X

Як покращити світло фар: “Автоцентр” тестує LED-лампи

LED-лампи – ефективний і нескладний спосіб зробити світло старих фар яскравішим. Але тільки за умови, що це якісні фірмові світлодіоди, а не дешевий китайський no name.  “Автоцентр” протестував комплект LED-ламп на автомобілі з фарами, створеними під галогенки поширеного формату Н7.

На авторинках, в магазинах і в інтернеті можна знайти безліч світлодіодних лампочок, призначених для звичайних фар з галогенними лампами типу Н4, Н7 та інших форматів. Виробники і продавці обіцяють “покращення” оптики за рахунок більш потужного променя, економію пального через менше споживання струму та тривалий термін служби.

Але на ділі майже всі вони, за рідкісним винятком, насправді непридатні для використання. Точніше, кілька побічних вигод вони може і забезпечать, але головну функцію – ефективне і нормоване освітлення дороги – нормально виконувати не будуть. І більше того, можуть у цьому питанні навіть шкодити.

LED-чіпи, не призначені для автомобільного освітлення, мають завеликі розміри, внаслідок чого джерело випромінювання не потрапляє в фокус відбивача і фара не може сформувати правильний безпечний промінь.

Світлодіоди Philips Lumileds мають однакові розміри з нитками розжарювання “галогенки” та розташовуються на лампі в тих же місцях – в цьому секрет безпеки та ефективності LED-ламп від Philips.

Причому, строго кажучи, провини виробників тут і немає: все легко пояснюється принциповими відмінностями ламп розжарювання (галогенок) і джерел світла з LED- елементами. Дивно інше: в який спосіб буквально двом-трьом виробникам у світі таки вдається створити LED-лампи, які проходять сертифікацію на використання  у стандартній “галогеновій” оптиці.

Чому не можна купувати дешеві LED-лампи для авто

Автомобілісти, які наважуються придбати світлодіодні лампочки для своїх старих “галогенних” фар, замість гарного освітлення часто-густо отримують цілий букет сюрпризів:

  • Фари погано освітлюють дорогу. При тому світло може стати яскравішим, ніж було, але промінь не потраплятиме на дорогу перед машиною;
  • Фари засліплюють зустрічних, а то й попутних водіїв;
  • Лампи (чи спочатку одна) вже за кілька місяців типової експлуатації починають тьмяніти, миготіти або просто гаснуть.

Чому так трапляється завжди чи майже завжди? Найперший секрет у тому, що LED- чіп з яскравою інтенсивністю свічення, на відміну від слабеньких сигнальних світлодіодів, є продуктом високих технологій. І його дуже складно зробити одночасно і яскравим, і довговічним, і з стабільними характеристиками. Але наголосимо, що це проблема лише LED-елемента, а є ще проблеми лампи, яку на основі цього чипа склали.

Чому проблемні світлодіодні автолампи

Той, хто у дитинстві хоча б раз розбирав (чи ламав) кишеньковий ліхтарик, знає основне правило елементарної фізики: лампочка має бути розташована у строго визначеній точці оптики – чи то ліхтарика, чи то фари. Якщо її змістити назад-вперед або вліво-вправо відносно центру дзеркала-рефлектора, освітлення відразу принципово погіршиться. Промінь змінить напрямок, пляма світла на освітлюваній поверхні зменшиться, яскравість освітлення цієї плями теж може погіршитись.

Пояснюється це просто: джерело світла має бути в фокальній точці оптичної системи, в якій воно працює. Уточнимо, що в автомобільних фарах з їх доволі точною оптикою значення має не просто розташування лампи як такої, а розташування у фокальній точці саме джерела світла – тобто розжареної спіралі галогенки.

