X

АКБ після зими: як підтримати заряд

Один з компонентів автомобіля, якому найважче живеться саме узимку – його акумулятор. Разом з тим це ключовий елемент успішної експлуатації, без якого не починається наш автомобільний день. Зрештою, стартерна АКБ – річ не настільки дешева, щоб міняти її щосезону. Поради autocentre.ua та експертів Bosch допоможуть утримати батарею в активному стані.

Автомобільний акумулятор – прилад у чомусь непередбачуваний: про його стан без спеціальної підготовки не дізнаєшся, і коли він відмовить, пересічний водій заздалегідь майже ніколи не знає. Тому в якості страховки від неприємностей свідомі автовласники купують батареї авторитетних брендів.

Автомобільні АКБ марки Bosch відомі тим, що добре показують себе в будь-яку пору року. Тому autocentre.ua попросив поділитися секретами зимового догляду за батареями інженерів цього шанованого німецького бренду.

Чому узимку батареї важко

Якби акумулятор міг говорити, він би повідомив нам цілий перелік скарг на своє важке зимове життя. У список справедливо потрапило б і надмірне споживання енергії, і падіння віддачі на морозі, і повільна зарядка в холодну погоду… Сюди можна додати ще неідеальний стан електрообладнання багатьох машин, що їздять нашими вулицями, і не дуже правильну поведінку водіїв, які не вважають за необхідне допомогти акумулятору у важких умовах зимової експлуатації.

Чим можна допомогти батареї

Щоб знизити темпи старіння автоакумулятора, не обов’язково вживати якихось особливих заходів. Буває достатньо при користуванні машиною діяти з певними застереженнями. Головна проблема у тому, що взимку АКБ подовгу залишається у напіврозрядженому стані, через що її пластини деградують і вона передчасно виходить з ладу.

  • Не вмикайте зайві споживачі електроенергії у машині, особливо у коротких міських поїздках. Запуск холодного мотора і наступне увімкнення багатьох потужних споживачів відбирає в АКБ багато енергії. Генератор не встигає зарядити батарею через те, що поїздка коротка, а холодний акумулятор погано приймає заряд.
  • Постійно слідкуйте за ступенем зарядження АКБ. Батарею з великою втратою енергії можна виявити за тьмяними контрольними лампами, за в’ялою роботою стартера та за попереджувальними повідомленнями борткомп’ютера. Але щоб виявити невеликий, але не менш шкідливий  хронічний недозаряд, час від часу треба вимірювати напругу на клемах вольтметром.
  • Перевіряйте, чи добре заряджає батарею генератор машини. Для цього потрібен вольтметр або мультиметр. При працюючому моторі на клемах має бути 13,5 – 14,0 вольт, вранці при ще не заведеному – не менше 12,5 В.
  • За потреби підзаряджайте акумулятор від стаціонарного зарядного пристрою. Два-три рази за зимовий сезон корисно буде заїхати до професійного електрика, щоб він протестував  батарею і підзарядив її.

Як правильно підзаряджати АКБ

Найпростіший і найкорисніший для АКБ спосіб – підключити її до автоматичного зарядного приладу. Наприклад, інтелектуальна «зарядка» типу «бошевських» приладів С1 та С3 сама визначає ступінь зарядженості батареї, глибину її деградації і будує алгоритм процесу зарядки. Важливо, що ці прилади мають режими зарядження акумуляторів типу AGM та Gel.

Якщо використовувати зарядний пристрій з ручним керуванням, номінальний струм заряду складає порядку 10% від її ємності у ампер-годинах. Менший струм більш ощадливий для старої АКБ, більший припустимий, але краще ним не зловживати.  

Як правильно «прикурити» автомобіль  

Навіть якщо ви впевнені, що ваша батарея вас ніколи не підведе, знання правил «прикурювання» дасть вам змогу допомогти колезі і не нашкодити при цьому ні його, ні вашій машині.

  • Перш за все, два автомобілі не мають торкатися один одного, інакше є небезпека короткого замикання.
  • Двигун і всі споживачі енергії повинні бути вимкнені в обох автомобілях.
  • Спочатку затискач червоного кабелю прикріплюється до позитивної клеми (плюс) допоміжного автомобіля. Інший кінець червоного кабелю – до позитивної клеми автомобіля, що не може завестися.
  • Потім чорний затискач прикріплюється до негативної клеми (мінус) допоміжного транспортного засобу, а інший кінець чорного кабелю – до нефарбованої металевої деталі осторонь батареї автомобіля з розрядженою АКБ (наприклад, до блоку двигуна).
  • Спочатку запустіть двигун допоміжного автомобіля, потім того, в якого розрядився акумулятор. Знімати затискачі потрібно у зворотному порядку.

Як вибрати нову АКБ

Новий акумулятор прослужить довго, якщо подбати про це ще до візиту в магазин автотоварів. Треба заздалегідь зрозуміти, які параметри мають бути у вашої обнови. Важливі такі параметри: 

  • Геометричні розміри. Є кілька стандартних типорозмірів, і крім того, є азійські та європейські розмірні групи;
  • Спосіб кріплення. Деякі авто мають нижнє кріплення АКБ, для чого на її корпусі потрібен спеціальний виступ. Якщо кріплення верхнє, наявність виступу значення не має;
  • Розташування клем. Мінус може знаходитись праворуч або ліворуч;
  • Електричні параметри – ємність, пусковий струм. Можна взяти ці цифри з заводського мануалу, а можна скористатись класифікацією виробника батарей. Наприклад, в асортименті Bosch представлені моделі різних класів для автомобілів із різним рівнем енергоспоживання. Базова серія батарей Bosch S3 призначена для автомобілів із невеликим рівнем енергоспоживання. Акумулятори S4E з технологією EFB спеціально розроблені для легкових автомобілів із системою «старт-стоп». Завдяки підвищеній стійкості до циклічних навантажень вони забезпечують впевнений пуск двигуна навіть під час зупинки на світлофорі, коли акумулятор одночасно живить велику кількість електрообладнання. Батареї S5A з технологією AGM призначені для особливих умов роботи у складі електромережі із системою «старт-стоп» та системою рекуперації енергії гальмування. Акумулятори з цією технологією забезпечують впевнений запуск двигуна навіть у сильні холоди.

Отже, зрозуміло, що у поводженні з такою непростою і недешевою частиною автомобіля як стартова батарея, бажана певна ретельність. І стосується це як експлуатації, так і вибору нової АКБ при її купівлі. Варто мати на увазі, що нові стартові автомобільні акумулятори захищені гарантією виробника лише у разі правильної експлуатації. У випадку якщо батарея використовувалась не за призначенням, наприклад, не для відповідного автомобіля/мотоцикла, а для самостійно спроектованих систем живлення, звернення на відшкодування чи заміну по гарантійній процедурі не буде прийняте до розгляду. 

Детальніше про гарантійне обслуговування акумуляторів Bosch на сайті: https://www.boschaftermarket.com/ua/uk/services-and-support/technical-services/warranty