X

Предку автомобіля виповнилося 250 років

В этом году отмечается 250 лет старейшему самоходному экипажу, дожившему до наших дней, детищу французского изобретателя Кюньо

Військовий інженер Ніколя Жозеф Кюньо в 1770 році представив у Парижі владі і широкій публіці самохід, якому дав назву «Вогняний віз». Це був прямий предок усіх сучасних автомобілів, а заразом і паровозів.

Ще в 1764 році генерал Грибоваль зацікавився пропозицією Кюньо – створити машину для перевезення артилерійських знарядь і боєприпасів до них. Проект підтримав військовий міністр, князь Шуазель, тож було виділено кошти для створення прототипу.

За деякими даними, в жовтні 1769 року відбулася пробна поїздка першого у світі парового самохідного екіпажу. Однак він був ще недосконалий і навіть не мав топки. Щоб нагріти воду в котлі, під ним прямо на землі розпалювали багаття. Отриманої пари вистачало на 12 – 15 хвилин їзди.

Наступного року Кюньо представив удосконалену машину. Вона була більшою і могла перевозити до 4 т вантажу. Самохід вже мав топку. Кочегар — французькою “шоффер” — періодично підкидав паливо у вогонь. Паровий двигун мав два великих вертикальних циліндри. Він розташовувався над єдиним переднім колесом, яке і було тяговим. А попереду машини нависав округлий мідний котел для води.

Самохід міг рухатися зі швидкістю близько 4 км/год. При цьому переднє колесо його було явно перевантажене. І під час демонстраційної поїздки, на очах високопоставлених гостей і численної публіки машина вийшла з-під контролю і врізалася в стіну. Після того у сильних світу цього інтерес до самоходу надовго зник.

У червні 1804 року до влади в країні прийшов імператор Наполеон Бонапарт. Ідея машини для перевезення знарядь його зацікавила. Він розпорядився створити спеціальну комісію, щоб визначити придатність самоходу Кюньо для військових цілей. Але байдужі чиновники не поспішали виконувати цю вказівку, а у старого винахідника вже не було сил відстоювати свій винахід. Він помер бідним 2 жовтня 1804 року у віці 79 років. А його унікальну машину відправили в паризький Музей мистецтв і ремесел, де вона зберігається і понині.