X

Посилення відповідальності за порушення ПДР: що ухвалила ВР і які пропозиції відхилили

Принятый проект закона направлен на усиление ответственности за нарушение ПДД для всех участников дорожного движения. Помимо увеличения штрафов он вносит ряд корректировок в некоторые процессы и расширяет полномочия инспекторов полиции

Українські автомобілісти доволі посередньо ставляться до дотримання ПДР, вважаючи їх необов’язковими до виконання, а лише рекомендованими. Однак це зовсім не так. Адже навіть найменший відступ від Правил може призвести до трагічних наслідків. Щоб підвищити культуру водіння і викорінити практику ігнорування водіями норм законодавства, Верховна Рада ухвалила законопроект №2695.

На підтримку цього документа, який передбачає посилення відповідальності за порушення ПДР всіма учасниками дорожнього руху, свої голоси віддали 325 народних депутатів. Законопроект було ухвалено в повному обсязі. Єдиний пункт, який відхилили, — це надання поліції можливості зупиняти автомобілі з метою профілактичного огляду. До речі, саме цей пункт свого часу викликав справжній шквал критики в суспільстві. Чимало автомобілістів говорили про відродження корупційних схем та іншого.

А стосовно штрафів за адміністративні правопорушення, то вони зачепили більшість пунктів КУпАП і спрямовані в бік збільшення. Отже, картина для водіїв має такий вигляд:

  • невикористання ременя безпеки і відсутність шолома у мотоцикліста – 510 грн;
  • проїзд на заборонний сигнал світлофора, порушення правил обгону, проїзду перехресть і зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції – 510 грн;
  • телефонна розмова без гарнітури під час водіння – 510 грн;
  • відсутність номерного знака або його невідповідність встановленій формі – 510 грн;
  • керування незареєстрованим або не перереєстрованим належним чином транспортним засобом – 510 грн, а за умови повторного порушення упродовж року – 680 грн;
  • ненадання пріоритету в русі кареті швидкої допомоги або іншому спецтранспорту – 680 грн;
  • перевищення швидкості руху більше ніж на 50 км/год – 3400 грн;
  • залишення місця ДТП — 3400 грн або позбавлення права керування транспортними засобами на термін 6 місяців;
  • створення аварійної ситуації — 1445 грн або позбавлення права керування ТЗ на термін від 6 місяців до 1 року;
  • керування ТЗ без водійського посвідчення — від 425 до 20 400 грн з позбавленням прав на термін від 3 до 5 років.

Для велосипедистів і пішоходів штрафи також зросли. Так, за перетин проїжджої частини в недозволеному місці та ігнорування сигналів світлофора пішоходам доведеться сплатити 255 гривень штрафу. Стягнення для велосипедиста за ці самі порушення становитиме 340 грн. Якщо ці ж порушення вчинені в стані сп’яніння, то штраф зросте до 680 і 850 гривень відповідно.

Читайте також:
Як в Україні зміняться іспити і формат водійського посвідчення

Особливу увагу законотворці приділили водінню в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння. Адже саме це порушення часто стає причиною великих ДТП з летальними наслідками. У зв’язку з цим, крім збільшення штрафів, передбачена і кримінальна відповідальність:

  • керування ТЗ у стані сп’яніння – 17 000 грн;
  • повторне порушення протягом року – 34 000 грн з позбавленням прав на 3 роки або 10 діб адміністративного арешту з позбавленням прав на цей самий термін;
  • порушення втретє – 51 000 грн з позбавленням права керувати ТЗ на 10 років або адміністративний арешт на 15 діб з позбавленням прав на 10 років.

Якщо водіння в нетверезому вигляді призвело до ДТП, унаслідок якого людина дістала травм середньої тяжкості, винуватцю загрожує обмеження волі на строк від 3 до 5 років із позбавленням права керувати транспортними засобами на цей же термін. У разі, якщо характер травм потерпілого важкий, то термін обмеження волі зростає до 10 років. Якщо кількість постраждалих обчислюється кількома особами, то термін позбавлення волі становитиме від 7 до 12 років. Уникнути кримінальної відповідальності можна тільки в разі примирення винного з потерпілим, передання його на поруки або каяття, яке підкріплене певними діями.

Адміністративне стягнення за водіння в нетверезому стані може бути накладено протягом року після вчинення правопорушення. Крім того, інспекторам надали право проведення огляду на ступінь алкогольного сп’яніння без залучення свідків. Для цього їм достатньо увімкнути нагрудну камеру і вести відеозапис процесу. Потім це відео прикладається до протоколу і є доказовою базою. Якщо можливості вести відеозапис немає, то тоді поліцейські, як і раніше, залучають до процесу огляду двох свідків.

Читайте також:
Драгер зашкалив: на Житомирщині поліцейські спіймали п'яного далекобійника

Крім штрафів, законопроект розширив повноваження інспекторів поліції, а також змінив порядок деяких процесів. Зокрема, під час зупинення авто та перевірки документів водій може вийти з транспортного засобу лише після дозволу інспектора. Під час спілкування водій має тримати руки так, щоб їх бачив поліцейський. Крім того, водіям дозволили пред’являти електронні права, техпаспорт и поліс ОСЦПВ.

При цьому вони мають тримати документ так, щоб патрульні могли зафіксувати дані. Паперові варіанти документів необхідно передавати для перевірки в руки інспекторам. Також під час зупинення слід вимикати двигун і виймати ключ із замка запалювання (якщо такий є). До того ж, під час поверхневої перевірки машини, інспекторам дозволили не тільки візуально оглядати салон і багажний відсік, а й перевіряти підкапотний простір, ніші для зберігання дрібниць, навісний багажний пристрій і проводити ідентифікацію VIN-коду.

Ще одне нововведення торкнулося пристроїв TruCam. Якщо раніше прилад мав перебувати тільки на спеціальній опорі, то тепер інспекторам поліції дозволили тримати його в руках під час вимірювання швидкості автомобіля. Щоб зафіксувати інші правопорушення, наприклад факт неправильного паркування, поліцейські можуть використовувати будь-яку техніку, не тільки автоматичну, без будь-яких вимог до захисту інформації.

Читайте також:
На дорогах України знову збільшилася кількість радарів TruCAM (карта)