
Військові автомобілі Scania – понад сто років інновацій
Креслення шасі вантажівки – 2,5-тонного «моторизованого вантажного вагона» для шведської військово-морської верфі в Карлскруні, створене в 1904 році, знаменує початок давньої традиції Scania з розробки транспортних засобів та двигунів для військових цілей. З того часу Scania тісно співпрацювала не лише зі Збройними Силами Швеції, а й надавала підтримку багатьом іншим країнам у зміцненні їхньої обороноздатності.
Протягом усього більш ніж столітнього періоду основну увагу Scania приділяла оборонному сектору, розробляючи та поставляючи рішення для транспортування вантажів, військових підрозділів та оборонних систем, розрахованих на роботу у найскладніших умовах.
З початку 1990-х років Scania поставила близько 10 000 автомобілів та 5 000 двигунів для потреб оборони. Але повернімося назад у часі і подивимося, як все починалося.
1908: Перше постачання шведському міністерству оборони
Заснована як Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge (Vabis) у 1891 році, фабрика та майстерня Scania спочатку були зосереджені на виробництві залізничних вагонів, як товарних, так і пасажирських, багажних візків та кінних трамваїв. Можливо, натхненні попередньою успішною купівлею автомобіля Vabis для вищого військового командування в 1904 році, шведські військові зацікавилися. Як результат військово-морська верф у Карлскруні розмістила замовлення на 2,5-тонний «моторизований вантажний вагон», який був доставлений в 1908 році. Це була п’ята вантажівка, колись побудована Vabis.
1916: артилерійський тягач AWD
Військові від початку усвідомили переваги повного приводу для транспортних місій у складних умовах. Внаслідок шведське армійське управління доручило Scania зробити повнопривідний артилерійський тягач з чотирма керованими колесами, що має кермо спереду і ззаду. Машина, відома як T-3, по суті була дуже важкою вантажівкою. Вона важила 7 тонн, мала двигун потужністю 70 к. с. та була оснащена чотириступеневою коробкою передач.
1930-1940-і роки: внесок у Другу світову війну
Під час Другої світової війни Scania виробляла різні військові машини для шведської армії, включаючи легкі танки Stridsvagn m/41 та довговічний бронетранспортер SKP m/42 (див. нижче). Ця епоха ознаменувала значний внесок Scania у військову логістику та мобільність.
1943: Пік військових замовлень
Військові замовлення досягли свого піку, склавши 84% обороту та 98% прибутку Scania. У цей час компанія була повністю орієнтована на оборону. Scania постачала шведським збройним силам вантажівки, а також військову спецтехніку, включаючи танки, бронетранспортери та повнопривідні позашляхові вантажівки.
1944: Бронетранспортер SKP m/42
У 1943 році Scania та шведська армійська адміністрація підписали контракт на 300 шасі для броньованого всюдихода SKP m/42. По суті, це була бортова вантажівка з повним приводом для їзди бездоріжжям, оснащена броньованим кузовом для захисту військ під час транспортування.
Довговічний SKP m/42 довів свою цінність багато разів за ці роки. Він був модернізований кілька разів і залишався на озброєнні шведських сил оборони до початку 2000-х років, завершивши понад 60 років служби. Машини були задіяні шведськими силами ООН під час кризи в Конго (1961–1964) та миротворчими силами ООН на Кіпрі у 1964 році.
1944: Самохідна артилерійська установка SAV m/43
Самохідні артилерійські установки виготовлялися між 1944 і 1947 роками на базі шасі Stridsvagn m/41. Екіпаж складався із чотирьох осіб. SAV залишалася на озброєнні шведської армії до 1970-х років.
1954: L71 Regent
У повоєнний період був представлений L71 Regent, вантажівка, яка стала основним продуктом як у цивільних, так і у військових цілях. Перший у новому поколінні вантажівок, що відповідає зростаючому попиту на машини з більшою вантажопідйомністю, його надійність і продуктивність зміцнили репутацію Scania на ринку великовантажних транспортних засобів.
