X

ЗАЗ выступает с опровержением опубликованной в прессе информации об остановке конвейера завода

Пока "ЗАЗ" работает в обычном режиме, но остановка завода в ближайшее время полне раельна. Ниже приводим текст обращения без изменений:

За результатами зустрічі міністра фінансів України Віктора Пинзеника з представниками регіонів, у засобах масової інформації оприлюднено цілий ряд заяв щодо керівництва Запорізького Автомобілебудівного Заводу про „припинення поставок автомобілів дилерам та планування штучної зупинки підприємства та початок звільнення робітників, щоб повернути пільги”.


Керівництво ЗАТ “ЗАЗ” звертається до засобів масової інформації та широкої громадськості з заявою про те, що чутки про зупинку конвеєру не відповідають дійсності. Ані в момент прийняття закону „Про зміни до Бюджету-2005…”, ні після його прийняття завод не припинив своєї виробничої діяльності. Підприємство здійснює випуск продукції у відповідності із затвердженими графіками постачання комплектуючих, планами виробництва. При цьому добові темпи виробництва у квітні залишились такими, як були на початку березня.


Керівництво заводу та робітники сподіваються на те, що у результаті спільної праці буде знайдено шляхи для подолання проблемної ситуації в автомобілебудівній галузі. Саме в цей момент триває процес переговорів з Урядом, головною метою якого повинно стати знаходження взаєморозуміння в складній ситуації.
Твердження про припинення поставок автомобілів виробництва ЗАТ “ЗАЗ” не відповідають дійсності. Поставки автомобілів в дилерську мережу здійснюються у відповідності з погодженими графіками та планами.


Таке твердження ймовірно може бути спричинено неповною інформацією, яку Міністерство фінансів отримало від окремих дилерів. В момент, коли було прийнято безпрецедентне рішення про відміну преференцій підприємствам автомобілебудівної галузі і відповідно появою інформації про можливе збільшення ціни, в салонах спостерігався великий ажіотаж та пік продажів. Для прикладу: при середній кількості продажів автомобілів виробництва ЗАЗ у 400-500 авто на день у лютому та на почат-ку березня, 30 березня 2005 року (напередодні введення закону в дію) продажі склали 1945 автомобілів.


Міністерство фінансів саме, своїм незваженим рішенням спровокувало ажіотажний злет продажів. Який, в свою чергу, фактично за декілька днів спорожнив склади багатьох дилерів, особливо щодо дешевих автомобілів. Миттєво відновити цей дефіцит не зможе ніякий виробник, оскільки такий технологічний продукт як автомобіль виробляється у відповідності з можливостями виробництва та графіками постачань комплектуючих, що їх виробляють тисячі підприємств як в Україні, так і за кордоном.


Що стосується заяви міністра фінансів щодо достатнього рівня рентабельності в 2-3% для підприємств автомобілебудівної галузі, таке твердження досить необґрунтовано звучить з вуст головного фінансиста країни. Наприклад “АвтоВАЗ” у 2004 році задекларував рентабельність на рівні 10,5%, концерн „Се-версталь” на своєму дочірньому підприємстві УАЗ – 14,6%, концерн Toyota декларує свою рентабельність на рівні 13-14%.  При цьому, якщо брати такого великого виробника як “ВАЗ”, у нього хронічно не вистачає коштів на оновлення модельного ряду при такій рентабельності та мільйонних продажах автомобілів.


Неодноразово прес-служба підприємства робила заяви щодо спростування стверджень деяких політиків про отримання заводом суперприбутків за рахунок отримання преференцій. Наявність преференцій дозволяла встановлювати більш низькі ціни, і в першу чергу на найбільш масові автомобілі – “Таврії”, “Славути”, Lanos.


Отже, законом було відмінено саме пільги для покупців. Звертаємо увагу, що за 7 років з моменту отримання “ЗАЗом” 150 мільйонів доларів прямих іноземних інвестицій та 55 мільйонів доларів грошового та товарного кредиту, завод в перші 5 років щорічно мав в середньому близько 50 мільйонів гривень збитків і нікому не був цікавим. Лише у останні 2 роки було отримано прибуток, який у повному обсязі направлено на технічне переозброєння ЗАЗу, а також на поповнення обігових коштів.


Заява міністра про наявність „ресурсів для збільшення заробітної плати робітникам підприємства в 2-3 рази” економічно необґрунтована, тому що середньомісячна зарплата робітників на “ЗАЗі” за 2004 рік склала 1025 грн. За останні півтора року було поставлено на виробництво три нові моделі і темпи росту обсягів виробництва у 2004 році у порівнянні з 2003 роком склали майже 190 відсотків. Саме це стає основою для виробництва нових моделей та, відповідно, збільшення числа робочих місць та підвищення рівня зарплати у майбутньому.


Повномасштабне виробництво Opel Astra та Lanos навіть в умовах роботи заводу за попередніх правил здійснювалося на рівні нульової рентабельності, а доходна частина формувалася в першу чергу за рахунок крупно вузлового складання, що дійсне не лише для “ЗАЗу”, а для всіх авто складальників України.


Вихід повномасш-табного виробництва на нормальний рівень доходності можливий лише за умови 60-відсоткової локалізації. А для цього “ЗАЗу” необхідно завершити програму технічного переозброєння, в тому числі поставити на виробництво сучасний двигун. Сьогодні це стає неможливим. Напроти, прийнятий закон стимулює лише імпорт та викруткове складання.


Що стосується заяв міністра фінансів щодо „прямого втручання членів уряду до процесу звільнення робітників заводу”, таке твердження не має під собою ніякої основи, оскільки, як вже було сказано раніше, ніяких заяв про звільнення не було ніколи зроблено. Дійсно, міністр напряму телефонував Голові Правління ЗАТ „ЗАЗ” Папашеву Олегу Хайрулловичу з приводу наказу по підприємству, у якому ані слова не йдеться про звільнення працівників. При цьому Віктор Пинзеник отримав запевнення, що на сьогоднішній день зупинки виробництва не буде і ніхто не ставить себе це за мету. Однак зупинка конвеєра найближчим часом – це реально. Якщо не буде введено компенсаційний механізм на перехідний період.


Станом на сьогодні, не передбачено ніякого компенсаційного механізму у вигляді підвищення ввізного мита до 34,5%, про який говорить Віктор Пинзеник. Рівень мита на матеріали та комплектуючи для повномасштабного виробництва залишився на рівні 15-40%, сьогодні мито на нові автомобілі знаходиться на рівні в 20%, скасовано акцизний податок, а вартість вітчизняних авто збільшилась на 20% (розмір ПДВ).


Отже недорогі, масові автомобілі для середнього прошарку населення різко збільшились у вартості. Дорогі ж авто, з об’ємом двигуну більше 3 літрів практично впали за ціною. Таке рішення фактично б’є по найбільш вразливим прошаркам насе-лення.