X

Що нам готує «Техогляд-2006»?

Проводиться державний
огляд технiчного стану тих транспортних засобiв, якi не пройшли цю процедуру
торiк. Багатьох водiїв цiкавить, чи не змiнився порядок проходження техогляду,
а також перелiк необхiдних документiв, тарифні ставки тощо. Що нового
готує «Техогляд – 2006», розповiдає заступник начальника управлiння державної
автомобiльно-технiчної iнспекцiї ДДАI МВС України Микола Яворський.


– Миколо Миколайовичу, з якою метою проводиться техогляд i якими
документами передбачена ця процедура?


– Проведення державного технiчного огляду автомобiлiв, автобусiв, мототранспорту
та причепiв передбачено вiдповiдними Правилами, якi затвердженi Постановою
Кабiнету Мiнiстрiв України № 141 вiд 26 лютого 1993 року; ними ж контроль
за технiчним станом автомототранспорту покладено на Державтоiнспекцiю.
Ця процедура проводиться щорiчно з 2 сiчня до 31 липня i має на метi перевiрку
справностi, уточнення чисельностi та належностi, пiдвищення рiвня технiчного
стану транспортних засобiв i запобiгання злочинним зазiханням на них.
Для цього використовують дiагностичне обладнання та вiдповiднi прилади
– як власнi, що належать Державтоiнспекцiї, так i орендованi.


– Якi транспортнi засоби пiдлягають техогляду в 2006 роцi?


– По-перше, легковi та вантажнi автомобiлi, мотоцикли, моторолери, причепи,
напiвпричепи органiзацiй та громадян, якi використовують їх у комерцiйних
цiлях. По-друге, легковi та вантажнi автомобiлi, мотоцикли, моторолери,
причепи, напiвпричепи iндивiдуальних власникiв (у разi використання їх
для iндивiдуальних потреб), рiк випуску яких закiнчується на непарну цифру.
По-третє, автобуси, вантажнi автомобiлi, пристосованi для перевезення
людей, якi проходять державний технiчний огляд двiчi на рiк, а якщо вони
використовуються для надання послуг з перевезення пасажирiв – щоквартально.
Так само, як i спецiалiзованi автомобiлi для перевезення небезпечних вантажiв.


– А як щодо причепiв iндивiдуальних власникiв, рiк випуску яких
не збігається з термiном проходження техогляду автомобiля?


– Дiйсно, водiїв досить часто цiкавить запитання, як повиннi проходити
техогляд автомобiль та причеп, якщо рiк їх випуску рiзний, парний чи непарний.
У такому випадку технiчний огляд причепа, незалежно вiд року його випуску,
проводиться одночасно з техоглядом автомобiля.


– Чи змінився перелiк документiв, якi повинен мати автовласник
при проходженнi техогляду?


– Нi, перелiк необхiдних документiв залишається сталим. Власники транспортних
засобiв мають пред’явити свiй паспорт, реєстрацiйний документ, квитанцiю
про сплату встановленої суми податку з власникiв транспортних засобiв
або документ, що засвiдчує право на пiльги про звiльнення вiд податку,
квитанцiю про сплату коштiв за технiчний огляд i талон про його проходження.
При техоглядi транспортних засобiв, що належать пiдприємствам, установам
i органiзацiям, замiсть паспорта пред’являється копiя наказу про закрiплення
водiя за вiдповiдним ТЗ. У автовласникiв також перевiряється наявнiсть
посвiдчення водiя на право керування вiдповiдною категорiєю транспортних
засобiв i довiдки про медичне обстеження на придатнiсть до керування автотранспортом.


– Чи змiнилися розмiри платежiв за перерахованi Вами послуги?


– Плата за проведення технiчного огляду транспортних засобiв встановлена
ще в 2001 роцi й вiдтодi не змiнювалася. Так, для автомобiля й автобуса
вона становить 7 грн. 50 коп., а для мотоцикла, моторолера, причепа та
напiвпричепа – 4 грн. 50 коп. Крiм того, якщо технiчний стан транспортного
засобу пiд час техогляду перевiряється з використанням дiагностичного
обладнання та приладiв, то стягується плата у розмiрi 34 гривень. Вартiсть
талона про проходження техогляду становить 11 грн. 89 коп.


– Якi вимоги висуваються до транспортного засобу пiд час техогляду?


– Передусім, перевiряється вiдповiднiсть марки, моделi, номерного знаку,
номерiв рами, кузова та двигуна записам у реєстрацiйному документi. Справним
вважається повнiстю укомплектований транспортний засiб, який має задовiльний
вигляд, технiчний стан i обладнання якого вiдповiдає вимогам законодавства,
правил, норм i стандартiв щодо гарантування безпеки дорожнього руху та
охорони навколишнього середовища.


На кожний транспортний засiб, що пройшов технiчний огляд, видається талон
про проходження технiчного огляду, який, наголошую, в обов’язковому порядку
закрiплюється в правому нижньому кутку вiтрового скла транспортного засобу.


– А що робити, якщо талон про проходження техогляду втрачено?


– У разi втрати талона про проходження техогляду його дублiкат видається
Державтоiнспекцiєю пiсля перевiрки технiчного стану транспортного засобу.


