
А якщо… несправні свічки розжарювання
Одна з істотних відмінностей дизеля від бензинових моторів – складні умови запуску при низьких температурах, зумовлені принципом його роботи. Свічки розжарювання повинні забезпечити впевнений старт двигуна, але у разі їх відмови на водія чекають серйозні проблеми.
Одна з істотних відмінностей дизеля від бензинових моторів – складні умови запуску при низьких температурах, зумовлені принципом його роботи. Свічки розжарювання повинні забезпечити впевнений старт двигуна, але у разі їх відмови на водія чекають серйозні проблеми. |
Призначення і конструкція
Паливно-повітряна суміш у циліндрах дизельного двигуна займається при температурі 800–850 градусів. Але в холодному дизелі (менше 50–60 градусів) одним лише стисненням повітря поршнями такої температури не досягти. Саме тому в конструкцію цього типу двигунів впровадили свічки розжарювання, робоча частина яких розташована в камері згоряння для підігріву повітря.
Головне завдання свічки розжарювання – після повороту ключа «запалювання» в перше положення якомога швидше досягти робочої температури, щоб нагріти повітря в камері згоряння. Свічки розжарюються до 850–1300 градусів протягом 2–30 секунд і в середньому споживають струм 8–16 ампер (тобто 96–192 Вт) кожна. Тривалістю подачі струму на свічку та величиною напруги керує реле або спеціальний електронний блок. «Погасивши» на торпедо лампочку, яка забороняє водієві вмикати стартер, реле ще деякий час – до 3 хвилин продовжує підігрівати свічки на працюючому моторі. Однак деякі сучасні свічки відключаються від мережі одразу після вимкнення стартера, оскільки вони залишаються гарячими протягом часу, необхідного для прогрівання мотора. У найдосконаліших конструкціях електроніка відстежує температуру двигуна, і якщо визнає його достатньо теплим, не вмикає свічки взагалі.
Свічка розжарювання – це закріплений у корпусі та закритий кожухом нагрівальний елемент. У найпростішому випадку він являє собою спіраль з тугоплавкого металу. У більш складних свічок дві спіралі з різних матеріалів. Змінюючи свій опір залежно від ступеня нагрівання, вони забезпечують автоматичне підтримання температури та уникають перегрівання без допомоги зовнішнього реле.
Симптоми проблеми
У сучасному дизелі справна свічка з нормально працюючим блоком керування розігрівається до робочої температури за кілька секунд.
Відсутність підігріву внутрішнього об’єму циліндрів – найімовірніша причина утрудненого запуску дизеля. Справний двигун повинен заводитися одразу після вмикання стартера, з перших обертів колінвала. У теплу погоду відмова однієї свічки не завжди помітна при старті, але перші хвилини після запуску деякі мотори (залежно від моделі та стану) працюватимуть нерівно, оскільки процес згоряння в холодному циліндрі порушиться. Дві проблемні свічки вже серйозно ускладнюють запуск. Відмова одразу трьох або чотирьох свічок малоймовірна, тому якщо двигун не заводиться, причина може крити в реле керування або проводці. Є автомобілі, у яких про несправність свічки сигналізує лампа на торпедо.
При несправних свічках теплий (від 60 градусів і вище) дизель заводиться без проблем.
| |
Причини несправностей
Форсунка не повинна «лити» солярку одним струменем прямо на свічку.
Свічка виходить з ладу з двох причин: вичерпано ресурс спіралі (орієнтовно після 50–75 тис. км пробігу), або несправна паливна апаратура. Якщо на старому автомобілі відмовляє одна свічка, міняти потрібно й інші – вони все одно незабаром вийдуть з ладу.
Укорочує життя свічці несправна паливна апаратура, наприклад, забруднена або зношена форсунка, що спрямовує потужний струмінь палива безпосередньо на робочий елемент нагрівача. Від цього в оболонці нагрівача утворюється отвір, а спіраль руйнується. Нарешті, свічку легко зламати при некваліфікованому встановленні. Довгі свічки багатьох сучасних моторів ламаються при демонтажі, оскільки вони прикипають до головки блоку.
Несправне реле керування може стати причиною перегрівання свічок – їх оболонка деформується, оплавляється, спіраль перегоряє. Саме реле теж може «перегоріти», а провода, що йдуть від нього, – обірватися або перетертися через неправильну прокладку після ремонту.
Діагностика
Про те, що свічка розігріта й можна вмикати стартер, підкаже згасла сигнальна лампа.
Найпростіша діагностика свічок розжарювання полягає в перевірці їх електричної провідності. Спіраль повинна проводити струм, її опір у холодному стані в межах 0,6–4,0 Ома. Якщо до свічок є доступ, «прозвонити» їх можна самостійно: не всякий побутовий тестер здатний заміряти такий невисокий опір, але будь-який прилад покаже наявність обриву нагрівача (опір дорівнює нескінченності).
Більш точну діагностику з відстеженням характеристик кожної зі спіралей проводять уже фахівці. При наявності безконтактного (індукційного) амперметра можна обійтися без демонтажу свічки з двигуна. Але нерідко необхідна перевірка вузла на спеціальному стенді та візуальний огляд робочої частини, на якій можуть бути помітні ознаки перегрівання – оплавлення, деформація наконечника аж до його руйнування.
У деяких випадках – зокрема при відмові одразу всіх свічок – може знадобитися перевірка електрообладнання автомобіля. А саме – реле керування свічками та його ланцюгів.




















.jpg)
