X

Як у Польщі почали виробляти пікап-трансформер

У 2023 році, що минає, досить новаторському для свого часу автомобілю Tarpan 233 виповнилося 50 років. Зазначимо, що перші 25 оригінальних «фермерських пікапів» у Польщі виготовили ще у грудні 1972 року.

Серійний випуск цього автомобіля, розробленого в Автотракторному випробувальному центрі в Познані, налагодили на авторемонтному заводі в його передмісті. Автомобілю присвоїли марку Tarpan — так називалися невеликі дикі коні, що мешкали свого часу в Польщі, в районі Мазурських озер.

Налагодити випуск цієї моделі допомагали фахівці заводу вантажних автомобілів в Любліні — FSC. І вже в квітні 1973 року нове виробництво стало його дочірнім підприємством. Цьогоріч було виготовлено 250 машин Tarpan, а наступного – вже 1582 од. А в 1975 році підприємство нарешті отримало нову назву, що відповідає його профілю, — Fabryka Samochodow Rolniczych («Завод сільськогосподарських автомобілів»), скорочено FSR.

Tarpan 233 мав міцну лонжеронну раму і кузов типу пікап. Цікаво, що його кабіна була трансформованою. Задню стінку зробили пересувною і для переміщення її достатньо було натиснути два важелі — верхній і нижній. Залежно від положення цієї перегородки автомобіль міг перевозити або 3 особи і 525 кг вантажу, або 6 осіб плюс 300 кг.

На автомобілі стояв 4-циліндровий верхньоклапанник від легкової моделі Warszawa 223 робочим об’ємом 2,12 л і потужністю 70 к.с. Коробка передач була 4-ступеневою, повністю синхронізованою. Привод здійснювався тільки на задні колеса. Передню підвіску зробили незалежною, пружинною, а задню – залежною, на листових ресорах. Максимальна швидкість становила 100 км/ год, витрата палива — 12,5-13,5 л на 100 км.

У серпні 1976 року у виробничу програму додався Tarpan 233 Pickup із тримісною кабіною і металевою вантажною платформою. А в жовтні з’явився і Tarpan 233 Kombi з повністю закритим кузовом і навантаженням ззаду через відкидні борти і заднє скло. У тому ж році багато деталей, запозичених від автомобіля Warszawa, замінили на більш сучасні – від моделі Polski Fiat 125P. Зокрема, машина отримала 1,5-літровий двигун на 75 к.с.

У 1978 році на Міжнародному ярмарку в Познані було представлено бортову однотонну вантажівку – Tarpan 235. А чотири роки потому, в 1982 році їй на зміну прийшов рестайлінговий Tarpan 237. Він отримав оновлену решітку радіатора, підфарники, бампер і передні крила.

Tarpan 237

Завод досяг піку виробництва в 1981 році, коли було випущено 6500 машин. Але потім важкі для країни в економічному сенсі 80-ті роки позначилися і на підприємстві. Щоправда, певною мірою підтримала завод на плаву модель Tarpan 237D із вітчизняним 2,4-літровим дизелем Andoria в 70 к.с., яка з’явилася в 1988 році.

Tarpan 237 Kombi на вулицях Києва, 1997 р. Фото автора

Але справжньою паличкою-виручалочкою стала повноприводна модель Honker. Вона в тому ж році була показана на Міжнародному ярмарку в Познані і що важливо – нею активно зацікавилися військові. Але це вже зовсім інша історія.

Tarpan Honker 4WD на автосалоні у Брно, 1995 р. Фото Леоніда Гоголєва

Читайте також:
Комбінація з двох Fiat — чверть століття на конвеєрі