X

BMW 507 Елвіса Преслі повернули до життя

Фирменная реставрационная мастерская BMW восстановила родстер BMW 507 «Короля рок-н-ролла».

Два роки копіткої праці пішло на повернення до життя автомобіля Елвіса Преслі – стильного родстера BMW 507. І вже зовсім скоро, а саме 21 серпня, відроджена реліквія постане перед учасниками та гостями конкурсу автомобільної краси Pebble Beach Concours d’elegance в Каліфорнії.

BMW, Елвіс и губна помада

«Король рок-н-ролу» придбав білий BMW 507 з заводським номером шасі 70079 20 грудня 1958 року. У той час Елвіс перебував на військовій службі в Німеччині. Елегантний родстер з м’яким верхом був оснащений 150-сильним V8, колесами з центральними кріпленнями, чорно-білим інтер’єром і радіоприймачем Becker Mexico. Елвіс використовував машину для поїздок між будинком у Бад-Наухайме та американською військовою базою в Фрідберзі. Численні шанувальниці ретельно стежили за своїм кумиром, який постійно знаходив послання любові, написані на машині губною помадою. Тому він вирішив перефарбувати родстер у червоний колір.

Елвіс Преслі біля свого ще білого BMW 507 в оточенні шанувальниць.

У березні 1960 року Преслі демобілізувався і повернувся на батьківщину, захопивши з собою і BMW. Повною мірою насолодившись подорожами американськими хайвеями, він продав родстер дилеру Chrysler в Нью-Йорку. А той, у свою чергу, перепродав машину за сміхотворну суму в $4500 радіоведучому Томмі Чарльзу. Так автомобіль опинився в його домі в Бірмінгемі, штат Алабама, де родстер очікувала гоночна кар’єра. Для використання в змаганнях рідний V8 поступився місцем двигуну Chevrolet. Крім того, було замінено коробку передач і задній міст, а також прилади. Чарльз виграв перегони Daytona Beach у Флориді, а також брав участь в низці інших змагань.

З 1963 року машина кілька разів змінювала власників доки в 1968 році не опинилася у інженера космічної техніки Джека Кастора з Сан-Франциско. Спочатку він використовував машину для повсякденної експлуатації, а потім вирішив зайнятися її реставрацією. Хобі Кастора було складання старовинних мотоциклів, а з часом його колекція почала поповнилася і чотириколісною технікою.

Історія BMW 507 під номером 70079

Модель 507 завжди була одним з найбільш ексклюзивних і найбажаніших автомобілів в історії компанії BMW. У період з 1955 по 1959 рік було складено лише 254 екземпляри родстера. Одразу після світової прем’єри на автошоу у Франкфурті в 1955 році, двомісний родстер, створений талановитим дизайнером Альбрехтом Гоертцом, називали в пресі не інакше як «Мрія з Ізару». Серед знаменитих власників 507-го були Ален Делон і Урсула Андресс, Софі Лорен і Джон Сертиз. Але жоден із 254 екземплярів не має такої дивної історії, як машина Елвіса Преслі. Майже півстоліття вважалося, що автомобіль втрачено. По-перше, не було підтверджених даних, що у Преслі була саме машина з номером шасі 70079. Крім того, достеменно не було відомо, чи взяв Елвіс машину з собою в США, і кому вона належала потім.

Всі ці частини головоломки тепер склалися завдяки експертам архіву BMW Group Classic Archives та американській журналістці Джекі Жюре, яка працює в журналі «Bimmer» в Каліфорнії. З 2006 року вона займалася дослідженнями історії BMW 507 Елвіса Преслі та супутньою літературою, що дало змогу пролити світло на долю родстера. У процесі вона знайшла цікаві факти. У багатьох джерелах зазначалося, що BMW 507, придбаний Елвісом Преслі був не новим, а до цього використовувався знаменитим гонщиком Гансом Штуком (не плутати з його сином Гансом, що народився у 1951 році). У період між травнем і серпнем 1958 року, «Чемпіон з підйому на пагорб» виграв кілька змагань у цій дисципліні в Німеччині, Австрії та Швейцарії на білому BMW 507 з шасі 70079 та реєстраційним номером M-JX 800.

Ганс Штук за кермом BMW 507 з номером шасі 70079 і номерним знаком M-JX 800 на одному зі змагань з підйому на пагорб.

Також завдяки архівним фотографіям вдалося з’ясувати, що цей родстер зійшов з конвеєра 13 вересня 1957 року. Через кілька днів авто експонувалося на автошоу у Франкфурті, а потім – як тестову машину для представників преси. На початку жовтня 1957 році Штук презентував цей автомобіль на Лондонському автосалоні, потім вирушив в подорож Бельгією, де продемонстрував його Королю Бодуену, а потім рушив далі, на Туринський автосалон. Влітку 1958 року Штук на BMW 507 виграв конкурс автомобільної краси у Вісбадені, а потім взяв участь у зйомках музичної комедії «Hula-Hopp, Conny» з чарівною Корнелією Фробесс і Рудольфом Фогелем.

Після кожних перегонів автомобіль проходив повний курс обслуговування в компанії BMW. Базовий двигун модернізували, а також встановили нову коробку передач, після чого восени 1958 року машина вирушила в один із дилерських центрів у Франкфурті. Саме там 23-річний американський солдат на прізвище Преслі і знайшов її. Прокотившись на родстері Елвіс був настільки вражений, що вирішив його купити.

