X

Фари на світлодіодах: міфи і правда про LED-лампи

Схоже, автомобілі залишаються останнім оплотом класичних ламп розжарювання: у фарах багатьох машин, як і раніше, використовуються галогенки, хоча світлодіоди давно проникли у всі сфери нашого життя. Тож бажання автомобілістів поставити у старі фари сучасні LED-лампочки зрозуміти легко. Важко зрозуміти прагнення багатьох використовувати при цьому сурогатні вироби замість якісних ламп.

У вільному продажу в Україні сьогодні можна знайти безліч світлодіодних ламп для автомобільних фар. Але асортимент у вітринах і на базарних прилавках не радує, а швидше лякає: технічно грамотного споживача може шокувати один тільки вигляд виробів, які невідомі виробники пропонують встановлювати у фари автомобіля.

Звідки беруться неякісні світлодіодні автолампи

Автомобільне LED-освітлення в очах пересічного автомобіліста ділиться на дві великі групи: встановлене на автозаводі та встановлене в машину власником самостійно.

І відверто кажучи, друга група ламп, всупереч своїй доступності, має дуже сумнівну репутацію – надто вже набридли всім машини з кустарним світлом, які сліплять, як то кажуть, і зустрічних, і поперечних. Та й самі користувачі, одного разу спробувавши подібні  LED-технології у своїх стандартних галогенових фарах, далекі від захоплення: “Нічого хорошого в діодах немає!” Дорогу до ладу не висвітлюють, через місяць тьмяніють, через два починають блимати, а через три – взагалі перегорають”.

Одним словом, вимальовується картина, десяток років тому відома за горезвісним “колгоспним ксеноном” – пам’ятаєте, як усі ненавиділи його гордих власників? Ситуація повторюється, з тією відмінністю, що неякісну діодну лампу сьогодні можна купити в інтернеті за смішні гроші. І на жаль, саме їх більшість водіїв вважає сучасними LЕD-технологіями, оцінює їх і намагається порівнювати з іншими варіантами освітлення. Але, загалом, вважати ці дешеві вироби LЕD-лампами не можна.

LED-лампи для фар: в чому їх перевага

А в чому, власне, переваги справжніх світлодіодних ламп для фар головного світла? Чи варто прагнути їх купити?” Насправді так, оскільки вони:

– Забезпечують більш високу яскравість освітлення;

– Мають у кілька разів довший термін служби;

– Споживають у 5 – 8 разів менше електроенергії;

– Змінюють зовнішній вигляд автомобіля на більш сучасний, стильний.

Враховуючи вищезгадані переваги, автовиробники дедалі ширше застосовують діодні лампи на серійних автомобілях.

Не всі діоди однакові

Але чому ж заводське LED-світло на автомобілі може бути ефективним та безпечним, а невідомий продукт – ні? Відповідь проста: автомобільні фари, засновані на LED-технологіях, по-перше, спеціально створені під них, а по-друге, використовують високоякісні світлодіоди. Чи можна перетворити фару старого типу, розраховану під звичайну галогенку, на нормальний світлодіодний прилад? Можна, і це досить просто. Але з дотриманням умов:

– LED-лампа має бути правильної конструкції. Це найголовніший пункт – джерело світла, LED-чіп, повинен за формою і точкою розташування бути максимально ідентичним розмірам і місцем розміщення спіралі галогенової лампи. Інакше лампа не сформує правильний світловий промінь;

– Лампа має бути високої якості. Створити довговічний LED-чіп та надійну конструкцію лампи загалом непросто. Тому дешеві лампи no name швидко виходять із ладу;

– Лампа має отримувати необхідне охолодження. Якщо допускати перегрівання, навіть якісна LED-лампа швидко вийде з ладу.

LED-лампи для галогенових фар

Тим часом уже не перший рік українські автомобілісти мають доступ – і успішно цим користуються – саме до вищеописаних якісних світлодіодних ламп. Так, компанія OSRAM пропонує в Україні одразу дві лінійки LED-ламп для фар головного світла з цоколями як у звичайних галогенок – OSRAM LEDriving HL Easy та OSRAM LEDriving HL Bright. Про особливості кожної серії ми розповімо нижче, а тут скажемо, що ці лампи випускаються в різних ”галогенових” типорозмірах цоколя – H1, H3, H4, H7, H8, H11, H16, HB3 та інших.

