X

Догляд за системою охолодження. Коли варто замінювати антифриз?

Якщо в літню спеку двигуну жарко, то в морози – холодно. А робоча температура мотора завжди одна – порядку +85-110 градусов, залежно від моделі. І такою температуру треба підтримувати незалежно від того, скільки градусів по зовнішній бік капота. Контрастні перепади вуличної температури в мыжсезоння значно ускладнюють справу. Звісно, всі ці нюанси враховані конструкторами, але якщо машина вже не нова, бажано періодично приділяти системі охолодження додаткову увагу. В гіршому випадку це може призвести до більш серйозних проблем.  

З чого складається система охолодження

Складових у системі чимало, але ризики навіть не в кількості, а в якості. Великою мірою система складається з вразливих до впливу часу деталей: трубок радіаторів з тонкого і неміцного алюмінію, клейових з’єднань, гумових шланг, пластикових патрубок, термостатів. А в сучасних моторах також присутні додаткові складнощі – електричні насоси, клапани, електронні блоки, а то й цілі комплексні модулі, вихід яких з ладу відразу зупиняє двигун.

Зрештою, сама охолоджувальна рідина – чималий фактор ризику, адже вона, маючи особливо високу текучість, весь час шукає найменші нещільності і прагне непомітно витекти назовні. При тому, що навіть часткова втрата антифризу закінчується перегрівом мотора і його поламкою.

Що треба перевіряти в системі охолодження

Візуальний огляд підкапотного простору, двигуна і розташованих там елементів дозволяє виявити основні несправності і спрогнозувати деякі можливі наслідки. Антифриз через свою високу текучість проходить через найменші нещільності (мікротріщини в гумі, металі, пластику) і маркує ці точки характерними масними слідами. Часто їх можна побачити лише відразу після вимкнення двигуна, адже на гарячих деталях сліди можуть швидко зникати, а протічка під час вистигання може припинятися. Падіння рівня антифризу при цьому може не відзначатися, що заплутує недосвідченого діагноста.

В 1,5 dCi со временем разбалтывается пластиковый патрубок подачи воздуха в воздушный фильтр, что создает неприятный стук под капотом при работающей моторе. «Болячку» лечат дополнительным креплением патрубка пластиковыми хомутами.

При такій діагностиці слід оглядати не тільки явні місця можливих протічок – з’єднання шлангів та стики фланців, але й суцільні деталі – бачки радіатора, шланги, блок двигуна. Нюанс у тому, що антифриз, покинувши систему, під впливом потоків повітря може переміщуватись далеко в сторону від місця протічки по поверхні сусідніх деталей.

Нещільності, непомічені при діагностиці, можуть призвести до зниження рівня рідини і до створення повітряних корків у системі. Результат буде сумний: перегрів двигуна з подальшим його виходом із ладу.

Превентивні заходи

Досвідчений діагност може завчасно виявити назріваючі несправності системи охолодження за одним лише виглядом деталей, навіть якщо вони ще неприкрашені слідами антифризу. Наприклад, коли хомути надто глибоко врізалися у гуму шлангів, то в цих точках скоро слід очікувати протічки, бо метал хомута через надмірну затяжку або старіння гуми проріже шланг. Через це тут з часом може утворитися або витік, або підсмоктування повітря у систему – а то й і перше, і друге.

Погано, якщо товсті шланги під капотом набули опуклої форми. Це може означати їх розшарування всередині, а відтак і перекриття каналу шматками гуми, що відокремилися. Зрозуміло, що в результаті порушення циркуляції рідини можна чекати перегріву двигуна.

Компетентний механік також побачить проблему, що назріває в пластикових штуцерах та шлангах, які від віку можуть банально зламатись. Така деталь, якщо її вчасно не замінити, може зруйнуватися під час руху, двигун втратить всю охолоджувальну рідину і машина не зможе рухатися. 

