Нынешней осенью исполнилось 75 лет как на рынок вышли грузовик Mercedes-Benz L 6600 и автобус Mercedes-Benz O 6600, которые пользовались большой популярностью вплоть до середины 1960-х гг
Вантажівка Mercedes-Benz L 6600 серії 304 була випущена в жовтні 1950 року. Автобус прийшов слідом, у листопаді того ж року. Обидві ці моделі відразу пішли на експорт. Вантажівка, зокрема, була однією з найуспішніших продуктів для перетворення Daimler-Benz AG на світового виробника комерційних автомобілів. Цей розділ в історії компанії розпочався ще в 1949 році з презентації середньотоннажних вантажівок 312-ї серії.
Покупців надихнула як концепція L 6600, так й сервіс Mercedes-Benz. Після закінчення Другої світової війни бренд реалізівав стратегію продукту та обслуговування в секторі комерційних автомобілів, яка ґрунтувалася на надійних та доступних транспортних засобах із гарним співвідношенням ваги/корисного навантаження, а також на розвиненій мережі обслуговування. Цей підхід був надзвичайно успішним.
До 1956 року комерційні автомобілі генерували вже більше половини всіх продажів Daimler-Benz. У випадку з L 6600 розвинена сервісна мережа та швидка доставка запасних частин також була важливою конкурентною перевагою для великовантажних машин. Це стосувалося як німецького ринку, так й мало важливе значення для експорту.
Вища продуктивність двигуна при меншій витраті
Як капотна вантажівка з корисним навантаженням 6,6 т, на перший погляд, конструкція L 6600 нагадує комерційні автомобілі часів Другої світової війни, такі як L 6500 (модель 54-ї серії). Проте, з 1950 року ця технологія набула великого розвитку, зокрема, з легким дизельним двигуном – більш спритного, зі збільшеною продуктивністю та меншим споживанням.
Цей новий технологічний підхід особливо вражає, коли порівнюємо L 6600 із двигуном OM 315 (робочим об’ємом 8 280 см куб.) та L 6500 із двигуном OM 57 (11 200 см куб). Нова вантажівка видавала 145 к. с. при 2100 об/хв замість 110150 к. с. при 1700 об/хв. Максимальна швидкість зросла із 55 км/год до 70 км/год, а споживання пального скоротилося з 36 л на 100 км до 24 л.
Тодішній глава конструкторського відділу професор Фріц Наллінгер назвав розробку нового шестициліндрового двигуна для L 6600 “виразно дуже великим кроком”. На початку 1941 року, під час Другої світової війни, Mercedes-Benz вже розробляв та випробовував шестициліндровий дизель OM 304 з високою частотою обертання коленвала. Після 1945 року роботи відновилися – так з’явився OM 315. Цих моторів з 1950 по 1979 рік побудували 40 207 од., включаючи змінні і стаціонарні двигуни. OM 315 був особливо успішним у своєму класі протягом десятиліть.
Поряд зі стандартним OM 315, на військовій вантажівці LG 315 також застосовувався багатопаливний двигун OM 315 V (110 к. с.), який був побудований за вимогами НАТО. Для експортних автомобілів використовувався OM 315 II (125 к. с.), а для стаціонарних потреб – також заряджений OM 315 A (180 к. с.)
Виконання вимог замовника
У ході дослідження, проведеного в 1952 році відомим журналом “Last-Auto und Omnibus”, два десятки клієнтів, що мали в цілому 47 автомобілів і пробіг в районі 330 000 км, були дуже задоволені L 6600. Оцінка шумових характеристик варіювалася від дуже гарної до повністю задоволення. Ось що писало видання: “Досвід з Mercedes L 6600 був настільки гарний, що кожен [власник і водій] всерйоз задумався про повторну купівлю цієї вантажівки в даному класі”.
У той час як до перерахованих сильних сторін належали плавність ходу, високий ступінь надійності, низька частота обслуговування, хороші характеристики двигуна, легке кермо та гальма, звучала й критика на адресу вузької кабіни. Вона була ідентична з середньотоннажними моделями L 3500 (L 311) та L 4500 (L 312) і тому не вважалася досить зручною для поїздок на великі відстані. Тому для магістральних перевезень L 6600 часто оснащувалась кабінами сторонніх кузовних виробників – таких як Eylert, Kässbohrer та Wackenhut.
Піонер кабіни над двигуном
Моделі серії 304 стали перехідними від класичної капотної вантажівки важкого класу до моделей Mercedes-Benz з кабіною над двигуном. Така конструкція робила комерційний автомобіль значно компактнішим – при збереженні тієї ж місткості.
Для порівняння, L 6600 (званий L 315 з осені 1954) з довжиною вантажної платформи 6000 мм мав загальну довжину 9280 мм. А його версія LP 315 – з кабіною над двигуном (cab-over), що випускалася спочатку з травня 1954 виключно для експортних ринків, а з 1955-го також для німецького ринку, мала загальну довжину всього 8450 мм при однаковій довжині платформи і відповідно була більш гнучкою у використанні.
У позначенні LP для кабіни над двигуном “P” розшифровується як “Pullman” завдяки тому, що на той момент конструкція кабіни була особливо комфортною, зі спальними полицями для двох осіб. Ця кабіна вироблялася Gebrüder Wackenhut GmbH, заводом кузовів та транспортних засобів у Нагольді, та доставлялася до Гаггенау для остаточного складання.