Тобто ці світлодіодні лампи можна використовувати для ближнього та дальнього світла, у протитуманках, у додаткових фарах. Тут слід зазначити один важливий момент. З деяких причин, аж ніяк не технічних, LED-лампи для ринку aftermarket в Україні досі не мають офіційного схвалення від наглядових органів. Тому виробник позиціонує їх як вироби ”не для доріг загального користування” – тобто, наприклад, для сільгосптехніки, спортивних змагань, поїздок закритими трасами, приватними територіями тощо.

За даними інструментальних вимірів, фари старих типів із цими LED-лампами висвітлюють дорогу набагато краще, ніж зі стандартними галогенками. Але, мабуть, для українських умов суттєво навіть не це. Найважливіше, що у такому разі фари, маючи високу світловіддачу, зберігають свої заводські характеристики – тобто мають штатну форму променя і не засліплюють інших водіїв. На цьому варто зупинитись докладніше.

Якою має бути LED-лампа для фари

Автомобільна фара – це оптична система, яка з точкового джерела світла – спіралі лампи – формує промінь для освітлення дороги. І геометрія цього променю ретельно розрахована.

Світло від розжареної вольфрамової нитки за допомогою відбивача (рефлектора) та розсіювача (скла) розбивається на кілька сегментів та розподіляється по дорозі. Промінь створює рівномірне освітлення перед автомобілем з вираженою світлотіньовою межею, що захищає зустрічний потік транспорту від засліплення.

Що буде, якщо змістити, збільшити або повернути джерело світла? Правильно, всі розрахунки порушаться, відбивач чи налаштована лінза зі спеціальними шторками перестануть працювати. Фара почне світити будь-куди, але тільки не на дорогу. В результаті власник отримує проблеми з освітленням дороги, а зустрічні та попутні водії – засліплення та загрозу втратити контроль над ситуацією.

Якщо розглянути світлодіодні лампи для фар OSRAM LEDriving HL Easy та OSRAM LEDriving HL Bright, можна побачити, що їхнє джерело світла – LED-чіп – має мініатюрні габарити, що повторюють геометрію вольфрамової спіралі стандартної галогенки. У цьому і є їхній головний секрет: виробником спіралі для галогенової лампи і світлодіодного чіпа є сама компанія OSRAM, яка володіє необхідними технічними даними цих продуктів. Повторити їх виробники низькопробної продукції неспроможні.

Примітивний чіп-підробка виходить або надто слабким за світловіддачею, або недовговічним. У результаті виробникам дешевих LED-лампочок доводиться споруджувати замість ламп громіздкі конструкції, що випромінюють на всі боки пучки світла, які стандартна фара «організувати» не може. На відміну від якісних LED-виробів, що за точками кріплення та підключення не відрізняються від стандартних галогенок і створюють перед машиною потужний та безпечний світловий промінь.

OSRAM LEDriving HL Bright

Високоефективна LED-лампа із традиційним для галогенових ламп цоколем, розрахована на роботу в режимі ближнього та дальнього світла. Колірна температура 6000оК, яскравість до +350% щодо стандартних галогенних аналогів. Випускається в типорозмірах H1, H4, H7, H8, HB3, H13 та ін.

OSRAM LEDriving HL Easy

Світлодіодні лампи нового покоління, головна відмінність яких – абсолютна відповідність геометричним розмірам галогенових ламп. Встановлення ламп цієї моделі є максимально простим і не вимагає жодних перехідників або адаптерів (так зване рішення Plug&Play). Ці лампи дають яскраве світло, відрізняються малим споживанням енергії, тривалим терміном роботи та найбільш доступною в даному сегменті ціною. Колірна температура 6000оК. Замінюють традиційні галогенові лампи типів Н1, Н3, Н4/Н19, Н7/Н18 та Н15.