X

Еко-формула: майбутнє світового автопрому у руках Формули-Е

Как популяризация чемпионата с участием болидов на аккумуляторах поможет электромобильной промышленности?

Історії відомо, що перші електромобілі з’явилися ще задовго до винаходу двигуна внутрішнього згоряння. Однак перша хвиля популярності прийшла до екологічно чистих автомобілів лише в середині 20 століття, коли проблема загазованості повітря і різкий стрибок цін на нафтопродукти, викликаний енергетичною кризою 70-х років, підштовхнули деяких автомобілебудівників поставити виробництво машин з повністю електричним двигуном на конвеєр. У наш час популярність таких автомобілів зростає з кожним днем. Нинішні батареї дають їм змогу розвивати пристойну швидкість і долати доволі довгі дистанції без підзарядки, а більшість європейських (і навіть кілька вітчизняних) АЗС вже можуть надати власникам цих недешевих автомобілів послуги з зарядження батарей. До речі, все створено для того, щоб якомога більше людей, які мають намір внести свій вклад у порятунок екології планети, в майбутньому обрали для себе саме електроавтомобіль.

Photo by LAT Images / Formula E via Getty Images

Як повідомляє xsport.ua саме екологічна проблема стала одним з головних чинників, які підштовхнули творців чемпіонату Формула-Е до популяризації цього виду автоспорту. Ніхто з засновників цієї серії, ідея якої вперше виникла у 2012 році, ніколи не приховував, що перегони на електромобілях стануть лише плацдармом для випробувань еко- та електротехнологій, за якими майбутнє світового автопрому. Так само, як успіхи болідів Формули-1 робили ім’я автовиробникам на кшталт Ferrari, McLaren або Alfa Romeo  на початку появи головних автоперегонів планети, Формула-Е замислювалася як масштабна піар-акція екоавтомобілів, і повністю виправдала себе.

Jaguar повернувся в автоспорт завдяки Формулі-Е / Photo Andrew Ferraro/LAT Images

Чимало автовиробників охоче прийняли виклик і підтримали нову серію. За їхнім задумом можливість обмінюватися інформацією між машинобудівниками мала позитивно вплинути на позагоночну роботу над майбутнім автопрому. Саме тому технології, напрацьовані виробниками серійних електромобілів, стали основою для учасників турніру, і саме їх активно планують розвивати в майбутньому. У технічному плані команди поки що не ставлять перед собою великих цілей. Наразі їхньою головною ідеєю є підвищення ємності акумулятора, який здатний забезпечити болід необхідними кіловатами від початку і до кінця перегонів (нині пілоти змушені пересідати в інший автомобіль рівно посередині дистанції). Але насправді голови й уми ідейних натхненників чемпіонату зайняті більш масштабним проектом, метою якого є подвійна популяризація, якщо так можна сказати. По-перше, їм було вкрай необхідно зацікавити якомога більше автомобільних концернів, що їм вже вдалося. Так, найвідоміший виробник електромобілів Tesla Motors не співпрацює з Формулою-Е. Але у чемпіонаті беруть участь Jaguar, що повернувся в автоспорт саме задля роботи над електрокарами, Renault, Audi, а також McLaren і Williams, що займаються постачанням електродвигунів і батарей. Формулою-Е активно цікавляться такі метри автопрому як Mercedes, з яким укладено договір на участь у чемпіонаті п’ятого сезону, Volvo, BMW (до речі, серійні електромоделі німців i3 і i8 вже виконують роль обслуговувальної техніки) та багато інших. А отже, їм теж цікава популяризація електромобілів серед клієнтів своїх компаній, і саме успіхи в екологічно чистій формулі стануть головною рекламою майбутніх електрокарів цих та інших концернів. До того ж, навіть незважаючи на доволі суворий регламент FIA, команди можуть експериментувати з інноваційними технологіями в інтересах серійного автопрому.

Вірні помічники організаторів і учасників еко-формули / Photo by LAT Images / Formula E via Getty Images

Другою заслугою Формули-Е у популяризації електромобілів є місця проведення гоночних вікендів і робота з фанатами серії. Майже всі перегони проводяться на спеціально споруджених міських трасах, найчастіше – в самому центрі великих міст у всьому світі. Ця близькість до звичайних людей щонайкраще популяризує Формулу-Е, а разом з нею і весь електричний автопром. Красиві й безшумні боліди, здатні з легкістю розвивати швидкість понад 200 км/год (що не є межею), за два з половиною сезони вже побачили сотні тисяч потенційних майбутніх власників електромобілів. До того ж трансляції перегонів доступні для перегляду всіма можливими способами, починаючи від показу на ТБ і закінчуючи повністю безкоштовними стримами в соціальних мережах, на відміну від тієї ж Формули-1.

Керівник серії Алехандро Агаг з упевненістю заявляє, що електрокари – майбутнє світового автопрому, і вже через 20-40 років екологічно чисті автомобілі стануть основним способом пересування. Збіг чи ні, але після старту чемпіонату Формула-Е різко зросли й продажі електромобілів, кількість яких на дорогах збільшилася майже до 100 тисяч екземплярів (і це в 100 разів більше, ніж до дебюту чемпіонату), паралельно зросла і кількість пунктів для підзарядки акумуляторів, зацікавленість людей тощо.

Формула-Е вельми популярна серед фанатів у всьому світі / Photo by LAT Photographic / Formula E via Getty Images

На нинішньому етапі Формула-Е вже виконала своє головне завдання, зробивши автомобілі на електродвигунах і батареях популярними і бажаними. Однак зупинятися на цьому ніхто не має наміру. Відсутність історичної складової молодого чемпіонату дає змогу всім без винятку йти дорогою проб і помилок, не боячись несхвалення з боку фанатів, що в наш час вже не прощається  на тій же Формулі-1. Це головний козир Формули-Е, учасники та організатори якої шляхом експериментів і впровадженням інноваційних екотехнологій крок за кроком наближаються до реалізації заповітної мрії, яка просто приречена стати реальністю.