчення цього строку та успішного складання теоретичного іспиту, а також за наявності позитивних результатів медичного огляду, водій отримує нове посвідчення та 12 балів. Нарахування та зняття балів здійснюється МВС автоматично при накладенні стягнень чи видачі посвідчень водія.
Аналогічна практика і в деяких інших країнах.
4. Добра ідея позбутися так званих «вилок» у штрафах. Але виникає питання: чому тільки у сфері безпеки дорожнього руху і чому саме мінімальний розмір штрафу залишається? Чому в інших сферах не застосовується цей принцип і як бути з вищевказаним рішенням Конституційного Суду України щодо індивідуалізації адміністративної відповідальності?
5. Спірною є пропозиція авторів щодо передачі розгляду всіх справ про порушення у сфері безпеки дорожнього руху уповноваженим працівникам підрозділів патрульної служби Національної поліції, які мають спеціальні звання. Особливо це стосується справ, які передбачають позбавлення права керування або накладення значного штрафу. Враховуючи існуючий економічний стан, мабуть, такі нововведення передчасні.
Таким чином, аналізуючи основні положення законопроекту вбачається, що у разі прийняття Верховною Радою України, його може чекати доля попереднього Закону, яким вводилася автофіксація, а саме визнання неконституційними окремих його положень
і як результат – скасування автоматичної фіксації.