X

В чому головні плюси і мінуси двигунів з турбонаддувом

Раніше автомобілі з турбованим двигуном купували лише прихильники активного стилю їзди. При цьому їм було байдуже на негативні сторони турбонаддуву. Зараз автолюбителі більш свідомо підходять до цього питання, зважуючи всі переваги і недоліки.

 Вже більше десятка років атмосферні, безнаддувні мотори здають позиції. Вони поступаються своїм місцем турбоагрегатам навіть у компактних сімейних авто. А в деяких сегментах вибір споживача між «атмосферником» і турбо звужується до мінімального. Водночас конструктори тепер використовують наддув не для гарячого драйву, а для того, щоб додати потужності невеликим моторам, які застосовуються повсюди замість колишніх великооб’ємних.

Тому нинішнім і майбутнім автовласникам корисно знати всі особливості роботи сучасного турбонаддуву принаймні для того, щоб вибір майбутньої автівки був зваженим.

Що таке турбонаддув

Різниця між атмосферним і наддувним мотором – у способі потрапляння повітря до циліндрів. Якщо пальне (бензин чи дизель) завжди впорскується під тиском, то необхідне для його горіння повітря в першому випадку засмоктується самим двигуном, а в другому задувається примусово. Це робить компресор з механічним приводом або з турбоприводом. Механічні нагнітачі в автомобільному світі завжди були екзотикою (хоча і сьогодні присутні на шляхах), а з приводом від турбіни стали масовими.

Пояснимо, що таке турбіна. Це колесо з лопатками, яке розкручується потоком газів. У нашому випадку це гарячі вихлопні гази, які виштовхує із себе будь-який двигун внутрішнього згорання. Таким чином, привод турбонаддуву – по-перше, дармовий, а по-друге –  залежний від обертів двигуна, що принципово важливо.

Як працює турбонадув

Турбіна – конструктивно нескладний пристрій, який має лише вал з двома крильчатками у масивному корпусі. Одну крильчатку розкручують гарячі гази, друга закачує повітря у двигун.

Але насправді не все так просто. Проблема у тому, що ці деталі працюють у важкому температурному режимі (порядку 800оС) і за високих обертів (до 100 тис. об/хв). Відповідно, дуже високі вимоги до матеріалів, з яких зроблено деталі цього агрегату. Водночас сучасні турбіни обросли додатковими пристроями, серед яких перепускний клапан, радіатор інтеркулера і механізм зміни геометрії турбіни. Також є певні вимоги щодо експлуатації.

Особливості експлуатації турбіни

Окремо варто зупинитись і на вимогах щодо експлуатації. Двигун з турбонаддувом часто надає автомобілю приємних для водія характеристик, з яких: впевнена тяга у всіх діапазонах роботи двигуна, динамічне прискорення, економія на податках з об’єму мотора. Але поряд з перевагами є й недоліки. Серед них:

  • Підвищені вимоги в обслуговуванні двигуна: високої якості моторна олива, суворе дотримання термінів її заміни, вчасна заміна повітряного фільтра;
  • суворе дотримання регламенту технічного обслуговування, адже стан двигуна в цілому впливає на ресурс турбіни. Наприклад, неправильні налаштування запалювання та впорскування пального підвищують температуру турбіни до критичних значень;
  • додаткова увага до роботи двигуна під час поїздок: нештатні звуки, втрата потужності, дим з вихлопної труби і падіння рівня моторної оливи сигналізують про проблеми з турбіною.

Порада від експертів «Автодім Атлант»

Насправді турбіна не може вважатися проблемним агрегатом. Якщо купуєте нове авто, можете сміливо обирати модифікацію з наддувом. А при купівлі вживаного авто радимо уважно обирати екземпляр – шукайте машину після акуратного власника і з добре збереженим двигуном. Не помилитися вам допоможе діагностика на спеціалізованій СТО. А для уникнення проблем з наддувом вже під час експлуатації, вам достатньо буде вчасного обслуговувати автівки у кваліфікованих фахівців.

Особливо радимо звертати увагу на якість оливи для вашого двигуна. Вона має відповідати допускам від заводу виробника. В наших сервісних центрах ми використовуємо лише оригінальні оливи, які пройшли сертифікацію безпосередньо на заводі виробника.