X

Найстаріший автомобіль на ходу – унікальна розробка французького маркізу

Цього дня, 28 квітня 1887 року, у Франції пройшло випробування легкого самохідного екіпажу, створеного одним із найвідоміших піонерів автомобілебудування – маркізом Альбером Де Діоном. Виходець із аристократичної сім’ї, він у молоді роки жив у Парижі і там захопився ідеєю створення автомобіля.

Альбер залучив до роботи досвідчених механіків Бутона та Тріпарду, добре знайомих із паровими двигунами. У результаті в 1883 році було створено підприємство De Dion Bouton at Trepardoux, яке взялося за випуск невеликих автомобілів з такими силовими установками.

У 80-ті роки підприємство, розташоване в Пюто, випускало низку невеликих триколісних і чотириколісних паромобілів. Одна їх з таких машин і була представлена 28 квітня 1887 року. Організатор заходу пан Фоссом, головний редактор газети Le Velocipede, задумав його як видовищні перегони парових автомобілів. Але із цим чомусь не склалося: на старт вийшов лише один єдиний учасник. Тому це був просто випробувальний пробіг.

Машина стартувала біля мосту через Сену в Нейлі та фінішувала біля Булонського лісу. Дистанція пробігу склала 32 км, а середня швидкість – 25,5 км/год. Невеликий автомобіль був чотиримісний, і задні пасажири розташовувалися спиною до руху – так звана схема dos-a-dos. Примітно, що колія задніх коліс була значно вужчою за колію передніх. І ось що особливо цікаво. На автомобілі стояв не один, а два тандемні парові двигуни, кожен з яких приводив у дію одне заднє ведуче колесо за допомогою шатунів і кривошипів.

Зазначимо, що ця машина дожила до наших днів. У 2011 році її було продано на аукціоні за нечувану суму – у 4 620 000 доларів. Щоправда, покупець вважав за краще залишитися інкогніто.

Після успішного тесту в 1887 році компанія випустила ще ряд парових автомобілів. У 1894 році один із автомобілів De Dion Bouton вийшов переможцем відомої гонки Париж – Руан. Але вже тоді Альбер Де Діон розумів, що майбутнє належить більш досконалим автомобілям – із двигунами внутрішнього згоряння.

І в 1895 році компанія виготовила такий двигун – легкий одноциліндровий агрегат потужністю 0,75 к. с. Важливо, що від двигуна інших виробників він відрізнявся швидкохідністю: розвивав до 2000 об/хв, тоді як більшість конкурентів цей показник не перевищував 700 об/хв. Природно, фірма стала встановлювати подібний двигун на свої машини – спочатку триколісні, а потім чотириколісні.

Зрозуміло, що таким мотором зацікавилися інші виробники автомобілів: французькі Renault і Delahaye, німецький Adler і навіть американські Pierce-Arrow та ін. За місяць вона випускала до 200 машин.

Підкреслимо, що Альбер Де Діон увійшов в історію як автор понад 40 запатентованих винаходів. Найпримітніший з них – знаменита оригінальна підвіска ведучих коліс, яка набула великого поширення у світі та застосовується досі.

Читайте також:
У Німеччині пройшов техогляд 129-річний автомобіль