1960-1962: The LA82 «Мурахоїд»
Офіційно позначений як LA82, автомобіль отримав прізвисько “Anteater” («Мурахоїд») від солдатів, натхнених його довгим капотом. Scania поставила 440 вантажівок LA82 для шведської армії. Ці повнопривідні машини 6×6 були оснащені 10-літровими турбованими двигунами потужністю від 200 до 220 к. с. і були в першу чергу призначені для буксирування 10-тонних гаубиць пересіченою місцевістю, перевозячи ще й до п’яти тонн вантажу в кузові. У 1980-х роках багато з цих автомобілів було переобладнано в мостоукладачі, і вони залишалися на озброєнні до початку 2000-х років.
1969: Злиття з провідною оборонною групою Saab
Scania-Vabis об’єдналася з Saab, шведською аерокосмічною, оборонною та автомобільною компанією, щоб сформувати нове підприємство, Saab-Scania. Міцні відносини між двома компаніями сприяли формуванню унікального досвіду у рішеннях, пов’язаних із обороною. Saab тоді — як і сьогодні — був постачальником винищувачів для шведських ВПС, із легендарними літаками Draken («Дракон»), Viggen та сьогоднішнім Gripen («Грифон»). Цей досвід залишився зі Scania після того, як вона стала незалежною компанією в середині 1990-х років, проклавши шлях для численних успішних спільних проектів із Saab у наступні роки, включаючи двигуни для бойових катерів CB90, а також підводні човни від Saab.
1975: Легендарні всюдихідні вантажівки
Вантажівки SBA111 і SBAT111S компанії Scania, що позначаються в шведській армії як Terrängbil 30 і 40 відповідно, були представлені в середині 1970-х років. Ці повнопривідні машини славилися своїми винятковими позашляховими можливостями, долаючи підйоми до 60% та бічні ухили до 40% за повного завантаження.
SBA111 мав 6-циліндровий дизельний двигун, а SBAT111S був оснащений турбованою версією для буксирування важкої артилерії. Обидві моделі були розроблені з автоматичною трансмісією, що робило їх надзвичайно простими в експлуатації. Висока ремонтопридатність, широке використання стандартних компонентів цивільних вантажівок відповідно до модульної системи Scania та низькі витрати на технічне обслуговування також були пріоритетними під час їх розробки.
За ці роки було випущено кілька спеціалізованих варіантів, включаючи снігоочисні та рятувальні машини для ВПС Швеції. SBA/SBAT111, що все ще перебуває в експлуатації через 50 років, залишається типовим прикладом військового позашляхового автомобіля.
1981: Нові замовлення від шведського міністерства оборони
У 1981 році Scania представила 2-ю серію вантажівок (гаму GPRT), першу повністю модульну лінійку продукції компанії. Вона сприяла виконанню нових замовлень для військових цілей, включаючи повнопривідні евакуаційні вантажівки та снігоочисники для ВПС Швеції, а також вантажівки під ракетні установки для Swedish Air Defense. Замовлення також включали 19 вантажівок T143 (T означає капот «торпеда») для шведської армії. Ці важкі вантажівки використовувалися для перевезення танків разом із їхніми екіпажами, що розміщувалися в подовженій кабіні тягача. Також були поставлені вантажівки з двигуном V8 із звичайною кабіною R. Загалом у 1980-х роках Scania поставила близько 950 автомобілів для армійських потреб.
1986: Перше замовлення НАТО
У 1986 році Норвегія стала першою країною НАТО, яка замовила вантажівки Scania. Контракт включав 1600 позашляховиків у дев’яти різних конфігураціях 3-ї серії Scania, яка була представлена пізніше, у 1988 році. Наступні роки були здійснені замовлення з інших країн НАТО.