На фото того часу на BMW 507 чітко видно експортні номери. Пізніше Преслі видали номери американського зразка, які використовували військові силами США в Німеччині. Ці номери змінювалися щороку, що внесло свою плутанину в подальший процес ідентифікації автомобіля. Проте експертам фірмового архіву BMW Group Classic Archives вдалося знайти страховку, видану Елвісу Аарона Преслі в грудні 1958 року, де зазначено номер шасі 70079.

«Святий Грааль» на гарбузовому складі

Кастор також зібрав змістовне досьє на свій BMW 507. Вийшовши на пенсію він одного разу знайшов статтю в журналі «Bimmer» про свою машину. Кастор написав листа журналістці, де розповів про BMW 507 з номером шасі 70079, який йому належить і запросив Джекі в гості. Кастор вважав, що він є власником машини Ганса Штука, але після знайомства з дослідженнями журналістки, міг припускати зв’язок родстера з Елвісом.

Джекі і Джек відвідали великий гарбузовий склад, де стояв червоний BMW 507. «Джек довго возився з мотузками, якими був зав’язаний капот, – згадує журналістка. – Знадобилося кілька хвилин, перш ніж ми змогли нарешті відкрити моторний відсік та ідентифікувати номер шасі – 70079, «Святий Грааль» у списку номерів BMW».

До того часу Джек Кастор вже зібрав велику кількість запасних частин, акуратно розкладених у коробках для подальшої реставрації родстера до оригінального стану. Але чого він не врахував, так це відсутності відповідного двигуна і необхідного часу на те, щоб реалізувати проект. Але тут почали відбуватися важливі події. Джекі Жюре зв’язалася з підрозділом BMW Group Classic, де вже мали усю інформацію про BMW 507, яким користувався Елвіс у Німеччині. Це дало змогу зіставити всі факти про долю машини, зокрема її американську історію.

Справедливості заради варто відзначити, що Джек Кастор зовсім не мав наміру нажитися на історії його BMW 507. Однак він зв’язався з представниками BMW Group Classic. Після кількох років і низки обговорень з експертами з реставрації BMW Group Classic, Клаусом Кутшером та Акселем Клінгером-Кенліном, сторони дійшли згоди.

Крім придбання автомобіля BMW Group Classic, передбачалася цілковита реставрація машини з урахуванням побажань Кастора.

Довга дорога додому

Навесні 2014 року BMW 507 відправили через океан в Німеччину в контейнері, разом із запчастинами, зібраними Кастором. Першою зупинкою став мюнхенський музей BMW, де родстер був представлений в спеціальній експозиції «BMW 507 Елвіса – втратити й знайти». Потім машина вирушила в реставраційні майстерні BMW Group Classic.

Як це зазвичай буває з проектами такого рівня, перша фаза передбачала повне розбирання машини, дефектовку і вибракування. Замість двох днів на це пішов цілий тиждень.

Для початку алюмінієві кузовні панелі відокремили від сталевих елементів підлоги. Потім всі деталі були ретельно очищені від фарби. Паралельно відбувався демонтаж двигуна і розбирання салону.

Багато деталей для машини довелося виготовити заново, оскільки асортимент оригінальних запчастин для BMW 507 обмежений навіть у майстрів BMW Group Classic. У процесі реставрації використовувалися як традиційні технології 50-х років, так і сучасні методи відновлення.

Приладову панель виготовили заново з використання оригінальної основи.

Фактуру шкіряного оздоблення ретельно добрали після вивчення старих фотографій і каталогів. Сталевий каркас сидінь відчищали від іржі й виготовили в чіткій відповідності до оригіналу. Прогумовану основу з кокосового волокна натягнули на пружини. Саме такий натуральний матеріал використовувався для виготовлення сидінь на серійних BMW 507, поряд з лляними та повстяними шарами, що створювало необхідний комфорт пасажирам.

Ручки склопідйомників і дверні ручки було виготовлено заново з використанням технології 3D-друкування за оригінальним розмірами. А от гумовий ущільнювач для кришки бензобаку зробили за традиційними технологіями невеликим тиражем, тому власники BMW 507 можуть замовити цю деталь в BMW Group Classic.

Мотор BMW 507 повністю зібрали з запасних частин. 3,2-літровий V8 виготовлено у точній відповідності із заводською документацією. Передній підрамник також було виготовлено за оригінальними кресленнями. Дерев’яні деталі кріплення м’якого верху створили заново з застосування матеріалів і технологій 50-х.

Ще одним важливим елементом відновлення автентичного автомобіля стало його фарбування. Родстеру повернули його початковий білий колір відтінку White Feather. Технологію фарбування зберегли оригінальною, оскільки сучасні методи роблять колір яскравим і насиченим, що неприйнятно для класичних автомобілів.

Весь процес реставрації було здійснено з урахуванням побажань Джека Кастора. Саме він наполіг, щоб автомобілю повернули рідний V8 і білий колір. На жаль, в листопаді 2014 він пішов з життя у віці 77 років. Відреставрований BMW 507 вперше представлять публіці на престижному Pebble Beach Concours d’elegance. Автомобіль стане даниною поваги не тільки «Королю рок-н-ролу», а й Джеку Кастору і майстрам BMW Group Classic.