Європейський Союз розслідував причини низької вартості електромобілів із Китаю
Зростання інтересу китайських автовиробників до європейського ринку змусило Європейський Союз уважніше придивитися до цього моменту. Єврокомісія навіть провела спеціальне розслідування, щоб розібратися, що дозволяє китайським брендам пропонувати свої електромобілі на 20% дешевше за європейські.
Головною причиною називають політику субсидування, яку Пекін проводив десятиліття. Саме вона дозволила Китаю стати найбільшим у світі ринком електромобілів та отримати контроль над глобальним ланцюжком їх виробництва, причому починаючи з сировини. Не варто забувати і про те, що саме китайська компанія CALT являється найбільшим у світі виробником акумуляторних батарей для електромобілів.
У ході так званого антисубсидійного розслідування ЄС звернув увагу і на іноземні компанії, які розміщують свої виробництва у Китаї. Їх також приваблюють вартість та переваги ланцюжка поставок. Як заявляють у ЄС, це розслідування спрямоване на широкий спектр несправедливих субсидій. Йдеться як про вартість сировини та акумуляторів, так і про пільгове кредитування та надання землі під розміщення виробництв.
У 2009 році влада Китаю запустила програму субсидування, метою якої було стимулювання переходу на електромобілі. Держава платила виробнику під час оформлення покупки. Ця програма діяла до кінця 2022 року, хоч й з роками поступово скорочувалася.
За оцінками AlixPartners, з 2016 по 2022 рік влада Китаю виділила на субсидування гібридів та електромобілів 57 мільярдів доларів. Тільки China Merchants Bank International простимулював попит на електромобілі виплатами в 15 млрд доларів.
У червні цього року Китай оголосив нову чотирирічну програму субсидування «зелених» автомобілів на суму 72 млрд. доларів. Також додаткові споживчі субсидії та податкові знижки для інвесторів пропонують місцеві органи влади. Незважаючи на всі ці стимули, попит на електромобілі в Китаї знижується. Наразі надлишок потужностей складає 10 млн автомобілів на рік. Частина з них вже вирушила до Європи.
За даними митниці, за перші сім місяців 2023 року постачання нових електромобілів та гібридів із Китай до ЄС зросло на 112% порівняно з аналогічним періодом 2022 року. Щодо 2021 року зростання склало 361%. Вже зараз частка китайських електромобілів на європейському ринку складає 8%, а до 2025 року вона може досягти 15%.