– Якими є правила проведення техогляду автомобiля, що експлуатується
за дорученням в iншому регiонi України або поза мiсцем його реєстрацiї?


– Згiдно з пунктом 2.1.(б) «Правил дорожнього руху» водiй повинен мати
при собi реєстрацiйний документ на транспортний засiб, а у разi вiдсутностi
в транспортному засобi його власника – тимчасовий реєстрацiйний талон.
Цей талон видається МРЕВ ДАI на перiод дiї доручення, що пiдтверджує право
користування або розпорядження транспортним засобом за мiсцем його реєстрацiї
або за мiсцем перебування особи, яка отримала це право. Тобто нотарiально
завiрене доручення пiдлягає замiнi на тимчасовий реєстрацiйний талон.
Якщо транспортний засiб експлуатується на пiдставi тимчасового реєстрацiйного
талона в iншому регiонi України, то його технiчний огляд може проводитись
в цьому регiонi за умови, що автомобіль перебуває на тимчасовому облiку
в ДАI.


– Чи повинен власник транспортного засобу сплачувати податок,
якщо ТЗ не експлуатується?


– Так, податок сплачується незалежно вiд того, експлуатується транспортний
засiб чи нi. Згiдно з Законом України «Про податок з власникiв транспортних
засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв» платниками цього податку
є юридичнi особи та громадяни України, якi мають зареєстрованi в Українi
власнi транспортнi засоби.


Якщо за якихось причин – це може бути несправнiсть, тривале вiдрядження
тощо – неможливо доставити транспортний засiб на мiсце технiчного огляду
у визначений строк, його власник повинен подати в Державтоiнспекцiю письмову
заяву, здати номерний знак i пред’явити квитанцiї про сплату податку з
власникiв транспортних засобiв. За таких умов плата за техогляд та талон
про проходження техогляду не стягується.


– Яким вимогам має відповідати затемнене скло?


– Правилами дорожнього руху забороняється експлуатацiя транспортних засобiв
за наявностi технiчних несправностей та невiдповiдностi таким вимогам,
як встановлення на скло додаткових предметiв або нанесення покриття, що
обмежує оглядовiсть з мiсця водiя та погiршує його прозорiсть. Тож дозволяється
застосовувати такi тонованi стекла, крiм дзеркальних, свiтлопропускання
яких вiдповiдає вимогам Держстандарту


ДСТУ 5727-88 «Стекло безопасное для наземного транспорта. Общие технические
условия» дозволяє свiтлопропускання для вiтрових стекол не менше 75%,
а для iнших – 70%. Пропускна здатнiсть стекол автомобiлiв перевiряється
спецiальними приладами. Отже, якщо пiд час перевiрки пропускання свiтла
не вiдповiдає вимогам зазначеного стандарту, то затемнення можна вiднести
до технiчної несправностi.


– Чи iснують пiльги щодо сплати податку з власникiв транспортних
засобiв?


– Так, пiльги визначає стаття 4 Закону України «Про податок з власникiв
транспортних засобiв та iнших самохiдних машин i механiзмiв». Згiдно з
цим законом, вiд сплати податку звiльняються власники одного автомобiля
з об’ємом цилiндрiв двигуна до 2500 см3 або одного мотоцикла з об’ємом
цилiндрiв двигуна до 650 см3, якi:


– зазначенi в пунктах 1-4 статтi 14 Закону України «Про статус i соцiальний
захист громадян, що постраждали внаслiдок Чорнобильської катастрофи»;


– зазначенi в статтях 4-11 Закону України «Про статус ветеранiв вiйни,
гарантiї їх соцiального захисту»;


– зазначенi в статтi 8 Закону України «Про основнi засади соцiального
захисту ветеранiв працi та iнших громадян похилого вiку в Українi» (Герої
Соцiалiстичної працi та кавалери 3-х орденiв Трудової Слави);


– iнвалiди, незалежно вiд групи iнвалiдностi, в тому числi дiти-iнвалiди
за поданням органiв соцiального захисту.


Крім того, від сплати податку звільняються особи, зазначенi в ст. 6
Закону України «Про основнi засади соцiального захисту ветеранiв працi
та iнших громадян похилого вiку в Українi». До таких осiб належать громадяни,
якi сумлiнно працювали в народному господарствi, державних установах,
органiзацiях та об’єднаннях громадян, мають вiдповiдний трудовий стаж
(35 рокiв – жiнки та 40 рокiв – чоловiки) й вийшли на пенсiю, а також
громадяни, яким призначенi пенсiї на пiльгових умовах, та пенсiонери,
нагородженi медаллю «Ветеран працi» згідно із законодавством колишнього
СРСР.


Слід додати, що на 50% знижено податок громадянам, у власностi яких знаходяться
легковi автомобiлi, виробленi в країнах СНД i поставленi на облiк в Українi
до 1990 року включно.


– I наостанок: яка вiдповiдальнiсть iснує за експлуатацiю транспортного
засобу, що не пройшов технiчний огляд?


– Власники, якi у визначенi строки не подали транспортнi засоби на державний
технiчний огляд, вiдповiдно до законодавства України притягуються до адмiнiстративної
вiдповiдальностi – штрафу вiд 17 до 34 гривень.


Підготував Володимир Еннанов