Температура двигуна

Справний і молодий за віком двигун фактично не потребує контролю температури, але з часом цей параметр може отримати велике значення. Якщо спостерігаються якісь незрозумілі симптоми: наприклад, неефективна робота опалювача салону, смикання і нестабільні оберти двигуна, допомогти у діагностиці міг би термометр охолоджуючої рідини (він тепер є на щитку не в кожної моделі). Також корисно стежити за динамікою температури двигуна. 

Мотор зі справною системою охолодження прогрівається після старту рівномірно, без повернення стрілки “на холод” та повторного набору температури. Ненормально, коли мотор набирає робочу температуру тільки після тривалої роботи у важкому режимі, а потім знову “остигає”. Хіба що машина потрапить у нештатну ситуацію, типу буксування в снігу або тривалого і повільного руху на підйом на одній з нижчих передач. Але помітні коливання температури при нормальній їзді говорять про несправність термостата (термостатів), проблеми насоса охолоджувальної рідини, повітряні корки в системі та збитий радіатор.

Важливий індикатор стану системи охолодження – “пічка” салону: після прогріву мотора вона повинна давати гаряче повітря, яке не має ставати холоднішим. Коли ж таке явище має місце, одна з причин – в числі вищевказаних.

Чи треба міняти антифриз узимку

Антифриз треба замінювати – але не лише взимку, а й влітку, якщо є відповідні ознаки. Головна причина – термін експлуатації, адже рідина не вічна і втрачає свої якості: у ній спрацьовуються присадки і в системі починаються небажані процеси. Виробники охолоджувальних рідин і автовиробники називають різні строки, від трьох до п’яти років, і цих рекомендацій потрібно дотримуватись. В іншому разі можна отримати обширну корозію в системі, глибокі раковини на голівці блоку циліндрів, зруйновані іржею патрубки і проблеми з перегрівом мотора через втрату крильчатки помпи.

Крім того, стара (а також неякісна!) рідина може забити продуктами свого розпаду радіатори – основний і опалювача, а також обмежити прохід антифризу каналами системи охолодження, що завершиться одного разу перегрівом двигуна. Останнє, до речі, сучасні водії часто не помічають, чим ставлять силовий агрегат перед потребою в серйозному ремонті.

Як обирати антифриз

Для того, щоб двигун не мав проблем з підтриманням робочої температури, антифриз повинен бути правильно підібраним. Напряму ефективність охолодження від типу рідини не залежить, але невідповідна рідина може з часом створити у системі проблеми, які порушать температурний режим. Взагалі підбір антифризу – тема окремої статті, але коротко можна виділити такі застереження:

  • Антифриз підбирається не за кольором і не за назвою “Антифриз”, “ТОСОЛ”, “G12” тощо;
  • ключовий критерій підбору – основа рідини: карбоксилатна, лобридна, гибридна, традиційна;
  • найвірніший спосіб обрати правильний антифриз – звернутись до вимог автовиробника;
  • помилка з підбором може не мати наслідків, але за рік-два може призвести до капітального ремонту двигуна.

Порада від експертів «Автодім Атлант»

Система охолодження – одна з тих, від яких залежить не тільки робота двигуна в конкретний момент, а й його працездатність в майбутньому, тобто ресурс до ремонту чи до списання в брухт. При цьому багато які з проблем цієї системи можна довго не помічати. Через це двигун зазнає передчасного зношення і може відмовити просто в дорозі.

 Дуже важливо періодично інспектувати систему охолодження на предмет протікань або назріваючих тріщин патрубків і шлангів. На офіційних дилерських СТО механіки виконують контрольний огляд двигуна при кожному візиті до ремонтного цеху. Тому у водіїв, які обслуговуються в офіційних сервісних центрах, ризик “скип’ятити” навіть дуже старий мотор чи довести його до заклинювання набагато менший.

Особливо радимо приділяти увагу стану забрудненості радіаторів, враховуючи запиленість і забрудненість наших доріг. Якщо вже відбувся витік охолоджуючої рідини, то варто звертатись на офіційний сервіс, щоб бути впевненому у правильній концентрації та якості самої рідини.