X

Щоб дизель не підводив: як обрати фільтр палива

Усі переваги дизеля – завдяки його особливій паливній системі. Тому так важливо, щоб вона була у повному порядку. А стан цієї прецензійної апаратури напряму залежить від пального – і від його первинної якості, і від того, як його було підготовано до “вживання”. Мова про паливні фільтри дизельних моторів.

Чому ми так багато говоримо про паливні фільтри саме дизельних двигунів? Тому що засмічене пальне тут може накоїти більше неприємностей для власника.

Бензиновий мотор у випадку з неочищеним пальним просто заглухне, і щоб усунути проблему, треба буде лише почистити сітку паливного насоса та достроково поміняти фільтр. В той час як в дизелі забруднення виводять з ладу такі недешеві вузли як паливний насос та форсунки, які не завжди можна відремонтувати.

Справа у тому, що тиск пального в магістралі сучасного дизеля з системою Common Rail настільки великий (1800 – 2000 бар), що будь-яка тверда частинка у потоці палива стає таким собі некерованим космічним болідом. Який через масу і швидкість буквально не вписується в повороти паливних каналів і залишає мікровибоїни на усьому, що трапляється йому на шляху. У тому числі, наприклад, і на високоточних поверхнях клапанів форсунок. Крім вищезгаданого ерозійного зношення дрібні частинки включень викликають також абразивне зношення, в першу чергу це стосується деталей насосів високого тиску.

Так само згубно діють на форсунки та насос ПНВТ домішки води, і крім того, за присутності вологи починається корозійне зношення деталей. Тому дуже важливо вчасно видалити її з системи. Відповідно, паливні фільтри дизельних машин мають, так би мовити, цілу “осушувальну” систему.

Одне слово, у дизпаливі не повинно бути жодних включень, а значить, фільтр у паливній магістралі дизеля має працювати бездоганно.

Як влаштований паливний фільтр

Конструктивно фільтр може бути розбірний чи ні, відповідно мати змінний фільтруючий елемент чи, будучи одноразовим, замінюватись повністю. В будь-якому випадку головне у ньому – фільтруючий елемент, який, власне, і відокремлює у собі все, що може нашкодити двигуну. Це спеціально виготовлений з синтетичних мікроволокон матеріал особливої якості, і він повинен відповідати таким вимогам:

  • Створювати мінімальний гідравлічний опір при проходженні через нього пального;
  • Ефективно затримувати найдрібніші частинки. Наприклад, паливні фільтри марки Bosch затримують до 95% включень розміром 3 – 5 мікрон (і це, до речі, дуже високий показник);
  • Затримувати не менше 93% води, яка трапляється у потоці палива;
  • Не руйнуватись під дією нафтопродуктів;
  • Не втрачати форму під впливом високого тиску;
  • Мати достатню ємність, тобто не забиватися повністю до терміну регламентного ТО.

Поєднати настільки суперечливі властивості в одному матеріалі дуже непросто, тому якісна сировина для виготовлення фільтрів коштує доволі дорого. Це і є одна з причин, чому дешеві фільтри виявляються не настільки ефективними, як більш дорогі від провідних виробників. Їхні конструктори вдаються до особливих рішень, які забезпечують високі показники фільтрації при доступній кінцевій ціні виробу.

Зокрема, багатошарові фільтрувальні матеріали фільтрів Bosch мають додаткове просочення смолою – в результаті їхній головний елемент поєднує відмінну ефективність, вологостійкість і міцність на розтяг. З іншого боку, для тривалого терміну служби цей матеріал навчилися складати в особливу “гармошку” з великою площею поверхні. Відповідно, у її мікропорах може накопичуватись велика кількість частинок забруднень, а опір потоку пального зберігається низьким.

Приклад правильного підходу до конструювання паливних фільтрів: високоякісні матеріали, точна обробка, чіткі правила перевірки якості і стандарти ОЕ. Bosch виробляє системи дизельного впорскування, тому знає, як їх захистити.

Що буде, якщо фільтр поганий

Фільтри низької якості, не говорячи вже про відверті підробки, несуть особливу небезпеку для двигуна – їхня шкода так би мовити, не миттєва, а відкладеної дії. Навіть з найгіршим фільтром двигун спочатку працює нормально, і лише з часом починаються проблеми. Які, між іншим, не всі водії чи механіки пов’язують з неадекватністю фільтрації, бо після заміни фільтра минув певний час.

А наслідки використання неякісного фільтра дизпалива можуть бути такі:

  • Передчасний знос ПНВТ та форсунок;
  • Вихід з ладу ПНВТ та форсунок через повну відсутність фільтрації, коли внаслідок деформації фільтрувального елементу потік пального йде “в обхід”;
  • Падіння потужності двигуна через швидке заповнення мікропор фільтра – аж до повної зупинки мотора.

Зазначимо, що деякі з таких симптомів можуть з’являтись і при якісному фільтрі, який забули вчасно замінити. Та й взагалі, щодо заміни є серйозні застереження.

Справа професіоналів

Стосовно паливного фільтра дизельного автомобіля є ще одна важлива обставина. В багатьох випадках його заміна – це нескладна на перший погляд операція, яка обумовлена певним алгоритмом, порушення якого призводить до поламки двигуна.

Якщо не вдаватись у подробиці, треба просто сказати, що при заміні паливного фільтра дизеля треба уникати так званого «заповітрення» паливної системи. У різних моделей авто це можуть бути різні дії, розписані автовиробником, у тому числі увімкнення спеціального режиму роботи двигуна через діагностичний сканер і відповідну програму. Якщо ж правила будуть порушені, двигун в багатьох випадках успішно запуститься і машина поїде, але деякі деталі зазнають пошкоджень, що призведе до передчасного і дорогого ремонту, зокрема, паливного насосу.

Таким чином, купуючи якісний паливний фільтр для свого дизеля, ви повинні відразу подбати і про місце його заміни. Це має бути майстерня, де не лише знають всю процедуру по пунктах, а й де можна вірити, що майстри біля вашого авто її неухильно дотримаються.

А в ідеалі було б відразу завітати туди, де фільтр і продадуть, і встановлять. Як це виходить, наприклад, на СТО Bosch Service з їхньою відлагодженою системою складів та постачань комплектуючих. В такий спосіб ви отримаєте гарантію “під ключ” – на деталь і виконану роботу.