X

Чим небезпечний «колгоспний» ксенон?

Когда установка ксенона угрожает безопасности и как этого избежать?

Багато автомобілістів вважають неприйнятним незаводський ксенон та наполягають на його забороні. Декілька років тому на сайті електронних петицій навіть збирали підписи за заборону ксенонових лам у фарах автомобілів. Це протистояння шанувальників та противників ксенону й стало приводом проаналізувати ситуацію, що склалася. Річ у тому, що незаводський ксенон можна умовно розділити на два класи — «неприйнятний» та «допустимий».

Існує лише одна причина, через яку встановлення у головну оптику тільки ксенонових ламп, розраховану під звичайні лампи розжарювання (галогенні), неприйнятне. Відбивачі та рефлектори звичайних фар не розраховані для роботи із газорозрядними ксеноновими лампами. Вони формують величезний потік яскравого світла та випромінюють його дещо не в тому місці, де працює нитка розжарення галогенних. Сила світла у ксенонових ламп 200 000 Кд проти 67 500 Кд у галогенних. Як результат, такі лампи у звичайних фарах стають джерелом засліплення водіїв зустрічних транспортних засобів.

Ось так при денному світлі відрізняється світло фар у “допустимого” (праворуч) і “неприйнятного” (ліворуч) “ксенону”. Вночі різниця ще більша, тому навряд чи варто звинувачувати всіх шанувальників ксенону в тому, що вони створюють проблеми на дорогах.

Ксенон дає світловий потік 1800-3200 ЛМ, а галоген лише 1550 ЛМ. Саме тому інструкції до розподілу та інтенсивності освітлення на дорогах дуже суворі. З одного боку ефективність освітлення доріг має бути високою, з другого — мають бути виключені негативні чинники від використання дуже яскравих джерел світла. Саме тому до ксенових та бі-ксенонових фар встановлені спеціальні вимоги.

Якість освітлення дороги галогенними (ліворуч) та ксеноновими (праворуч) фарами.

У країнах Європейського Союзу автомобілі з ксеноновими фарами повинні мати автоматичний коректор регулювання світла фар та омивач скла фар. Це прописано у постанові ЄСЕ Р48, у розділі 10 параграфа 50 Правил експлуатації транспортних засобів у Європі.

Читайте також:
Почему у Subaru Outback плохо светит ксенон

Так, автокоректор дозволяє автоматично опускати фари під час завантаження автомобіля, а омивач перешкоджає появі осліпляючого ефекту при забрудненні фари. Бруд на склі фари сприяє заломленню променів світла. У виипадку із дуже потужним світловим потоком ксенонових ламп це провокує появу осліпляючого ефекту.

Газорозрядні лампи вимагають застосування іншого рефлектора та обмежувача, який би стримував потужний потік світла, спрямований відбивачем не на дорогу, а вгору. У випадку з ксеноновими лампами важливо застосовувати їх тільки у фарах, відбивач та рефлектор яких призначені саме для формування світлового потоку, отриманого від дуги ксенонової лампи. Саме для цих ламп було створено так звану лінзовану оптику. Вона має компактний відбивач, що спрямовує промені світла у спеціальну лінзу, з якої, власне, світловий потік прямує на дорогу перед автомобілем.

Читайте також:
Когда ксенон не слепит (+видео)

У випадку з бі-ксеноном, у лінзу монтується спеціальна східчаста шторка з електроприводом. Завдяки цим східцям формується необхідна спрямованість ближнього світла фар. Електропривод даної шторки підключений до дроту далекого світла. Коли ви його вмикаєте, шторка відкривається й дорога висвітлюється без обмежень за висотою, тобто у режимі дальнього світла. Також вона формує чітку верхню межу світлового потоку, що унеможливлює засліплення тих, хто знаходиться перед вашим автомобілем.

Саме ксенон із лінзами й можна назвати «допустимим». Хоча є й ті, кому начхати на оточуючих, головне — заощадити.

З цього аналізу установки ксенонових ламп галогенні фари напрошується тільки один висновок: Якщо ксенон, то тільки з лінзами!

При встановленні “прийнятного” ксенону слід пам’ятати необхідність регулювання фар ручним коректором при зміні завантаження автомобіля.

Так, переробка звичайних фар під лінзовані з ксеноновими лампами — це також порушення правил дорожнього руху. Але якщо це зробив автовласник з розумом, який розуміє, що при завантаженні автомобіля світло фар потрібно опустити коректором, якщо фара брудна, її потрібно помити, це реальний спосіб поліпшення світла фар.

Навіть за умов автосервісу лінзований ксенон можна довести до вимог норм ЕСЕ Р48. Для цього знадобиться встановлення омивача фар та автоматичного коректора світла фар. Причому все це не можна віднести до якогось молодіжного тюнінгу, це справді корисна доробка автомобільних фар, особливо у випадках, коли рідні фари автомобіля світять дуже погано.

Комплект ксенону для набуття статусу “допустимий” повинен обов’язково включати лінзу. Хоча вартість такої модернізації фари значно дорожча, оскільки її доводиться повністю розпаковувати.

Що дає покращення освітлення дороги?

По-перше, це підвищення безпеки! На нічній дорозі будь-яка перешкода — це небезпека і чим раніше ви її побачите, тим більше у вас шансів зупинитися або об’їхати. Особливо це стосується випадків з пішоходами на дорогах, яких, на відміну від цивілізованих країн, не навчили одягати жилети або одяг зі світловідбиваючими елементами.

По-друге, зниження втоми під час нічних поїздок. Зумовлено це зниженням напруги очей через постійні спроби побачити щось у темряві.

Так виглядає розподіл світла у галогенної фари та лінзованої ксенонової.

Навіть в умовах автосервісу автомобіль можна озброїти ксеноновими модулями фар та додатковим обладнанням, яке забезпечить відповідність європейським нормам безпеки. Але коштує це недешево!

Так світить штатна галогенка (ліворуч) та неприйнятний ксенон без лінз (праворуч).

Читайте також:
Як прибрати сліди зимової експлуатації на фарбі авто