І хоча виробники-кустарі вже навчилися розміщувати LED-чіп більш-менш правильно у корпусі своєї лампи, це не допомагає їй працювати у “галогенній” фарі так, як це робить  її рідна лампочка-галогенка. Справа у тому, що сам LED-елемент по своїй геометрії не схожий на спіраль галогенки – і цього достатньо, щоб отримана гібридна оптична система не освітлювала дорогу і засліплювала інших водіїв.

Які LED-лампи для авто можна купувати

На щастя, є як мінімум два європейських виробники, які навчилися виробляти LED-елементи з характеристиками і габаритами, як у спіралі штатної галогенної лампи. І навчилися відповідним чином цей світлодіодний елемент розміщувати у корпусі лампи – так, щоб він потрапляв у фокальну точку стандартної фари, створеної під галогенну лампу. Один з цих виробників – компанія Phіlips, чия продукція широко представлена в Україні. Її “світлодіодний” підрозділ Lumileds розробив високоякісне напівпровідникове джерело світла – LED-чіп, спеціально розрахований на автомобільну світлотехніку, у тому числі і для OEM-постачань.

Цей чіп – головне, що дає змогу беззастережно замінювати звичайні лампи світлодіодними без порушення світлорозподілення класичних “галогенних” фар. Саме LED-чіп Phіlips цілком відповідає спіралі “галогенки”, але дає більш яскраве світло приємного “денного” відтінку – не такого жовтого, як звична галогенна лампочка розжарювання.

Які є правильні LED-лампи для фар

”Автоцентр” не так давно мав змогу переконатись, наскільки справедливо це твердження відносно LED-лампи Philips Ultinon Pro9100 HL. Ми провели порівняльні тести цих ламп у типорозмірі Н4 на автомобілі Kia Cerato, підкріплені інструментальним контролем – приладом-люксометром Uni-T UT383 і контрольно-регулювальним стендом Bosch EFLE 61. Про результати можна почитати у нашій минулій статті, але коротко скажемо, що тоді наші очікування були виправдані.

Цього разу ми провели випробування подібних ламп від Philips на більш складному авто – Seat Leon 2005 р.в., який має окремі лампи на ближнє і дальнє світло. Для цього взяли LED-лампи іншої моделі – Philips X-tremeUltinon LED gen2 у типорозмірі Н7.

Нові лампи встали на місця у фарах без жодних переробок і ускладнень. Більше того, не довелося навіть підлаштовувати кут розташування головної частини відносно цоколя (передбачений виробником регулятор залишився на нулі). Це говорить про високу точність виготовлення обраних ламп – ну і про якість “сеатівських” фар також.

Чи підходять LED-лампи для галогенних фар

Замінивши старі “галогенки” у фарах Seat Leon світлодіодними лампами Philips X-tremeUltinon LED gen2, ми перш за все мали переконатись, що X-tremeUltinon LED gen2 справді формує правильний промінь у фарі, створеній колись під лампу типорозміру Н7. Популярний в українських сервісменів прилад Bosch EFLE 61, який ми знайшли на найближчий київській СТО, показав, що після заміни рідних ламп світлодіодними від Philips фари регулювання не потребують.

Світлотіньова межа променю на своєму місці, і чітка, тобто фара не буде засліплювати зустрічних водіїв. Найяскравіша пляма теж на місці – у центрі екрана прилада; крім іншого це значить, що освітлення дороги буде максимально ефективним.

Таким чином, все гаразд: світлодіодні лампи Н7 від Philips підходять до фар, розрахованих на галогенові лампочки. Тож ми перейшли до другого етапу тестування – вимірювання рівня освітлювання дороги.

Як ми тестували LED-лампи Philips X-tremeUltinon LED

Методика тестів вже відпрацьована нами на минулих випробуваннях: за допомогою люксометра Uni-T UT383 ми порівняємо освітлення на дорозі попеду автомобіля “до” і “після” заміни.

Цю частину перевірки виконували на ділянці асфальтової дороги, встановивши наш “Леон” перед лінійкою з десяти смугастих конусів. Перший був у 10 м від машини, кожен наступний – далі з кроком 5 м один від одного. Останню десяту фішку віднесли аж на 75 м, щоб дізнатися, де остаточно губиться промінь.

