X

Nissan Qashqai. Доекономились до того, що відімкнули двигун від коліс.

Кросовери створили як універсальний транспорт, який може їздити з однаковим успіхом по місту, заміськими трасами та навіть поза дорогами. Та справедливості заради потрібно сказати що переважна більшість кросоверів не бачили за своє життя і метра бездоріжжя, хоча б якогось штибу. Самі скажіть, коли ви востаннє бачили Nissan Qashqai заляпаний багнюкою, на позашляхових шинах, чи може навіть зі шнорхелем? Саме так. Не для того вони створені. Зважаючи на це вирішальними параметрами при виборі таких авто стають не можливості повного приводу, геометрична прохідність чи просунуті системи допомоги на офроаді. Ні. На першому місці таких автівок є їх практичність та економічність. 

В плані зручності з роками вимоги особливо не змінились. Ще від першого покоління Qashqai пріоритетами залишаються більш висока ніж в легкового авто посадка, яка дає можливість краще орієнтуватись в міському потоці, та, звичайно ж вищий ніж в легковушки дорожній просвіт. З ним і по бордюрах легко, та й по зимових дорогах можна не перейматись про нечищений сніг на парковці, або яму на вулиці, чи переїзд нестандартного лежачого поліцейського. 

А ось вимоги до машин щодо їх економічності сильно зросли. І особливо це важливо для машин, які весь час проводять саме в межах міста. Зі світлофорами, постійними стартами та зупинками і заторами цікавить в першу чергу витрата машини в міському режимі.

Перше покоління Qashqai пропонувалось з бензиновими атмосферними двигунами 1,6 та 2,0 літри. Їх апетит по тих часах був нормальним. В місті обидва їли в районі 10 л на 100 км. З благ технологій вони пропонували хіба що розподілене впорскування палива. 

В другому поколінню вже зʼявились двигуни створені в мейнстрімі часу – даунсайзингу. Топовим двигуном став компактний 1,6-літровий серії DIG-T з безпосереднім впорскуванням бензину та турбонадувом та системою старт-стоп. Хоча обʼєм двигуна невеликий, проте прогрес дозволив зробити його ефективнішим за минулий 2.0-літровий атмосферний. Виросли як потужність, так і рівень крутного моменту. Крім того дуже важливо що за рахунок точності подачі палива та ефективного розпилення його безпосередньо в камері згоряння плюс турбонадув двигун досягає піку крутного моменту вже при 2000 обертів та зберігається на максимумі майже в усьому діапазоні обертів. Це дозволяє не тільки покращити динамічні покажчики, але й зменшити витрати палива. За рахунок високої та стабільної тяги машина в місті легше прискорюватись без зайвих перемикань передач. 

В наступному, тобто третьому поколінні Qashqai, який був в нас на місячному тест-драйві, був встановлений ще більш ефективний турбо двигун теж серії DIG-T. При ще меншому обʼємі двигун видає трохи меншу потужність ніж 1,6-літровий попередник, проте вже вищий рівень крутного моменту. 

Вочевидь 150 кінських сил та 250 Нм крутного моменту з двигуна внутрішнього згоряння в 1,3 л виявились вже межею ефективності. В місті цей двигун на повноприводному кросовері з варіатором уклався в 8 л на сотню. 

Все більше електро

Після цього Кашкай став ще економічнішим. До того ж встиг оновитись вже двічі. Спочатку модель отримала в допомогу до двигуна внутрішнього згоряння систему мʼякого гібриду. Тобто в силовому агрегаті зʼявився ще й електродвигун-генератор та аккумулятор. При гальмуванні генератор перетворює інерцію авто на електричний заряд та підзаряджає аккумулятор. Цю енергію авто може використати при підвищених навантаженнях, подаючи електричний струм на електродвигун та забезпечуючи додатковий імпульс потужності та крутного моменту. Таку схему називають мʼякий гібрид. 

Та зовсім недавно в еволюції третього покоління Qashqai стався якісний скачок. Так, під капотом машин зразка 2023 року все ще є двигун внутрішнього згоряння. Це 3-циліндровий 1,5-літровий турбо двигун зі змінним ступенем стиснення (від 8:1 до 14:1)  VC-Turbo.  Він розвиває 156 к.с. та 250 Нм. Але силовий агрегат принципово змінився. Тепер ДВЗ більше не є рушійною силою. Він лише привод для генератора, який живить тягову літій-іонну батарею, або подає струм напряму до електродвигуна при інтенсивних навантаженнях. А ось приводить колеса електродвигун. Його потужність 190 к.с. а тяга 330 Нм. Така схема дуже ефективна. До того ж вона однаково гарно показує себе як в місті так і на трасі. Самі подивіться. Якщо звичайний двигун їсть на трасі в середньому на 20-30% нижче ніж в місті, то новий Qashqai E-Power просто не бачить різниці між рухом в місті та за його межами. Витрати в місті 5,2 л, а на трасі – 5,1 л/100 км.

Така схема вже зустрічалась раніше. Вже кілька років продається інший японський кросовер зі схожою системою гібридного привода, де основна задача ДВЗ – заряджати батарею, а тягне машину електродвигун. Це Honda CR-V E:HEV. Перевага такої системи в тому, що по факту це електромобіль з вбудованою системою зарядки у вигляді генератора з приводом від ДВЗ. Так що заправляючи бак ви фактично заряджаєте аккумулятор на дуже швидкій зарядці.  

ПоколінняДвигунОбʼєм, лПотужність, к.с.Кр. момент, НмВитрати в місті, л/100 км
Qashqai IP4 2.02,01421969,2
Qashqai II1.6 DIG-T1,61632407,6
Qashqai III 20211.3 DIG-T1,31502508,0
Qashqai III 20221.3 DIG-T MHEV1,3+мʼякий гібрид1582707,3
Qashqai III 2023E-Power1,5+EV гібрид1903305,2