Сьогодні, 22 грудня, в інформагентстві «УНІАН» пройшла традиційна прес-конференція за підсумками роботи підприємств корпорації «Еталон», у тому числі Чернігівського автозаводу.
2025 рік видався непростим для корпорації «Еталон», оскільки значну частину коштів довелося направити на відновлення виробництва. У березні та в жовтні територія Чернігівського автозаводу зазнала атаки російських «Шахедів». Внаслідок було пошкоджено кілька нових тролейбусів, які готувалися до відправки. Проте виконання контракту на постачання 42 тролейбусів для Хмельницького, закуплених за кредитні кошти ЄБРР, відбувається за графіком. Виробництво такого високотехнологічного електротранспорту скорегувало обсяги виробництва автобусів – їх виготовили близько 130 од.
Як зазначив президент корпорації «Еталон» Володимир Бутко, виробничі потужності підприємства дозволяють сьогодні випускати у півтора рази більше автобусів, проте спостерігається гостра нестача людей. До ключових проблем слід віднести й відсутність комерційного ринку, а також страх партнерів інвестувати у підприємства в умовах війни. Велику роль у розвитку виробництва сьогодні надає державна програма «Шкільний автобус».
В свою чергу генеральний директор Чернігівського автозаводу Сергій Бородуха зауважив, що сьогодні підприємство активно розвиває лінійку автобусів Євро-6, оскільки Україна переходить на ці стандарти вже з 2027 року. Ведеться будівництво нового виробничого комплексу для електротранспорту. Дуже рятують обов’язкові умови локалізації виробництва при публічних закупівлях (прим. ред. у 2026 році вітчизняна складова повинна бути не менше 30%). На даний момент частка локалізації у продукції підприємства становить від 40 до 60%.
Як зазначив директор НДІ Автомобілебудування «Еталон» Сергій Кочетов, йдеться розробка шкільного автобусу Євро 6 – моделі А08250Ш. Ця машина завдовжки 9,6 м, що побудована на шасі Ashok Leyland, розрахована на 29 місць, включаючи перевезення двох дітей з інвалідністю. Автобус отримає новий дизайн передньої маски.
Також відбувається модернізація 60-місного електробуса «Мальва»-Електро», оснащеного тяговим приводом компанії «Інформ-Бізнес» (Молдова) та акумуляторними батареями ємністю 203 кВт.год.
Було розроблено конструкторську документацію міжміського автобуса А08434 «Тюльпан». Ця 10-метрова модель розрахована на 40 місць та має багажні відсіки на 3,2 м куб. Машина на шасі Ashok Leyland розрахована на повну масу 12,3 т.
Проводилися роботи також з модернізації тролейбусів Т12230/40 для відповідності умовам вже згаданого тендеру для Хмельницького. Машини отримали систему відеоспостереження, рекламні монітори, систему підрахунку пасажирів, USB-роз’єми. Особливу увагу приділено посиленню антикорозійного захисту.
У НДІ сьогодні розробляють трисекційний трамвай TR5300, який є розвитком односекційної моделі TR3100, випробуваної свого часу у Києві та Одесі. Нова модель – завдовжки 26,3 м розрахована на 260 пасажирів (місць для сидіння – 60) і, що важливо, на 65% буде низькопідлоговою. Запропонують два варіанти за шириною колії – 1000 та 1520 мм.
Щодо вітчизняного автобусного ринку, то тут цікаві цифри озвучив директор торгового дому «Еталон-Авто» Вадим Шкарупін. Так, 2025 року в Україні буде реалізовано близько 940 – 950 нових автобусів, що на 15% більше, ніж 2024-го. З цієї кількості 720 од. – це шкільні, малого класу. Машин середнього та великого класів продано 160 та 61 од. відповідно.
Перше місце посідає «Черкаський автобус» – 370 од. (з часткою ринку 39%), за ним іде ЗАЗ – 240 од. (24%), потім «Еталон» – 130 од. (14%), “Богдан” – 100 од. (11%) та Isuzu – 50 од. (6%). При цьому 88% усіх автобусів куплено за бюджетні кошти, а решту придбано підприємствами для власних потреб.
Щодо державної програми «Шкільний автобус», то у 2026 році на неї заплановано 2 млрд грн. Якщо сюди додати ще 30% від цієї суми за рахунок місцевих бюджетів (обов’язкові умови програми), а також 730 млн грн. додаткових коштів, які не використали цього року, виходить сума, достатня для виготовлення 900 автобусів.
Що стосується тролейбусів, то 2025 року закуплено 84 од. для низки міст – Чернігова, Чернівців, Тернополя, Кременчука, Запоріжжя та ін. При цьому анонсовано нові тендери за кошти ЄБРР – на загальну суму 120 млн. євро.
Корпорація “Еталон” має намір у 2026 році також активно розвивати тему вантажних автомобілів. Генеральний директор підприємства «БАЗ-Тех-Сервіс» Олександр Черницький зазначив, що йдеться про сегмент вантажівок повною масою 8 – 16 т. У 2025 році в Україні було реалізовано 810 машин цього класу (MAN – 170 од., IVECO – 165 од., Renault – 110 од., JAC – 95, од., Dayun – 70 од., Foton – 65 од., Hyundai – 50 од.).
Сьогодні підприємство пропонує модель Т1223 повною масою 12 т. Намічено розширити виробництво кузовних надбудов: до пропонованих нині бортових платформ (у тому числі тентованих) додадуться самоскид, фургон та сміттєвоз.
Більше того, планується увійти до легкого сегменту вантажівок – повною масою до 3,5 т. Щороку в Україні продається до 5000 таких машин. Цікаво, що у 2025 році тут було реалізовано близько 200 машин на електротязі. Тому “БАЗ-Тех-Сервіс” опрацьовує спільно з Ashok Leyland питання організаці виробництва легких електровантажівок.
Про підсумки своєї роботи у 2025 році також розповіли керівники інших підприємств корпорації «Еталон». Генеральний директор Чернігівського ковальського заводу Віталій Трейтяк зазначив, що основний вид діяльності продовжує залишатися гарячим штампуванням пакоівок для залізничного транспорту та сільгосптехніки. Продукція постачається в Україну, так і до Польщі, Чехії та Німеччини. Для інструментальної ділянки було закуплено обладнання із числовим програмним управлінням. Кардинальному оновленню зазнала ділянка термічної обробки – з’явилися печі штовхального типу. У результаті щомісяця вдається освоювати до шести нових продуктів. Портфель досяг 1500 од. Особлива увага приділяється енергоефективним технологіям.
У свою чергу генеральний директор підприємства «Український кардан» Анатолій Потапенко зазначив, що його завод у своєму сегменті є єдиним у країні із замкнутим циклом виробництва. На сьогодні освоєно 500 різних продуктів для залізничного та аграрного сегментів, а також індустріального виробництва, які також постачаються до Німеччини, Румунії, Польщі та Італії. У 2026 році буде продовжено роботу з підвищення якості продукції, що допоможе зміцнити позиції на зарубіжних ринках.