Сегодня кондиционер в автомобиле – очень востребованная система. Но, оказывается, далеко не все умеют ею правильно пользоваться и делают много ошибок. О них и поговорим.
Автовласники, які ще не стикались з ремонтом кондиціонера, навіть не уявляють, наскільки дороговартісною може бути ця процедура. Саме тому ми одразу хочемо акцентувати увагу на вартості ремонту, щоб стало зрозуміло: краще своєчасно обслуговувати кондиціонер, ніж лагодити його надалі.
Вартість обслуговування автомобільного кондиціонера (системи «клімат-контроль») на спеціалізованій СТО, наприклад, Майстер Сервіс, в залежності від марки та моделі авто для систем з фреоном R134a з певним об’ємом дозаправки може коливатися від 500 до 1000 грн. А от ремонт набагато дорожчий. Ця операція, як правило, включає в себе заміну компресора, осушувача та радіатора-конденсора (якщо конструкція з дуже тонкими каналами розміром з людську волосину і тому не підлягає мийці). До того ж, мийка всієї системи та заправка свіжим мастилом і хладагентом (фреоном). В результаті це обходиться мінімум в 15 тис. грн для бюджетних авто. Для моделей преміальных марок залежно від виробника компрессора та радіатора цінник на такий ремонт стартує від 20 тис. грн і може сягати навіть 60 тис. грн.
Якщо автомобіль з фреоном R1234yf (на деяких найсучасніших моделях авто), то його обслуговування з дозаправкою може обійтись в 3000-7000 грн. Це обумовлено тим, що в цих машинах застосовується екологічно чистіший, не хлоровмісний фреон, який коштує дуже дорого. Ремонт таких систем також коштує ще більше. Якщо порівняти вартість обслуговування та ремонту, то будь-хто зрозуміє, що ці витрати несумірні. Економічно вигідніше своєчасно обслуговувати цю систему автомобіля.
Завдяки допомозі провідних спеціалістів компанії Майстер-Сервіс ми визначили 10 основних помилок автовласників, які стають причиною багатьох проблем в експлуатації автомобільных кондиціонерів.
Крім великих витрат на ремонт, автомобільный кондиціонер може бути джерелом інших неприємностей, наприклад, призводити до поширення хвороб.
Помилка №1
Ігнорування процедури щорічного обслуговування системи кондиціонування. Це помилка, оскільки для всіх гумових шлангів через їх пористість передбачено допуск на витік фреону до 10%. Тому неважко підрахувати вможливі щорічні втрати фреону в кондиціонері машини. У кожному транспортному засобі з кондиціонером у моторному відсіку знаходиться табличка, де вказано тип фреону та його кількість у системі автомобіля. Якщо це, наприклад, 525 г, то щорічно витоки можуть становити до 50 г. Тобто, якщо не дозаправляли кондиціонер чотири роки, хладагента там може лишитись близько 300 г. Це небезпечно, оскільки погіршується ефективність охолодження, система працює при більшому навантаженні, в ній циркулює менше мастила.
Помилка №2
Не вмикати кондиціонер в профілактичних цілях в зимовий період. Ця процедура необхідна, оскільки під час роботи кондиціонера відбувається змащення всіх внутрішніх частин системи кондиціонування. Таким чином виключають пересихання резинових ущільнювачів, шлангів тощо, що дозволяє зберегти герметичність системи, мінімізувати витік хладагента, а також змастити усі внутрішні деталі компресора та запобігти корозії. Ввімкнути кондиціонер взимку на морозі можна лише в теплому приміщенні, оскільки при мінусовій температурі на вулиці це не спрацює. Теплим приміщенням для авто можуть бути СТО, деякі автомийки, криті паркінги. На цю операцію для системи кондиціонування достатньо 15 хвилин.
В зимовий період «прокачувати» всю систему кондиціонування бажано кожні два тижня. На це витрачають 15 хвилин.
Помилка №3
Неналежне обслуговання кондиціонерів за принципом «ближче», «дешевше», але тільки не у професіоналів на перевірених чи рекомендованих спеціалізованих СТО. Хоча останні мають спецобладнання, зокрема заправні станції та газоаналізатори визначення складу фреону. При ТО може бути безліч порушень, які виведуть кондиціонер з ладу. Наприклад, вам заправили неякісний фреон, у складі якого різні його типи. Хоча ця суміш в цілому може відповідати температурним вимогам (температура кипіння чи конденсації) того ж фреону R134а, але може бути несумісна із застосованим у системі мастилом. Як результат – значно погіршиться змащення системи, компресор швидко вийде з ладу.
