X

Автомобілям з биком на капоті виповнилося 111 років

28 марта 1913 года был выпущен первый автомобиль марки Morris, которая через несколько лет стала ведущим производителем на британском рынке

Цього дня 111 років тому англійський підприємець Вільям Річард Морріс заснував компанію зі складання автомобілів. Він дуже вдало компонував їх із найкращих вузлів інших фірм. Своєму первістку, випущеному 28 березня 1913 року, він дав ім’я Oxford – на честь міста, де народився.

Двомісна машина типу родстер отримала 1,1-літровий двигун 9 к. с. та триступеневу коробку передач – від англійської фірми White & Poppe. Вже 1914 року було продано тисячу таких автомобілів. Машина полюбилася публіці та за характерну форму радіатора отримала прізвисько Bullnose («Бичий ніс»).

Після Першої світової війни виробництво автомобілів Oxford та його покращеної версії Сowley, з американським мотором Continental успішно тривало. Машина удосконалювалася з кожним роком, обсяг виробництва наростав.

Morris Cowley

1919 року фірма почала випускати власні мотори та інші агрегати. У першій половині 20-х років на авто почали встановлювати новий двигун робочим об’ємом 1,5 л і потужністю 25 к. с., а пізніше – й 1,8-літровий агрегат. 1925 року в підвісці з’явилися амортизатори, 1926-го – гальма ще й на передніх колесах. Окрім двомісного кузова стали встановлювати і 4-дверний седан.

Загалом до 1926 року було продано більше 150 тис. моделей Oxford та Cowley. Ціна на машини постійно знижувалася. Ці авто займали понад половину англійського ринку. За все це Вільям Морріс навіть отримав прізвисько «Британський Форд».

Morris Eight

На початку 30-х років фінансове становище фірми погіршилося. Ситуація змінилася на краще тільки з появою моделі 8 HP, або Eight, яка мала мотор 918 см куб. у 22 к. с. Вона стала найбільш продаваною англійською моделлю того часу.

Morris C8 Quod

Вантажне відділення фірми – Morris Commercial стало в Англії основним виробником багатоцільових повнопривідних автомобілів класу 0,75 т. Машини першого покоління з’явилися ще в 1935 році, а перед Другою світовою почався випуск машини другого покоління – C8, які отримали назву Quod (“Муровій”) й мали 3,48-літровий двигун у 60 к. с. Усього впродовж 1939 – 1945 років було виготовлено близько 10 тис таких машин.

Morris Minor

Після війни в 1948 році з’явилася модель Morris Minor. Вона оснащувалась моторами від 0,8 до 1,1 л і потужністю 28 та 48 к. с. відповідно. Ця машина мала величезний попит і стала довгожителем – випускалася по 1971 р. За цей час було вироблено 1 млн 003 тис. 030 автомобілів.

Morris Minor

У 1949 році Morris Commercial розпочав випуск фургону моделі J вантажопідйомністю 500 кг. На його базі було створено також мікроавтобус на 10-12 осіб. Двигун використовували від легкової моделі Oxford. Робочий об’єм становив 1,5 л, потужність 36 к. с. А на моделі JB він видавав 42 к. с. До 1961 року було випущено 48 600 машин.

Читайте також:
Morris JE – знаковий британський електромобіль 2021 року

Morris J

Світову славу фірмі Morris приніс новий компактний автомобіль Mini. Створив його талановитий конструктор, грек за походженням – Алек Іссігоніс. Вперше у світовому автопромі він встановив рядний, 4-циліндровий двигун спереду машини не вздовж, а впоперек. Цей агрегат робочим об’ємом 850 см куб. розвивав 34 к. с. І ще одне: маленькі 10-дюймові колеса конструктор розсунув по кутам автомобіля. У результаті цього машина, як жартували, вийшла зовні менше, ніж усередині.

Читайте також:
В Україні з'явився рідкісний "брат" знаменитого автомобіля Mini

У серію Mini пішов у 1959 році і випускався також компанією Austin – побратимом по концерну British Motors. Машина протрималася на конвеєрі до 2000 року. За весь час було виготовлено 3,5 млн. таких авто.

Morris Mini