X

Як назва міста стала маркою популярних польських автобусів

6 грудня 1958 року Польща підписала ліцензійну угоду з Чехословаччиною про виробництво автобусів типу Skoda 706 RTO з кузовом Karosa. Саме з цієї дати почалася історія відомої згодом автобусної марки Jelcz.

У середині 50-х рр. в Польщі відчувалася гостра потреба в автобусах великої місткості, яких в країні тоді не виробляли. Розробка власного прототипу такого класу — автобуса Odra A81 неприпустимо затягувалося. Тому й було ухвалено рішення про закупівлю ліцензії.

Jelccz A043 (1959 р.)

Виробництво автобусів організували на підприємстві в невеликому містечку Єльч. Після закінчення Другої світової там розміщувався недобудований завод із випуску німецьких артилерійських знарядь. А після війни тут почали робити автомобільні кузови і трансмісії. У 1958 році завод отримав назву JZS (Jelczanskie Zaklady Samochodowe). І саме тоді там після багаторічного доведення, почали виготовляти вітчизняні 8-тонні вантажівки Zubr.

Першу серію з 20 автобусів склали наприкінці 1959 року. Компоненти отримали від чеського підприємства Karosa. Наступного року в Єльче виробили вже 200 таких машин. І їм вже присвоїли назву Jelcz 043. А незабаром JZS довів щорічний випуск автобусів до півтори тисячі. Одночасно нарощувалося виробництво і деяких компонентів, щоб за можливості позбутися імпорту.

Модель особливо великої місткості – з причепом

Автобус Jelcz-Karosa 043 був великого класу, завдовжки 10,8 м. У міжміській версії він мав 52 місця для сидіння. Випускалися також приміські та міські автобуси, зокрема зчленовані довжиною 18 м. 6-циліндровий дизель з безпосереднім уприскуванням, типу 706 RT мав робочий об’єм 11 781 см куб. і потужність 160 к. с. (697 Нм при 1200 об/хв). Споряджена маса становила 8700 кг, повна — 12 780 кг. Швидкість досягала 85 км/год.

Jelcz PR 110 (1975 р.) на вулицях Любліна (осінь 2005 р.)

Цей автобус випускали доволі довго, але в серпні 1972 року було укладено угоду з французькою фірмою Berliet про ліцензійне виробництво найсучаснішого тоді міського автобуса – моделі PR, розрахованого на 100 пасажирів.

Jelcz 080 (1979 р.) на вулицях Києва (1989 р.). Побудований на шасі вантажівки Star 200. Місць для сидіння — 31. Двигун — Star 359, потужністю 150 к.с. Коробка передач ZF — механічна, 5-ступенева.

Ця 11-метрова машина була перетворена в польську, 12-метрову версію — Jelcz PR110 за участю конструкторів JZS. На ній встановлювали польський ліцензійний горизонтальний двигун SW680 робочим об’ємом 11000 см куб. і потужністю 185 к.с. Із ним в парі працювала 6-ступенева механічна коробка передач польської марки FPS. Передня підвіска була незалежна, пружинна, а задня — пневматична.

Междугородный Jelcz PR 110 IL (1978 р.) на Майдані Незалежності в центрі Києва (зима, 2002 р.)

Надалі випускався цілий ряд нових, більш сучасних машин. Останній автобус марки Jelcz виготовили в жовтні 2008 року. Однак автомобільний бренд Jelcz не помер. Підприємство було реорганізовано і сьогодні воно виробляє різні армійські автомобілі колісної формули 4х4, 6х4, 8х6 і 8х8, зокрема з бронекабінами.

Междугородный Jelcz T120 (1996 г.) на улицах Киева (весна 2004 г.).

Jelcz L081MB на шасі Mercedes-Benz Vario. На вулицях Києва (весна, 2007 р.)

Jelcz M125 Vecto (2001 – 2008 рр.) на польських дорогах (літо, 2010 р.)

Jelcz Mastero М121 CNG із двигуном MAN на скрапленому газі. На вулицях Кракова (осінь, 2009 р.)