Прилад для визначення складу та типу фреону в автомобілі повинен бути на кожній професійній спеціалізованій СТО по ремонту та обслуговуванню кондиціонерів.
Фреон R134а застосовується з мастилом, яке розчиняється в її складі та циркулює по системі. Якщо фреона буде мало, то й мастила буде мала кількість, а це дуже небезпечно, особливо для поршеньків компресора кондиціонера. Крім того, навіть на одній моделі авто залежно від виробника компресора кондиціонера можуть застосовувати різне мастило. Інформація про це доступна здебільшого тільки тим, хто професійно займається ТО, ремонтом цих систем і може утримувати відповідний склад витратних матеріалів. Гаражним майстрам не по кишені мати увесь спектр необхідних витратних матеріалів під різні моделі авто та компресорів.
Помилка №4
Ігнорування антибактеріальної обробки радіатора-випарювача в салоні авто. Це призводить до того, що кондиціонер не лише стає джерелом неприйнятного та неприємного запаху, але й може спровокувати захворювання пасажирів. Професійну антибактеріальну обробку кондиціонера оптимально проводити двічі за сезон його експлуатації: на початку (навесні), та в кінці (в жовтні). Супутньо з цим варто замінити фільтр салону. Він також засмічується, тому його пропускна здатність знижується і водієві доводиться встановлювати максимальну швидкість обдуву. Це не тільки акустичний дискомфорт, але й низька ефективність охолодження салону.
Помилка №5
Встановлення перед радіатором-конденсором дрібнозернистої антимоскітної сітки , яка погіршує охолодження радіатора. При цьому знижується ефективність роботи системи кондиціонування, а компресор кондиціонера починає працювати в режимі більшого навантаження. Через це, звісно, скорочується ресурс компресора і багатьох елементів системи кондиціонування. Подібні проблеми виникають і у випадках, якщо радіатор-конденсор не чистять від сміття, особливо після весни, коли він забивається тополиним пухом.
Застосовувати протимоскітну сітку для захисту радіатора-конденсора від сміття та бруду небезпечно, хоча й не робити цього також небажано, оскільки бруд погіршує теплообмін.
Тополиний пух та інше сміття також здатні знизити ефективність теплообміну не лише для радіатора-конденсора системи кондиціонування, але й для основного радіатора охолодження двигуна автомобіля.
Помилка №6
Відсутність провітрювання авто після стоянки на сонці (з відчиненими дверями або вікнами та люком). На сонці температура в салоні зростає до 60-70°С. Якщо всю відповідальність за охолодження салону покласти на кондиціонер, то можна отримати два негативні фактори. По-перше, у вас буде тепловий удар, тому увімкніть кондиціонер на повну потужність. Якщо система кондиціонування в повній справності, почнеться інтенсивне зниження температури. А це дуже небезпечно для здоров’я пасажирів. Таке охолодження може спровокувати різноманітні захворювання (застудні, запальні). Якщо в системі недостача фреону, салон буде охолоджуватися не так інтенсивно, але в перенавантаженому режимі буде працювати компресор кондиціонера, що негативно позначиться на його довговічності.
Помилка №7
Самостійна дозаправка системи фреоном з аерозольного балончика (трапляються в продажу на ринках). Дозаправка системи самостійно, навмання (без відкачки та контролю фреону в системі) може призвести до його надлишку. В результаті він не буде встигати випарюватися в радіаторі-випарювачі і може потрапити до компресора в рідкому вигляді. А це призведе до гідроудару, руйнування компресора кондиціонера.
На авторинках можна зустріти ось такий хладагент в аерозолі. Він призначений для професійних майстрів, але ніяк не для автовласників для самостійного використання.
Помилка №8
Вмикати кондиціонер після стоянки на сонці на повну потужність і подача потоку холодного повітря на лобове скло. На склі, особливо за наявності сколів та мікротріщин, можуть утворитися тріщини. Обумовлено це тим, що вклеєне лобове скло сучасного автомобіля є елементом, що підвищує жорсткість кузова, тобто воно знаходиться під навантаженням. А різкі перепади температур не по всій поверхні, а фрагментарно, здатні викликати в склі критичні скачки внутрішньї напруги. Це і провокує утворення тріщин.
Помилка №9
Їзда з відкритим люком або вікнами при ввімкненому кондиціонері. При такому режимі їзди в салон потрапляє велика кількість теплого повітря, тому система охолодження весь час буде працювати в режимі максимального навантаження. А це, власне, також знижує ресурс кондиціонера.
Ошибка №10
Часте миття радіатора автомобіля з використанням активної піни. В деяких моделях авто це може призвести до прискореної корозії та втрати герметичності радіатора-конденсатора.