Часопис “Das Nutzfahrzeug” писав у своєму номері 1/1956: “Кабіна LP 315 є чимось особливим, що виправдовує її позначення ‘Pullman’. До п’яти чоловік можуть сидіти на двох рядах сидінь (і це з автономним місцем водія). Заднє цілісне сидіння може бути перетворене на дві спальні полиці. Крісло водія можна регулювати у будь-якому напрямку. Незважаючи на винятково тихий двигун, про решту піклується додаткова звукоізоляція.
Вантажівки LP 315 із самого початку стали дуже популярними на німецькому ринку. Абревіатура LP багато років використовувалася компанією Mercedes-Benz для позначення моделей із кабіною над двигуном. Такі моделі серії 304 мали особливий попит через правові вимоги до обмеженої довжини автопоїзда (комбінації вантажівки з причепом) у Німеччині. Таким чином, важкі вантажівки цього покоління відіграли важливу роль у переході від короткокапотних транспортних засобів до машин із кабіною над двигуном.
Відмінна модель практично для будь-якого використання
Модель L 6600/L 315 серії 304 пропонувалася у великій кількості конфігурацій: з бортовою платформою, самоскидним кузовом, як сідельний тягач та транспортний засіб спеціального призначення – з різними колісними базами та з повним приводом на замовлення.
Перехід на нове позначення відбувся в 1954 році: раніше назва моделей належала до їх корисного навантаження – L 6600, тобто 6,6 т. Тепер абревіатура була виведена з позначення внутрішньої модельної серії. Однак для ваговозів такого не було, оскільки з осені 1954 вони не називалися L 304, а замість цього отримали індекс L 315 – комбінація чисел відноситься до двигуна.
Капотні вантажівки випускалися як машини з бортовою платформою (L 6600/L 315), самоскиди (L 6600 K/LK 315) та сідельні тягачі (L 6600 SA/LS 315 – виключно на експорт), а також повнопривідні версії LA 315, LA 315. Також була військова вантажівка LG 315, яка переважно поставлялася в бундесвер. Що ж до машин серії 304 з кабіною над двигуном, то вони пропонувалися компанією Mercedes-Benz як бортова LP 315, самоскид LPK 315 та сідельний тягач LPS 315, також з різними колісними базами.
З цього покоління великовантажних автомобілів капотних, задньопривідних машин було випущено 13735 од.(з 1950 по 1958 рік), 1 264 од. – повнопривідних (з 1954 по 1957 рік), 2 480 од. – з кабіною над двигуном (з 1954 по 1957 рік) та 8 283 од. – військових (з 1956 по 1964). Всього було виготовлено 25 762 автомобілі цього сімейства.
Автобус для подорожей та регулярного сполучення в місті та сільській місцевості
До складу 304-ї серії також увійшли автобуси Mercedes-Benz O 6600. Ця модель була створена шляхом об’єднання елегантних нових кузовів автобусів кінця 1940-х років (O 5000) з силовою лінією та 6-ступеневою трансмісією нової великовантажної вантажівки L 6600.
Модель O 6600 випускалася як міський автобус (дві розсувні двері, 27 або 29 сидячих місць, і майданчик в задній частині салону для 14-ти пасажирів, що їдуть стоячи). Також як міжміський автобус (розпашні або розсувні двері з правого борту, 37 або 41 пасажирське сидіння сидінь у проході та складне сидіння для двох осіб поруч із водієм на замовлення) та як всепогодний туристичний лайнер (додаткове оснащення: Webasto, розсувний люк та скління по краях даху).
З 1954 року автобус отримав позначення O 304. З липня 1950 року до січня 1959-го було побудовано 625 автобусів у різних варіантах і комплектаціях, у тому числі й по шасі.
Реакція преси на O 6600 була позитивною. Журнал “Omnibus-Revue” у номері 4/1951 похвалив еластичність та плавну роботу двигуна, а також максимальну швидкість, обмежену 88,8 км/год, яка була високою для свого часу. З приводу підвіски випробувачі писали: “На дорогах з глибокими вибоїнами на жодному з сидінь не було помітно неприємних поштовхів. Начебто ми їхали в гарній машині”.
“Last-Auto und Omnibus” також відзначив у номері 11/1951: “З точки зору двигуна, шасі, керованості та стандартного складання Mercedes-Benz O 6600 є одним з найбільш економічних, швидких і комфортабельних туристичних автобусів. Шасі допускає встановлення кузова будь-якого типу. Потужність двигуна достатня при повному корисному навантаженні”.
На початку 1950-х років Daimler-Benz сповідував двосторонній підхід у розробці автобусів з дизельним двигуном OM 315. Модель O 6600 H/O 320 H серії 320, яка випускалася з березня 1951 року, наслідувала сучасний дизайн із задньомоторним компонуванням. Паралельно з цим було і доступніше шасі з переднім розташуванням двигуна – OP 6600/OP 315 з колісною базою 5700 мм, яке випускалося з грудня 1953 і оснащувалося кузовами від відомих виробників, такими як Vetter у Фелльбасі.
У прес-релізі Mercedes-Benz від липня 1955 року так писали про модель: “Після комплексного замовлення на автобуси для Тегерана Daimler-Benz A.G. зміг укласти велике постачання автобусів для Стамбула. Стамбул отримає 200 автобусів Mercedes-Benz моделі OP 315, подальший розвиток O 6600 у конструкції Pullman. У цьому плані цікава машина O 6600 T, яка також працювала в багатьох містах світу, але вже як тролейбус.