1989: Бойовий катер 90 (CB90)
Бойовий катер 90 (CB90) виробництва шведської компанії Dockstavarvet, що входить до Saab Group, був випущений у кількості понад 250 одиниць по всьому світу з моменту появи в 1989 році. Остання версія, CB90 NG, оснащена двома дизельними двигунами Scania V8 потужністю 900 к. с. кожен.
1990-е: Бойова машина піхоти 90 (CV90)
Розроблена BAE Systems Hägglunds у співпраці зі шведськими збройними силами та великими субпідрядниками, такими як Scania, CV90 – це гусенична бойова машина піхоти, яка надійшла на озброєння у середині 1990-х років. Дизельний двигун Scania V8 із самого початку забезпечував CV90 необхідну потужність та надійність. Остання модель, Mk IV, оснащена 16-літровим V8. На сьогоднішній день випущено понад 1300 одиниць, у тому числі 50 одиниць, подарованих Швецією Україні.
2000-і: Революційне постачання для Dutch Defense
На початку 2000-х Scania отримала новаторське замовлення від Збройних сил Нідерландів: понад 500 повнопривідних транспортних засобів для перевезення стандартних контейнерів. Завдяки модульній системі Scania та великим випробуванням компанія була єдиною на виставці Eurosatory у Парижі, що представила контейнерний гаковий навантажувач 8×8 без необхідності у спеціальних гідравлічних рішеннях. Інновація привернула увагу галузі та встановила новий стандарт для майбутніх оборонних замовлень у всій Європі.
2000-і: Великі постачання французькому міністерству оборони
2000 року Scania стала першим іноземним постачальником транспортних засобів для французької армії. Початкове постачання складалося з дванадцяти вантажівок Scania T144 CA6x4, капотних тягачів, призначених для застосування на будівельних майданчиках і раніше постачалися шведським силам оборони.
Потім були додаткові поставки французьким військовим, включаючи великі замовлення на повнопривідні вантажівки Scania 8×8 зі змінним кузовом (555 одиниць) і 300 тривісних повнопривідних автоцистерн.
2010: паливозаправник Scania CaRaPACE
Спеціалізований броньований паливозаправник 8×6 був представлений у 2013 році для французьких військових. Розроблений для операцій у складних умовах, CaRaPACE використовувався у зонах конфліктів, забезпечуючи необхідну паливну та логістичну підтримку. 2020 року його вдосконалена броня довела свою ефективність, захистивши екіпаж під час атаки в Малі.
2017: найбільше в історії оборонне замовлення
Scania виграла державний тендер у Нідерландах – ініціативу Міністерства оборони щодо заміни та модернізації парку військових колісних транспортних засобів країни. Контракт, що охоплює первісне замовлення на 2037 транспортних засобів, став найбільшим одноразовим замовленням Scania на сьогоднішній день. Повний опціональний пакет було придбано пізніше, внаслідок чого загальне постачання становило понад 3000 транспортних засобів та було укладено угоду з ремонту та обслуговування вродовж 10 років. Ця співпраця може бути продовжена ще на такий самий термін.
Більшість контракту, публічно відомого як «Gryphus» на честь логотипу Scania у вигляді грифона та герба Нідерландів з левами, складається з близько 2500 вантажівок 8х8 з унікальною особливістю: для операцій у зонах конфлікту вони можуть бути обладнані броньованою кабіною. За потреби ці надміцні кабіни можуть легко замінити стандартні завдяки геніальній системі змінних кабін.
2025: найбільше замовлення від шведських збройних сил за останній час
Scania Sweden отримала найбільше на сьогодні замовлення від Управління матеріально-технічного забезпечення шведської оборони (FMV). Замовлення включає 475 великовантажних автомобілів із можливістю постачання ще 375 одиниць.
За контрактом Scania поставить три варіанти вантажівок – фургони, бортові та машини з гаковим навантажувачем. Це найбільший контракт Scania Sweden із FMV з 1980-х років. Постачання заплановано на період з 2025 по 2027 рік.