X

Міста без світла: як їздити безпечно

П’ять порад водію як їздити безпечно, коли в містах відсутнє освітлення.

Неосвітлені проспекти та перехрестя, вимкнені світлофори, сліпучі  зустрічні фари… І на фоні цього всього – пішоходи у темному одязі, які, насолоджуючись безкарністю у темряві, перебігають дорогу де заманеться. Як за таких умов уникнути ДТП?

Певно, такого досвіду ще не знала історія боротьби за безпеку руху, на водіїв просто навалилась купа чинників, що ускладнюють управління машиною. І в першу чергу знеструмлення вдарили по трафіку у населених пунктах. Водії страждають через те, що об’єкти на дорозі стали малопомітними. Як зробити їх більш помітними?

 П’ять порад для темного міста

  • Приведіть до ладу фари. На машинах віком понад 10 – 15 років часто мутніють пластикові ковпаки фар, псується дзеркальна поверхня відбивача. Якщо поміняти світлотехніку повністю немає змоги, принципово покращити якість світла можуть нові галогенні лампи підвищеної ефективності. Оскільки це один з найбільш дієвих заходів підвищення безпеки руху, нижче ми розповімо про вдосконалення фар детальніше.

  • Не поспішайте. Треба принципово змінити свій менталітет щодо руху у темну пору доби. Якщо раніше ми у містах не розрізняли особливо денний та нічний режим, то тепер нічна їзда має стати зовсім іншою. Їздити вночі «як до війни» ми почнемо вже після війни, а зараз потрібно знизити швидкість і переключити всю увагу на виявлення об’єктів на дорозі.
  • Враховуйте додаткові чинники. Навчіться виявляти перешкоди на вашому шляху за непрямими ознаками. Тінь у світлі чужих фар означає фігуру людини на дорозі. Машина, що гальмує поряд з вами, певно, хоче пропустити того, кого ви не помітили. А наявність поряд супермаркету обов’язково означає, що хтось буде перебігати до нього через вулицю поза перехрестями та переходами.

  • Перегляньте свої маршрути. Головним пріоритетом маршруту має стати не відстань, а завантаженість вулиць транспортом і пішоходами. Краще «накинути гак» пустинними вуличками, ніж «тягнутись» проспектом з непрацюючими світлофорами та неосвітленими переходами.
  • Перечитайте ПДР. Бажано поновити свої знання щодо правил проїзду нерегульованих перехресть. Також треба завести за правило ще на під’їзді до розв’язки звертати увагу на знаки пріоритету, які знадобляться за відсутності світлофору.

Лампи вирішують

Замінивши лампи в фарах головного світла, можна рішуче покращити освітлення. Причому як у старих фарах, які в ідеалі потребували б заміни повністю, так і в більш-менш свіжих. В принципі, рішення проблеми освітлення через лампи – не новина для більшості власників вживаних автомобілів. Але підходів декілька, і ми про всі коротко згадаємо.

Ксенон. Для багатьох штатних фар популярних моделей можна підібрати лінзовану оптику ближнього світла з ксеноновими лампами. Такий тюнінг стане недешево, проте в багатьох випадках світло буде хоча і протизаконним, але більш-менш ефективним. Більш доступний спосіб – встановити газорозрядні лампи в стандартні фари, розраховані на лампи-галогенки. Певно, це найгірший варіант: такі фари ніколи не дадуть правильного променю, будуть освітлювати дорогу абияк, відносно швидко вироблять свій ресурс та ще й будуть заліплювати зустрічних водіїв навіть у режимі ближнього світла. Плюси такі собі: модний синій відтінок та висока яскравість, щоправда, протягом лише першого року-двох.

LED-лампи. Ситуація, схожа з ксеноном: спеціальні фари під діодні джерела світла коштують серйозних грошей, а дешеві LED-лампочки з стандартною галогеновою оптикою нормально не стикуються. Але є ще одне LED-рішення: кілька фірм випускають діодні лампи, створені спеціально для роботи в галогенних оптичних системах. Обмежує їх поширення майже космічна ціна, адже випускати справді якісні світлодіодні лампочки дуже дорого, навіть при масовому виробництві.

Галогенки плюс. Найдоступніший спосіб поліпшити світло перед автомобілем, у тому числі на вулицях знеструмленого міста – встановити в рідні фари галогенові лампи підвищеної ефективності. При повністю стандартній геометрії цоколя та спіралі вони мають значно вищу світловіддачу. У старих фарах це дозволяє компенсувати вікові дефекти оптики, а у молодих – просто покращує освітлення. Про це варто поговорити окремо.

Важливий момент – відповідальні виробники випускають дорожні набори запасних ламп, у тому числі і з своїми галогенками підвищеної ефективності.

Більше світла

Отримати від стандартної лампи розжарювання більше світла можна у два способи. Дешевий спосіб – скоротити довжину спіралі, щоб вона розжарювалася дужче і відповідно віддавала більше світла. При цьому майже удвічі зростає споживання струму і в рази більше скорочується ресурс ламп. Другий, технологічно складний спосіб – застосувати особливий сплав для спіралі та підвищити тиск інертного газу-галогену в колбі. Така лампа світить більш яскраво, але зберігає споживання на рівні звичайної і не втрачає ресурс.

Випуск таких високоефективних ламп можуть дозволити собі лише кілька провідних виробників, адже це дорога і складна технологія. Наприклад, у німецької компанії Bosch є ціла лінійка таких галогенок. Скажімо, модель Bosch Gigalight Plus дає до 150% більше світла.

А лампа Ultra White створена як навмисне для знеструмлених міст, особливо темних взимку. Крім збільшеної яскравості, її промінь має ще одну перевагу – світлову температуру 4200K, тобто промінь фари з нею виходить природнього білого кольору. Такий теплий спектр забезпечує високу контрастність і на 30% більше світла. Це саме те, що потрібно у місті, де дальнє світло фар вмикати не можна і де вирішальне значення має не довжина променю, а якість світла.

Треба наголосити на ще одній принциповій перевазі високоефективних галогенок від шанованого бренду – маючи суттєвий додаток до яскравості, вони додатково не навантажують електромережу автомобіля. В той час як дешеві лампи no name мають потужність до 90 Вт замість стандартних 55 – 60 Вт. Це відповідно загрожує обгоранням контактів реле, перегрівом дротів та іншими проблемами з електрикою.

Повна легальність

Ще одна перевага галогенок з «плюсами» світловіддачі, випущених іменитими виробниками – в їхній легальності. Якщо говорити про вищезгадані «бошевські» лампи, то вони цілком відповідають вимогам європейського стандарту ECE та сертифіковані для українського ринку. Тобто їх, на відміну від ксенонових і LED-ламп, можна легально використовувати в стандартних фарах для галогенних джерел світла – щоб зробити їх по-сучасному ефективними.