Особливості тендерних закупівель в Україні: старі автобуси за ціною нових
Сьогодні в Україні, незважаючи на воєнний час, ринок автобусів продовжує розвиватись. Проте проведення тендерних закупівель працює аж ніяк не на зміцнення вітчизняної економіки. З цього приводу 13 липня в агентстві “Інтерфакс-Україна” відбулася прес-конференція, організована відомим виробником автобусів – корпорацією “Еталон”.
А приводом для неї став кричущий тендер на закупівлю для Івано-Франківська восьми уживаних 12-метрових автобусів на загальну суму 64 млн грн. І це при тому, що Чернігівський автозавод може запропонувати за ці гроші стільки ж нових машин аналогічного класу.
Цікаві, але вельми невтішні цифри озвучив заступник директора Торгового дому «Еталон Авто» Олександр Черницький. За останні півтора роки через систему Prozorro було закуплено 73 автобуси. 2022 року з 38 од. нові становили лише 10 од. і це були машини малого класу. А ось решта 28 автобусів, великого класу, виявилися уживаними. За перші 6 місяців цього року придбано 35 автобусів, з яких 24 нових (10 великого класу та 14 малого). З цієї кількості на частку машин вітчизняного виробництва припало лише 47%. А ось автобуси великого класу були виключно зарубіжними. Також в Україну було поставлено близько 250 уживаних автобусів як гуманітарну допомогу.
Окремо слід розповісти про автобусні тендери за європейські кошти. І свіжий приклад – тендер у Миколаєві, який також пройшов не на користь вітчизняного виробника. Тут було три учасники – Чернігівський автозавод та дві турецькі компанії. Вітчизняне підприємство запропонувало на 4,5 млн євро вдвічі більше машин – 55 од., ніж закордонні – 28 та 26 од. Крім того, в умовах тендеру також було надання розрахунку витрат на споживання палива та технічне обслуговування за 10 років. Так ось, наші автобуси за цими параметрами виявилися вдвічі вигіднішими за турецькі. Про це розповів директор з якості та загальних питань ТОВ «Чернігівський автозавод» Сергій Бородуха.
У свою чергу, директор Торгового дому «Еталон Авто» Вадим Шкарупін зазначив, що, віддаючи гроші не українським підприємствам, ми віддаємо цілі сегменти економіки. За півтора роки за європейські кошти було закуплено громадського транспорту орієнтовно на 90 млн. євро. Отож, купуючи зарубіжну продукцію, податки нараховуються лише із суми, яку отримує посередник. А він зазвичай бере не більше 10%. При закупівлі вітчизняних автобусів відрахування до бюджету йдуть уже від усієї закупочної суми. Ще важливіша соціальна складова. Адже для виконання такого об’ємного замовлення одразу завантажуються українські автозаводи, а це тисячі робочих місць.
Сьогодні Чернігівський автозавод бере активну участь у державній програмі «Шкільний автобус». Так, нещодавно було виграно тендер на 28 машин для Одеської області, а днями – ще один, на 43 автобуси для Київщини. Як зазначила директор з продажу ТОВ “Чернігівський автозавод” Наталія Бачурна, ці тендери проводяться через платформу Prozorro Market. І тут замовник вже не може виставити особливі вимоги під конкретного виробника, що практикувалося ще зовсім недавно. Проте проблеми все таки є. По-перше, це пізній початок закупівель: у 2022 році вони стартували у серпні, а цього року – у червні. А по-друге, виплата державних субвенцій частинами. У результаті виробник має встигнути виконати замовлення до 1 вересня, не отримавши за нього повністю гроші. Тому питання своєчасних розрахунків тут є життєво важливим.