X

Як Антимонопольний комітет створює монополію на ринку шкільних автобусів

Сегодня в Украине сложилась непростая ситуация с государственными закупками школьных автобусов и тому пример последние тендеры в Харьковской и Львовской областях

В інформаційному агентстві УНІАН 3 серпня відбулася прес-конференція корпорації “Еталон”, основною темою якої стала монополізація українського ринку шкільних автобусів.

Наразі в тендерах на закупівлю шкільних автобусів за бюджетні кошти замовники ставлять надумані умови, прописані під конкретного виробника. А Антимонопольний комітет України, який має контролювати прозорість і чесність конкуренції в тендерних закупівлях, продовжує відхиляти численні скарги, подані корпорацією “Еталон”.

Так, якщо минулими роками замовники виставляли незрозумілі вимоги щодо висоти шкільних автобусів, то цього року вирішили ввести ще один параметр – колісну базу, яка має бути не меншою за 4300 мм.

Читайте також:
Черниговский автозавод находится на грани выживания

А останні тендери на шкільні автобуси взалалі принесли несподіванки. Ось що розповіла Алевтина Уперенко, директор Юридичного департаменту корпорації “Еталон”:

Алевтина Уперенко

У Харківській області замовник дискваліфікував дилера “Еталон” через те, що він вказав наявність лише одного СТО в області, а в документації була умова – наявність “сервісних станцій”, тобто у множині. У таких випадках зазвичай прописують точну кількість (не менше двох, трьох і т.д.).

У підсумку до тендеру допустили двох представників одного виробника. Ба більше, заявку учасника, який запропонував меншу ціну, відхилили через нібито неправильно складену документацію. А в підсумку переміг учасник із дорожчими автобусами.

Наталия Бачурна

Така ж ситуація склалася і з тендером у Львівській області на закупівлю обладміністрацією 23 шкільних автобусів на 44 млн грн. За словами Наталії Бачуріної, директора з продажу ТОВ “Чернігівський автозавод”, учасника тендеру – Торговий дім “Еталон Авто” дискваліфікували через не так подані документи. І до тендеру знову допустили двох представників одного виробника. Аукціон заплановано вже на 4 серпня. Не важко здогадатися, хто в ньому переможе.

У підсумку спостерігається тенденція зростання закупівель шкільних автобусів за тендерами на дискримінаційних умовах. Ось що розповів Вадим Шкарупін, директор Торгового дому “Еталон Авто”:

Вадим Шкарупін

Так, у 2019-2020 р.р. із 427 закупівель на 935 автобусів на загальну суму 1,8 млрд. грн, із дискримінаційними умовами виявилося 123 закупівлі на 162 автобуси, на суму – 305 млн грн. Якщо говорити в процентному відношенні, то це 29% від усіх закупівель, 17% – кількості машин і трохи більше за 17% – витрачених грошей. Минулими місяцями 2021 року було проведено 57 закупівель на 222 автобуси, на суму – 433 млн грн. Із них на дискримінаційних умовах – 23 закупівлі 67 машин на 125 млн грн. У відсотках: за закупівлями – це 40% (+40%), за кількістю машин – 30% (+75%) і за грошима – 29% (+70%).

Якщо таку сумну тенденцію зростання буде збережено, то у 2022 році відсоток закупівель шкільних автобусів на дискримінаційних умовах складе 56%, за кількістю машин – 53% і в грошах – 50%. Іншими словами це – монополізація ринку.

Завдання Антимонопольного комітету – дотримання чесної конкуренції в тендерних закупівлях. Потрібно уніфікувати вимоги до товарів, щоб ними не маніпулювали. І це стосується не лише автобусів. Зазначу, що прозора конкуренція веде до значної економії коштів. Так, наприклад, у недавніх закупівлях 20 шкільних автобусів для Запоріжжя вдалося заощадити 10 млн грн, на 10 автобусах для Чернігова – 3 млн грн, а на 26 для Запоріжжя – 6 млн грн. В останньому випадку це дало змогу провести ще один тендер на придбання трьох автобусів.

Читайте також:
В Николаеве сложилась вопиющая ситуация с закупкой автобусов