Особливе місце в історії Запорізького автомобілебудівного заводу посідає 1960 рік. Саме тоді було завершено заводські та міжвідомчі випробування «Запорожця» ЗАЗ-965 і він був рекомендований до серійного виробництва. Випуск першої партії товарних автомобілів стартував 1 жовтня 1960 року.
До кінця 1960 року завод виготовив 537 “Запорожців”, призначених для реалізації. Потрібно сказати, що спочатку автомобілі збирали на невеликому, підлогово-ланцюговому конвеєрі, який свого часу призначався для сільгосптехніки, що вироблялася підприємством.
ЗАЗ-965 на Технічному фестивалі Old Car Land 2025 у Києві. Фото Сергія Іванова
Наступного року, 15 серпня було запущено головний конвеєр, що дозволило різко збільшити випуск. До кінця 1961 року із заводських воріт вийшло 6970 машин ЗАЗ-965. При цьому серед них було 1384 автомобіля в модифікації 965Б; вони мали ручне керування та призначалися для людей з обмеженими фізичними можливостями.
Машини раннього випуску (1961 – 1962 рр.) відрізнялися характерними вентиляційними прорізами на кришці моторного відсіку
Нагадаємо, що ЗАЗ-965 був першим у країні серійним автомобілем, який мав розташований позаду V-подібний 4-циліндровий двигун повітряного охолодження. Робочий об’єм двигуна МеМЗ-965 становив 748 см куб., потужність – 23 к. с. Він дозволяв досягати швидкості 80 км/год.
“Запорожець” швидко завоював популярність. Він приваблював своєю відносно невисокою вартістю – 18 тис. рублів, що приблизно відповідало річному заробітку інженера або висококваліфікованого робітника. Крім того, машина була дуже економічною – експлуатаційні витрати пального становили 7,3 л на 100 км, проти 10 л у “Москвича-402” або “407”.
Повноцінна чотиримісна машина була компактна і маневрена: довжина її становила всього 3,33 м, а радіус повороту по колії зовнішнього колеса – 5,0 м. Незалежна підвіска всіх коліс, гладке, без карданного валу днище, коротка база і 20-сантиметровий кліренс під задньою віссю забезпечували хорошу прохідність.
ЗАЗ-965 пізнього випуску: 1968-69 рр.
1963 року розпочався випуск модернізованої версії – ЗАЗ-965А. Вона мала потужніший двигун МеМЗ-966 – робочим об’ємом 887 см куб., який розвивав 27 к. с. Швидкість зросла до 90 км/год. А 1966 року з’явилася машина з 30-сильним мотором МеМЗ-966А. Загалом до 1969 року включно виготовили 322 166 автомобілів усіх модифікацій.