X

Як Morgan випустив свій перший автомобіль

Цього дня, 11 лютого 1909 року англійський підприємець Генрі Фредерік Стенлі Морган зібрав невеликий триколісний автомобіль, який став предтечею відомих згодом спортивних моделей марки Morgan.

До цього Генрі займався продажем мотоциклів і автомобілів в місті Монтлері, де у нього був свій спеціалізований магазин. А в 1910 році він почав виробляти на продаж і автомобілі власної конструкції.

Morgan Runabout

Це були невеликі триколісні машини типу runabout, розраховані на двох. На трубчастій рамі монтувався відкритий двомісний кузов. Спереду було встановлено два керованих колеса, а ззаду – одне, тягове. Така схема забезпечувала кращу стійкість порівняно з триколісними конструкціями, де спереду було лише одне колесо, а ззаду – два.

Характерною особливістю машини Morgan був двоциліндровий V-подібний “повітряник” Peugeot потужністю 7 к.с., встановлений у передній частині абсолютно відкрито, без будь-якого кожуха. Це забезпечувало йому хороший обдув зустрічним потоком повітря. Привод на заднє колесо здійснювався двома ланцюгами, а кулачкова муфта виконувала роль зчеплення. Кермового колеса не було — повороти здійснювалися за допомогою двох важелів — правого і лівого.

Morgan Aero

Подібні простенькі, дешеві триколіски Моргана мали непоганий попит серед небагатих споживачів, і їх виробництво тривало до початку 50-х рр. Загалом у 1934-52 рр. було випущено 367 автомобілів F4 з однолітровим двигуном у 36 к.с.

Morgan Delivery Van

У 1928 – 1935 рр. пропонувалися також триколісні розвізні фургони на 150 кг, з мотором JAP у 8 к.с. А “останнім з могікан” стала модель Morgan Super з 4-циліндровим мотором Ford (1,2 л) 39 к.с. Вона розвивала швидкість до 120 км/год. В 1945–1952 рр. було виготовлено 265 таких машин.

Morgan 4/4

Перший 4-колісний автомобіль фірми — Morgan 4/4 з’явився тільки в 1935 році. Передня цифра позначала кількість коліс, а друга — кількість циліндрів. Ці машини оснащувалися моторами різних фірм, робочим об’ємом 1,1 – 1.3 л і потужністю 34-40 к.с. Кузови були відкриті — двомісні типу родстер або рідше, чотиримісні, типу tourer. До 1950 року включно було виготовлено 2252 машини.

Morgan Plus Four на фестивалі OldCarLand 2018 в Києві

У 1955 році у автомобілів Morgan 4/4 змінився дизайн передка, хоча машина з виступними крилами і вузьким, довгим капотом все-одно мала старомодний вигляд. Двигуни 1,0–1,6 л розвивали від 36 до 88 к.с. До 1982 року випустили 4778 таких авто. А в 50-60-х рр. випускалася також серія Plus Four — з більш потужними моторами, робочим об’ємом 2,0 і 2,1 л, потужністю вже до 120 к.с.

Але найпотужніша машина фірми — Morgan Plus 8 з’явилася в 1968 році. На ній було встановлено V-подібну “вісімку” (3,5 л; 160 к.с.) з електронним уприскуванням. А пізніше з’явилася версія з мотором 3,9 л, на 184 “конячки”. Кузов було виготовлено з алюмінію. Ці машини розвивали швидкість 200 – 210 км/год.