Чому відмовляють гальма: 5 причин проблеми
Мабуть, це одна з найнебезпечніших поломок – відмова гальм автомобіля під час руху. Через що це трапляється і що робити, щоб запобігти такій, м’яко кажучи, неприємності?
У більшості випадків гальма відмовляють на автомобілях з великим пробігом, але є ситуації, коли така біда трапляється і на свіжій машині. На щастя, без попередження відмови цієї найважливішої системи автомобіля трапляються рідко, все-таки конструктори закладають в неї підвищений запас надійності та довговічності. Однак причини проблем з гальмами потрібно знати, щоб завчасно вжити заходів і запобігти відмові.
– Обрив шланга або трубки. Гумові шланги тріскаються час від часу, і в один далеко не прекрасний день не витримують тиску рідини. Металеві трубки іржавіють — коли вони сталеві, або тріскаються від втоми металу – коли вони мідні. І в першому, і в другому випадку в результаті відбувається розгерметизація і аварійна ситуація. На автомобілях віком старше п’яти-семи років за трубопроводами потрібно стежити, а краще поміняти найбільш вразливі деталі превентивно.
– Закипання рідини. Парові пробки в гальмівній системі трапляються в двох випадках: або від частих і інтенсивних гальмувань (наприклад, в горах), або якщо гальмівна рідина в системі стара. Правильно гальмувати нескладно – це робиться короткочасними і інтенсивними натисканнями на педаль. Рідину потрібно міняти згідно з рекомендаціями автовиробника, зазвичай це кожні 2-3 роки, інакше вона, будучи від природи гігроскопічною, вбере в себе стільки вологи, що температура кипіння її знизиться до небезпечних величин.
– Поломка головного циліндра. Усередині головного циліндра гідроприводу гальм ламатися практично нічому, однак там є манжети, які зношуються або рвуться, і клапани, в яких ламаються пружини і пелюстки. Ці проблеми найбільш імовірні на старій машині, і вони майже ніколи не виникають раптово – зазвичай їм передують незвичайні відчуття на педалі гальма: збільшений хід, підклинювання, рипіння. Для водія це має бути сигналом до негайної заміни або перебирання вузла.
– Мокрі або замаслені колодки. Після виїзду з глибокої калюжі або бруду гальма можуть на час втратити ефективність. Тому краще одразу просушити колодки, проїхавши з напівпритиснутою педаллю гальма кілька десятків метрів. А ось якщо на колодки потрапило мастило або гальмівна рідина, то цей прийом не допоможе; і щоб такого не сталося, гальма потрібно обслуговувати у кваліфікованих механіків, які вчасно помітять можливий скорий витік оливи та гальмівної рідини.
– Завітрювання гідроприводу. Повітря в системі гідроприводу може накопичуватися непомітно, поступово знижуючи працездатність гальм. Спочатку просто збільшується хід педалі, чого багато водіїв не помічають. Але одного разу настає момент, коли ходу педалі вже не вистачає для сильного притиснення колодок до дисків і барабанів. Зазвичай завітрювання супроводжується витоками рідини, тому на старих автомобілях потрібно стежити за її рівнем в бачку. І якщо він систематично падає, потрібно робити ремонт, не чекаючи спрацьовування аварійного індикатора на панелі приладів або відмови гальм на перехресті. До речі, щоб зупинити машину з “проваленою” педаллю, буває достатньо натиснути педаль ще раз або два – якщо, звісно, для цього буде час.
Інші варіанти
Відмова гальмівної системи може бути не повною, а частковою, але однак, такою ж небезпечною. Досить поширена несправність – це відведення автомобіля в сторону при гальмуванні. Таке буває при проблемах в одному з колісних гальмівних механізмів – наприклад, при “зависанні” колодки на напрямних або підклинюванні поршня в циліндрі гідравліки. В результаті під час інтенсивного гальмування машину може розвернути і винести на зустрічну смугу або тротуар – водій просто не встигне її утримати. Щоб такого не сталося, потрібна профілактика: під час кожного відвідування СТО просіть механіків оглянути гальмівні механізми і за необхідності замінити зношені деталі сертифікованими запчастинами, перевірити рухливість деталей і вжити заходів для її відновлення.
Михайло Архіпов, тренер служби технічної підтримки Bosch:
– Під час розробки компонентів гальмівних систем виробник, що себе поважає, враховує безліч факторів. І не тільки такі, як особливість конкретної системи на конкретному автомобілі, а й навіть такий момент, як “портрет власника автомобіля”. Тобто, як і в яких умовах експлуатуватимуться ці гальмівні компоненти. І щоб зберегти всі споживчі властивості, без втрати в безпеці, під час підбору запчастин варто спиратися на характеристики, запропоновані автовиробником конкретної моделі авто.
Дуже важливе значення має також якість робіт із заміни компонентів гальмівної системи і своєчасність робіт. Адже якість запасної частини нівелюється невіглаством під час ремонту та експлуатації автомобіля.
І якщо порушувати ці питання взимку, то варто згадати, що сучасні гальмівні системи працюють не тільки при зниженні швидкості, але і при активному водінні (TCS, ESP ® та ін.). Так от, якраз взимку і стане важливим якість запасних частин і робіт щодо їх заміни, адже саме швидкість і ефективність спрацьовування гальмівних механізмів впливають на безпеку. І не забувайте про своєчасну заміну гальмівної рідини – це теж важливо зробити напередодні зими.
На завершення розповіді про проблеми з гальмами потрібно нагадати про гальмо стоянки. На більшості моделей авто він відіграє роль запасного, аварійного гальма — тому так важливо підтримувати “ручник” справним, особливо на машинах “у віці” і з великим пробігом.
Леонід Горєлов