X

Першому автомобілю Tatra виповнилося 105 років

29 марта 1919 года был выпущен первый автомобиль марки Tatra, которым стал грузовик модели TL4

Перший автомобіль марки Tatra був випущений 105 роки тому в чеському місті Копрживніце — на заводі Kopřivnická vozovka, а.s. Річ у тім, що в 1918 році легкова машина цього підприємства — моделі U успішно пройшла випробування у важких гірських умовах — у Високих Татрах. І тому слово “Tatra” вирішили використовувати в рекламних цілях.

Первістком нового бренду став автомобіль TL4 вантажопідйомністю 4,0 т. Цю модель з мотором в 35 л.с. випускали ще з 1916 року. Вона добре показала себе на військових дорогах і залишалася у виробництві до кінця 1924 року.

Tatra TL4 (1919 р.)

Максимальна швидкість на суцільних гумових шинах становила 25 км/год, а у варіанті зі сталевими ободами (були й такі) – 15 км/год. На машині було встановлено 140-літровий бак. Витрата палива становила 40 л на 100 км.

Навесні 1923 року на Празькому автосалоні була представлена революційна легкова модель Tatra 11 — дітище талановитого конструктора Ганса Ледвинки. Її основні новаторські риси запозичив і перша післявоєнна вантажівка марки Tatra — однотонна модель Tatra 13.

Tatra 13 (1925 р.)

Замість традиційної лонжеронної рами вона мала поздовжню трубу, що прекрасно працювала на скручування. А підвіска всіх коліс була незалежною – на хитних півосях і поперечних напівеліптичних ресорах.

Tatra 92 (1937 р.)

Таку схему застосовували і на всіх наступних вантажівках Tatra протягом багатьох років. У 20-30-і рр. з’явилася ціла низка легких вантажівок з колісною формулою 4х2 і 6х4. Серед останніх — відомі двотонні армійські машини Tatra 82 (1935 р.) і Tatra 92 (1937 р.).

Tatra 85/91 (1936 р.)

Подібна рама-труба і незалежна підвіска застосовувалися і на важких вантажівках Tatra 20 – х-30-х рр. Серед них слід назвати Tatra 85/91 (1936 р.) — первісток марки, який отримав дизельний двигун — 6-циліндровий агрегат в 7,3 л, потужністю 85 к. с. Примітно, що машина мала компонування з кабіною над двигуном.

Tatra 111 (1943 р.)

Особливо потрібно сказати про знаменитий автомобіль Tatra 111 (6х6) вантажопідйомністю до 10 т. Ця машина протрималася на виробництві два десятиліття — з 1943 до 1962 рік. Це була перша в світі вантажівка важкого класу, що отримала дизель повітряного охолодження. Агрегат V12 (14,8 л) розвивав у різних варіантах 180-210 к.с. Максимальна швидкість перевищувала 60 км/год. Загалом було випущено 33 960 таких машин.

Tatra 138 (1958 – 73 рр.) і Tatra 148 (1969 – 83 рр.)

Спадкоємцями їх були капотні вантажівки Tatra 138 (1958 – 73 рр.) і Tatra 148 (1969 – 83 рр.). Зовні вони відрізнялися від попередника оригінальним, модним тоді дизайном. Вантажопідйомність їх становила відповідно 12 і 15 т. дизельні “повітряники” V8 розвивали до 220 к. с.

Варто зазначити, що названі вантажівки, починаючи з Tatra 111, ввозилися і до нас у країну. Загалом у 1956 – 77 рр. їхній імпорт становив 25 тис. машин, головним чином будівельних самоскидів. А пізніше, в 80-і рр. до них додалася і деяка кількість безкапотних вантажівок Tatra 815.

Tatra 815

На наших дорогах можна було зустріти і важкі машини унікального сімейства Tatra 813, до якого входили дво-, три- і чотиривісні повнопривідні автомобілі. Найбільший з них — Kolos (8х8) мав двигун V12 (17,6 л) в 250 к.с. і 20-ступеневу трансмісію. Він міг працювати у складі автопоїзда повною масою 100 т і розвивав до 80 км/год.

Tatra 813 Kolos (8х8)

Читайте також:
Які раритети зберігає музей із десятками вантажівок марки Tatra