X

Як угорський конструктор автомобілів випередив відомого Майбаха

Пионер автомобилестроения – венгерский конструктор Янош Чонка является создателем первого в мире карбюратора, одного из важнейших компонентов двигателя внутреннего сгорания

Рівно 130 років тому, 18 жовтня 1893-го, угорський конструктор Янош Чонка запатентував перший карбюратор. Там вже були регульована голка, впускний гальмівний повітряний клапан та дросельна заслінка. Цікаво, що один із піонерів автомобілебудування – німецький конструктор Вільгельм Майбах подав заявку на подібний карбюратор на півроку пізніше.

Янош Чонка (1852 – 1939) – один із засновників автомобілебудування в Угорщині – трудову діяльність розпочав зарано. Спочатку працював у ковальському цеху на заводі батька, а потім – підмайстром на залізниці. 1877 року він став начальником невеликого машинобудівного підприємства у рідному місті Сегед. Молода людина захоплювалась двигунами внутрішнього згоряння. Під час поїздки до Франції він познайомився з двигуном Ленуара, а пізніше придбав газовий двигун німецького винахідника Отто.

В 1880 Чонка виготовив перший угорський газовий двигун, який мав потужність 2 к. с. А на наступний рік він побудував мотор, що працює на суміші газу та гасу, що розвиває 3 к. с.

У 1900 році конструктор виготовив трицикл із двигуном робочим об’ємом 250 см куб. та потужністю 2,25 к. с. Через два роки з’явилася його вже чотириколісна конструкція – оригінальний невеликий самохідний візок для перевезення пошти.

А в 1905 році було збудовано повноцінний поштовий автомобіль – з кузовом-фургоном корисним об’ємом 3,0 кубометра. Машина мала 4-циліндровий двигун робочим об’ємом 2543 см куб. та потужністю 14 к .с. та могла розвивати швидкість до 36 км/год.

У період 1906 – 1913 pp. з’являється ціла низка легкових автомобілів Чонка. В першу чергу потрібно назвати невеликі машини з дво- або чотиримісним кузовом та двигуном робочим об’ємом 1130 см куб., потужністю 8 л. с.

Окремо потрібно сказати про престижний автомобіль із кузовом лімузин від фірми Rock. У нього, як водилося в ті роки, закритим було лише відділення для пасажирів, а місце водія, доступне всім вітрам, лише зверху прикривалося твердим дахом. Двигун розвивав потужність 25 к. с.

Один з автомобілів Csonka, що дожив до наших днів, – 1909 року – зберігається сьогодні в Музеї транспорту в Будапешті. Це невеликий тентований автомобіль із двигуном потужністю 4 к. с. А взагалі, є відомості, що в період з 1906 по 1912 рр. за проектом Яноша Чонки було виготовлено понад сотню автомобілів.

У наступні роки Чонка продовжував активно працювати: він займався розробкою та виробництвом стаціонарних ДВЗ, компресорів та іншої продукції.

В 1924 році Чонка пішов на пенсію, але вже через рік він купив цех, де став випускати двоциліндрові опозитні мотори. Помер конструктор у 1939 році і на базі його підприємства було відкрито Завод імені Яноша Чонки.