X

Коли обов’язково їхати до автоелектрика

Електрообладнання та бортова електроніка на сучасних машинах стають все більш розгалуженими, через що й пропорційно росте кількість електротехнічних проблем. Особлива небезпека таких проблем у тому, що вони можуть викликати пожежу. Розповідаємо, як не прогавити небезпеку.

Певно, жодна з систем не несе автівці таких ризиків, як електрообладнання. Якщо більшість інших, “механічних” поламок означає лише відмову певної функції, то електрика може без попередження подарувати такий сюрприз, як займання електропроводки. Тому фахівці наполегливо не рекомендують самостійно втручатися до роботи електричних систем. А головне – не залишати без уваги усі, навіть найдрібніші, неполадки, пов’язані з електрикою.

Що може трапитись з електрикою

Обачному власнику автомобіля з пробігом варто знати основні причини, які викликають негаразди в електрообладнанні. Нижче наводимо деякі з них.

  • Порушення контакту. Інженери жартують, що електротехніка – це наука про погані контакти. І в електросхемах автомобіля більшість проблем пояснюється саме порушенням контакту: у вимикачах, в роз’ємах, місцях встановлення цоколів ламп, в контактах реле тощо. Трапляється ця проблема в першу чергу через вік – щось зношується, а щось іржавіє через всихання ущільнювачів і вологу.
  • Порушення ізоляції. Відмови електроприладів через цю причину теж бувають, але вони не такі значущі на фоні коротких замикань в місцях порушеної ізоляції дротів.
  • Поломка або перегорання електроприладів. Номенклатура таких елементів, як лампи, реле, датчики, моторчики, вимикачі величезна. Це найчастіше є наслідком відпрацьованого ресурсу або заводського браку. Зазвичай їх треба просто замінити.

Тривожні маркери проблем з електрикою

Зрозуміло, що у випадку несправності тих чи інших електроприладів вам доведеться прямувати на СТО. Але далеко не завжди є розуміння, що проблема на борту авто викликана саме електрообладнанням – тобто ви можете не очікувати більших неприємностей, ніж просто відмова якоїсь функції. Наприклад, задня передача коробки-“автомата” може не вмикатись через перетертий джут електропроводки. Він на додачу може спричинити коротке замкнення на кузов з усіма можливими наслідками.

Пропонуємо зупинитись на тривожних маркерах, через які варто поспішати до автоелектрика:

  • Незвична поведінка обладнання. Це стосується ламп, екранів, вимикачів, двигунця сервоприводів, індикаторів на торпедо та інших електроприладів. Вони можуть поводяться дивно: тьмяніти, мигати, гудіти, позаштатно рухатися і спрацьовувати переривчасто. Треба вимкнути всі електроприлади і якщо інших тривожних ознак немає, спробувати доїхати до найближчої  майстерні.
  • Запах горілого у салоні чи навколо машини – одна з ознак короткого замкнення (КЗ). При чому воно може статися як при вимкнених приладах, так і при ключі замка запалювання у вас в кишені. Якщо машина вже стара, завжди тримайте у доступному місці гайковий ключ для відключення клем з акумулятора – це перше, що треба зробити при підозрі на КЗ у машині.
  • Задимлення в будь-якому місці автомобіля. Це ще одна, крім запаху, ознака КЗ, хоча й не обов’язкова. Треба негайно все вимкнути, зняти клеми з АКБ і гасити вогонь.
  • Відмова відразу кількох електроспоживачів. Швидше за все, це саме один з найпростіших випадків – спрацював (перегорів) запобіжник. Але просто так вони спрацьовують рідко. Навіть перегорання нового, вставленого вами запобіжника, може означати, що десь є КЗ чи перевантаження мережі. Пошуки конкретної причини необхідно довірити професіоналам.
  • Видимі пошкодження дротів. Ця ознака теж важлива, адже може призвести до серйозних наслідків. Тому радимо оглядати електропроводку та електроприлади, коли є така можливість. На джгутах не має бути перетертої, погризеної (мишами) та порізаної ізоляції. Пошкодження треба захистити ізоляційною стрічкою. На крайній випадок згодиться лейкопластир з аптечки чи скотч з найближчого супермаркета. А потім прямуйте до електрика, який протестує електричні системи.

Що можна зробити самому

Найчастіше автовиробники дозволяють власникам автомобілів самостійно замінювати лампи у фарах та ліхтарях. До того ж у стандартних мануалах багатьох моделей зазвичай є підказки, як це робити. Краще заздалегідь ознайомитись з інструкціями, щоб змогти повернути машині світло, наприклад, десь у дальній дорозі.

Заміна запобіжника є ще однією цілком реальною для пересічного водія процедурою з електрикою. При цьому найскладніше вирахувати, який саме запобіжник згорів. Але в наш час підказку легко знайти навіть в інтернеті. Запасні запобіжники поширених номіналів часто “запарковані” збоку у коробці запобіжників. Також там ви можете знайти щипчики, які полегшать видалення запобіжника з його місця.

Також буде корисним навчитися швидко знімати клеми з акумулятора. Ця навичка може знадобитись вам не лише у випадку неприємностей з КЗ, а й наприклад, під час “підкурювання” взимку.

Порада від експертів «Автодім Атлант»

При обслуговуванні електрообладнання автомобіля можуть трапитися роботи, які на перший погляд не вимагають особливих знань. Але електротехніка не визнає дилетантства, бо кожна, здавалося б, дрібниця може привести до порушення ізоляції та короткого замкнення. При чому лихо може бути відкладеним, непомітним на перший погляд і трапитись у майбутньому.

Тому ми не радимо випробовувати долю і ризикувати машиною та благополуччям її пасажирів – виконуйте самостійно лише ті роботи, які дозволені виробником автомобіля в заводському керівництві з експлуатації. А решту робіт з електрообладнанням довіряйте професіоналам СТО. До речі, в сервісних центрах ви завжди можете отримати компетентні консультації і придбати необхідні запчастини для ремонту електрообладнання.