І увімкнувши ближнє світло, люксметром визначали освітленість асфальту біля кожного конуса – на першому етапі з “галогенками” у фарах, на другому – з встановленими замість них LED-лампами.

На позначці останніх двох конусів замірялась також освітленість правого узбіччя. Це допомогло зрозуміти, наскільки далеко водій може побачити, наприклад, людину чи тварину, що стоїть поза проїзною частиною – і можливо, збирається перебігати дорогу просто перед машиною. Підсумки замірів занесли в таблицю.

Автолампи LED чи “галогенки”: що краще

Слід сказати, що старі фари “Леона” з рідними галогенками не здавалися власнику машини катастрофічно слабкими. Адже попри вік, німецька якість і технології VAG дозволяли фарам зберегти працездатність на високому рівні. І тим не менш, різниця з оновленим діодами варіантом була помітна навіть “на око” і виявилася разючою за показаннями приладів.

Відповідно, загальна тенденція не змінилася: на більшій відстані різниця освітлюваності дороги ставала значнішою – тобто поліпшувалося освітлення саме там, де при галогенках воно було найслабкішим.

Кінцевий вердикт “Автоцентра”

Для нас і раніше не було секретом, що LED-лампи головного світла можуть бути яскравішими за класичні галогенки. Але ми вже вдруге переконалися у тому, що вони можуть цілком – і без негативних побічних ефектів – замінити собою лампи старого типу у фарах, створених саме для галогенок. Дорога перед машиною освітлюється краще, інших учасників руху фари не засліплюють.

Не сподобалось

– Як і багато інших авто, Seat Leon другого покоління має систему попередження про перегорання ламп. Оскільки LED-лампа споживає у два-три рази менший струм, система не сприймає її як працюючу і запалює тривожний сигнал на панелі приладів. Власникові доведеться ставити невеличкий емулятор, який буде “обманювати” систему і погасить лампочку.

– Цокольна частина лампи надто масивна. Може бути, що на деяких моделях машин задня кришка фари не закриється, і доведеться якось її допрацьовувати;

– Ціна LED-ламп значно вища за найкращі галогенові. Але варто врахувати, що натомість світлодіоди дозволять поліпшити світло без дорогого переобладнання оптики (встановлення лінз, штатного ксенону).

Сподобалось

– Нові LED-лампи встановились у фари авто без додаткових дій, задня кришка фари закрилася штатно – при тому що обрана модель лампи не найкомпактніша у лінійці виробника;

–  Поверхня дороги освітлюється краще, навіть при тому, що і до заміни фари піддослідного Seat Leon непогано виконували свою роботу;

–  LED-лампи Philips X-tremeUltinon LED дають не жовтувате, як в “галогенок”, а більш приємне “денне” світло. Для розуміння: вказана на упаковці кольорова температура – 5800 К;

– LED-лампи Philips сертифіковані для використання в “галогеновій” оптиці в 7-ми країнах Євросоюзу (Німеччина, Австрія, Франція, Чехія, Іспанія, Люксембург та Хорватія). Це означає не лише те, що на машині можна буде без побоювань їздити цими країнами, а й надію, що колись подібне визнання LED-лампи для фар отримають і в Україні.

Насамкінець, певно, варто додати ще один чинник, про який ми часто забуваємо, обираючи світлодіодні лампи для ненових “галогенових” фар. Тільки якісні лампи від відомого виробника з світовим ім’ям прослужать стільки, скільки взагалі служать адекватні LED-джерела світла – до 5000 годин. Принаймні, саме стільки працюють світлодіодні лампи головного світла від Philips, що підтверджується також, в залежності від моделі, 2 – 5-річною гарантією. Для порівняння – звичайні галогенові лампи нечасто служать більше 400 годин.