
В Києві пройшла конференція автомобільного ретро руху
В Державному Політехнічному музеї 18 грудня 2025 року відбулася пресконференція з нагоди 130-річчя появи автомобільного ринку на теренах України. Представники ретро спільноти обговорили широке коло питань і, на жаль, не тільки святкові. Було обговорено факти знищення та фальсифікацій цінних транспортних засобів, проведення фейкових заходів та навіть видачу нікчемних сертифікатів автентичності.

Ювілей
Як відомо, перший автомобіль в наших землях з’явився в Одесі у 1891 році. Його привіз редактор газети «Одеський листок» Василь Навроцький. Це був саме початок автомобілізму на теренах України, а 15 грудня 1895 року в газеті «Одеський листок» вийшла перша автомобільна реклама. Це вже була ознака появи автомобільного ринку.

Таким чином, ми маємо дуже давню та різноманітну автомобільну історію, частину якої ми навіть не знали, бо нам нав’язували наративи імперії. На жаль в Україні не збереглися стародавні автомобілі з тих часів. І це не наша вина, бо українськими землями прокотилося три війни, одна з яких триває і досі.
Обережно, шахраї!
Але Україна втрачає ретро техніку не тільки через війну, а й через дії певних посадових осіб і «чорних» реставраторів. Яскравий приклад – це фактично знищений київський історичний трамвай.

Учасники пресконференції обговорили факти та окремих осіб, які дискредитують ретро рух в Україні. Наприклад, намагання створювати фейкові змагання, проводити оцінку автентичності транспортних засобів, які не відповідають ним навіть ззовні, та іншу «діяльність» Романа Щіпкова.

Ще одним «героєм» став колекціонер із Запоріжжя Олесь Кальницький. У 2021 році він ввів в оману представників фестивалю OldCarLand щодо своєї «унікальної автівки Volvo 162 з багатим історичним минулим». Виявилось, що такої моделі взагалі не існувало, а представлений екземпляр був створений вже у наші часи невідомими місцевими майстрами. На цьому ж фестивалі пан Кальницький отримав кубок OldCarLand за «найкращу історію автомобіля». Але на конференції експерт Володимир Вінник повідав, що історія, яку розповідав пан Кальницький, була цілком вигаданою. Також багато цікавих, але фейкових історій супроводжували виставку мотоциклів КМЗ, одним з організаторів якої був пан Кальницький.
Учасники пресконференції засудили такі дії, котрі негативно впливають на репутацію українського ретро руху у Європі та призвали колег діяти чесно та відповідально.
Вшанування українського майстра
Під час пресконференції представниками ретро руху було підписано листа до керівництва чеської компанії Jawa з проханням позначати в історичних матеріалах Всеволода Греченка (1898–1948), як українця. Ця видатна людина була головним конструктором Jawa з 1941 по літо 1945 року. Саме в цей час, потай від німців, під його керівництвом створили легендарний мотоцикл Jawa Perak. Але чомусь у багатьох джерелах Всеволод Греченко вказаний як «руський інженер», хоча він народився у м. Золотоноша та мав українське коріння. Греченко є українцем і так буде історично правильно його зазначати. І нехай ця людина, вже навіть після смерті, буде визнана в Україні.

Учасники пресконференції впевнені, що український ретро рух в майбутньому чекають найкращі часи. І його відродження почнеться вже з 2026 року.
В конференції брали участь: президент Українського Автомобільного Клубу (УАК), офіційний представник FIVA в Україні та керівник ВГО «Український Військово-історичний музей» Анатолій Шумський, організатор технічного фестивалю OldCarLand та керівник технічного музею «Колеса історії», реставратор та колекціонер Павло Лозовенко, директор реставраційного ательє «Вінтаж Моторс», колекціонер Артем Рудницький, директорка «Державного Політехнічного музею України» Наталія Писаревська, керівник об’єднання «Історичний Автоклуб» Олег Омельницький, експерти ретро автомобілів та учасники «Історичного автоклубу» Володимир Вінник та Сергій Іванов, а також інші поважні представники українського ретро руху.

























