X

Що таке чип-тюнінг автомобіля

Даже не всегда до конца понимая, что такое чип-тюнинг, многие видят в нем волшебное средство, которое может радикально изменить характеристики автомобиля. И ведь часто эти люди оказываются правы…

Тільки-но з’явилися двигуни з електронним керуванням, люди, що тюнінгують автомобілі, отримали потужний інструмент модернізації. Причому виявилося, що на відміну від інших видів технічного тюнінгу, чипування авто може бути корисним не тільки тим власникам, які хочуть надати машині більше спортивності, а й навпаки. Найефективніший чип-тюнінг на турбованих моторах, де з його допомогою можна поліпшити віддачу агрегата на 20-25% – а якщо ігнорувати вимоги надійності і того більше. Однак, про все по порядку.

Для чого потрібен чип-тюнінг

Чип-тюнінг – це зміна програми керування силовим агрегатом заради зміни його заводських характеристик. Наголосимо, що в деяких випадках перечиповують і блок керування автоматичною коробкою передач. Такий тюнінг можливий тому, що заводські налаштування завжди будуть якимись усередненими, що відповідають одразу багатьом вимогам: заданій динаміці, довговічності, економічності, екологічності. А чип-тюнінг дає змогу підлаштувати автомобіль під вимоги конкретного власника.

Чи потрібен чип-тюнінг звичайному автомобілісту? Відповідь: Так, можливо, потрібен. І багато автомобілістів користуються його плодами, навіть не підозрюючи про це, наприклад, на автомобілях з ГБО. Перепрошивка ЕБК (електронного блоку керування) дає змогу впливати на такі характеристики машини:

  • Збільшення максимальної швидкості (збільшення потужності)
  • Поліпшення розгінної динаміки (збільшення крутильного моменту)
  • Скорочення часу чутливості акселератора
  • Зниження витрати палива
  • Робота на нештатному вигляді (сорті) палива

У нашій країні чип-тюнінг надає автомобілістам додаткові можливості у зв’язку з відсутністю техогляду для багатьох категорій машин. Не секрет, що заради поліпшення екологічних показників вихлопу автовиробники змушені, грубо кажучи, погіршувати тягово-швидкісну характеристику силових агрегатів (пам’ятаєте дизельгейт 2015 року?).

Виходить, що простою зміною налаштувань, погіршивши “екологію”, можна додати двигуну до 10% конячок потужності і стільки ж ньютон-метрів крутильного моменту! Та ще й витрата палива водночас може знизитися.

Читайте також:
Тюнинг Славуты

Частина клієнтів тюнінг-ательє замовляють чіп-тюнінг машини виключно для зниження витрати палива. Найуміліші майстри при цьому можуть зменшити апетит авто лише в деяких режимах руху, наприклад під час швидкісної їзди на трасі або, навпаки, в місті.

Як роблять чип-тюнінг авто

Процес чип-тюнінгу може бути різним, але головне в ньому – достатня кваліфікація фахівця, адже помилка виконавця може призвести врешті-решт до капітального ремонту мотора. Але про це ми скажемо нижче. Загалом, є три способи провести чип-тюнінг силового агрегата:

  • Заміна заводської програми керування двигуном на спеціально написану для мотора саме цієї моделі. Деякі ЕБК дають змогу записувати дві програми, зберігши заводську прошивку, з можливістю вибору водієм потрібної залежно від умов їзди.
  • Корекція заводського софта безпосередньо на автомобілі самим виконавцем. Спосіб потребує особливо високої кваліфікації майстра.
  • Встановлення на автомобіль додаткового блока зі спеціальною програмою. Блок коригує роботу штатного ЕБК з незайманою заводською програмою. Цей варіант використовують, коли хочуть зберегти факт чип-тюнінгу в таємниці — наприклад, від офіційного дилера, щоб не втратити гарантію.

Різні моделі моторів і різні побажання клієнта вимагають різного ступеня втручання в алгоритми керування. А загалом тюнінгова програма може відрізнятися від заводської прошивки за кількома параметрами:

  • Момент запалювання і подачі палива (момент відкриття форсунки)
  • Кількість палива, що подається через форсунки за один цикл уприскування
  • Фази газорозподілу (для моторів, де є така технічна можливість)
  • Момент включення турбіни (для турбомоторів)
  • Тиск наддуву (корекція алгоритму зміни геометрії турбіни)

Найбільш “просунуті” чип-тюнери працюють не на око, а безпосередньо на динамометричному стенді. Підкоригувавши якийсь параметр, майстри одразу тестують машину на бігових барабанах, перевіряючи, як змінилися потужність і крутильний момент. Коштує таке обладнання десятки тисяч доларів, тому зазвичай у тюнінгових контор свого стенду немає, і вони користуються орендованим.

Коли застосовується додатковий блок із передвстановленою тюнінгової програмою, він підключається через власні джгути проводів і штатний роз’єм автомобіля. Ніякого втручання в електросхему автомобіля не відбувається, і за необхідності додатковий блок з модернізованим софтом можна видалити без сліду.

Як впливає чип-тюнінг на ресурс двигуна

Для чого потрібен чип-тюнінг, кожен клієнт вирішує сам: якщо він готовий пожертвувати всім заради підвищення віддачі мотора, тюнери можуть “накрутити” йому ЕБК так, що агрегат виробить свій ресурс за кілька заїздів. Але відповідальні фахівці тюнінг-ательє так радикально цивільні автомобілі не чипують, знаючи межу навантажень на деталі циліндро-поршневої групи і трансмісії.

Майстерність фахівця з чип-тюнінгу в тому і полягає, щоб, знаючи особливості кожної моделі, форсувати мотор без помітного збитку для надійності та ресурсу. Наприклад, багатьом автомобілям можна поліпшити динаміку під час старту з місця, лише прибравши затримку між натисканням акселератора і реакцією на нього дросельної заслінки. У заводській прошивці ця пауза зроблена для зниження токсичності вихлопу, ну а в реальному житті ця умова для багатьох користувачів не має особливого значення.

Також досвідчені майстри вміють перепрограмувати ЕБК так, що зміни в роботі стосуються лише деяких режимів руху і, відповідно, додаткові навантаження на деталі виникають не завжди.

Чим небезпечний чип-тюнінг

Чого не варто побоюватися, збираючись робити чип-тюнінг машини, це того, що буде зіпсована штатна програма, а нова не працюватиме або не сподобається. Якщо “залізо” справне  в ЕБК зазвичай є можливість повернути прошивку до вихідного, заводського варіанту.

Головна небезпека доопрацювання софта ЕБК в іншому: можна перевищити поріг міцності деталей і отримати аварійне руйнування модернізації. Це загрожує не тільки капремонтом, а й втратою контролю над машиною в невідповідний момент. Тому, повторимося, серйозні тюнінгові контори не беруться за радикальну і безкомпромісну перебудову програм для авто, які їздять  дорогами загального користування.

Але фахівці з перепрограмування ЕБК зізнаються, що в їхній роботі і без того є серйозні ризики. Штатні блоки керування часто не розраховані на тюнінгову перепрошивку, тож є небезпека, як кажуть автоелектрики, спалити схему. Тому і ціна на чип-тюнінг іноді здається власникам невиправдано високою: майстри закладають у ціну “страховку” на випадок купівлі нового блоку.

Звідси висновок: роблячи чип-тюнінг, не намагайтеся заощадити і не скупіться на послуги авторитетної майстерні.