X

Арктичні чи європейські? Чим відрізняються зимові шини і що вибрати

Зимові шини давно вже стали правилом гарного тону серед свідомих автомобілістів. Ось тільки чи всі розуміють, наскільки разючі відмінності між кількома типами зимової гуми? Поговоримо на тему, арктична чи європейська модель – як обирати зимові шини?

Зимові дорожні умови бувають дуже різними, особливо в кліматичному поясі України, і особливо останніми роками, коли клімат на планеті з кожним роком стає все теплішим і теплішим, а зими – все більш непередбачуваними. Тим часом конструктори зимової гуми давно вже готові до погодної різноманітності: створені та випускаються різні типи зимових шин.

Відразу скажемо, що головні відмінності між існуючими типами гуми для зими – у їхній пристосованості до умов, в яких переважно експлуатується конкретний автомобіль. Тому перше, з чого повинен починати свій вибір автомобіліст – оцінити дороги на своїх постійних маршрутах і зрозуміти, якими вони можуть бути під час морозів, снігопадів, холодних дощів та зимової сльоти. Адже одна справа – центральні райони великого міста, які майже цілодобово «патрулюють» прибиральні машини комунальників, та інша – міські околиці, передмістя та дачні масиви, не кажучи вже про сільську місцевість у віддалених регіонах.

Два типи зимових шин

Залежно від призначення, зимові шини поділяються на два види – європейські (ще їх називають середньоєвропейськими) та арктичні (нордичні, скандинавські).

Європейські (середньоєвропейські) зимові шини призначені для по-європейськи м’якого клімату. Вони так би мовити, менш зимові, більш універсальні, оскільки «заточені» під невеликі морози при мокрому дорожньому покритті. Їхні характерні риси видно неозброєним оком: вони мають широкі дренажні канали для відведення води на протекторі. Гумова суміш протектора відносно тверда, оскільки не розрахована на сильні морози. Головне призначення європейських шин – вільний від снігу асфальт, холодний, мокрий або з калюжами. У мокрій сніговій каші вони також працюватимуть більш-менш ефективно. А ось у снігу, особливо глибокому та пухкому, протектор «замилюватиметься» і машина буде буксувати. Гладкий лід чи укочений сніг – теж не найкращі для «європейок» умови, а в гальмуванні з адекватної швидкості вони більш-менш чіпкі. Важливий плюс зимових шин для м’яких зим у їх нижчій ціні. В Україні європейські шини рекомендуються автомобілістам із великих міст, де на дорогах узимку частіше буває вода, ніж сніг та лід. Хоча якщо на якійсь короткій, але важливій для вас ділянці міської вулиці часто з’являтимуться снігові замети або зледенілий асфальт, можливо, вам буде краще витратитися на дорогу арктичну модель.

Арктичні зимові шини конструюють для низьких температур, для глибокого снігу на дорогах та для обмерзлої поверхні. Більш грубий малюнок протектора добре працює там, де справжня зима: в ущільненому або пухкому свіжому снігу, на льоду, у напіврідкій сніжній каші. Візуально протектор нордичних моделей грубіший, на ньому більше широких канавок, блоки шашок помітніше відокремлені один від одного та особливо розвинені у плечовій зоні. Щоб колеса могли чіплятися за лід та асфальт, не «дубіючи» на морозі, їх протектор варять із особливої гумової суміші, що зберігає еластичність за будь-яких умов. Дрібні прорізи-ламелі допомагають арктичним шинам чіплятися за лід і укочений сніг при гальмуванні та розгоні. Великі блоки-грунтозачепи допомагають машині відштовхуватися від засніженої дороги.

Нарешті, саме арктичні моделі іноді призначаються для шипування – на найбільших шашках залишають місце для гнізд під шипи. До речі, якщо такі на конкретній шині є, не рекомендується використовувати її без шипів. Шини арктичного типу в умовах українських зим рекомендуються автомобілістам, що живуть за містом, мешканцям невеликих населених пунктів, де дороги не завжди встигають розчищати від льоду та снігу. Також їх купують ті, хто взимку часто вирушає у тривалі поїздки незалежно від погодних умов – адже арктичні моделі, так би мовити, покривають ризики практично всіх станів зимових доріг.

Continental IceContact 3

Шипована покришка преміального бренду створювалася крім іншого з огляду на хорошу керованість, оскільки її купують насамперед для сучасних автомобілів високого класу. Особливо варто відзначити її поведінку на льоду та укоченому до високої твердості снігу, оскільки головна технологічна особливість IceContact 3 – особливі шипи двох видів. Частина їх призначена для роботи під час гальмування та розгону, частина – для утримання машини від бічних зсувів при маневруванні. При цьому розмірності більше 16 дюймів мають шипи з гумовим корпусом, вони менше шумлять і краще вгризаються у кригу при інтенсивному гальмуванні. Цікаво, що зимову шину Continental IceContact 3 можна купити в декількох різних виконаннях: з посиленими боковинами типу ран-флет (SSR), з покриттям, що самогерметизується у разі проколу  (технологія ContiSeal) та зі зниженим рівнем шуму (ContiSilent).

Goodyear Ultra Grip Arctic 2

Добре відома експертам та власникам сучасних авто шипована модель для засніжених та замерзлих зимових доріг – або для таких, де несподівано можна зустріти подібні ділянки. Особливу увагу конструктори приділяли характеристиками покришки на льоду, і тут теж використовуються шипи з особливою формою сердечника. Цікавий момент: виробник наголошує на тому, що свої чудові якості на льоду модель збереже протягом усього періоду експлуатації. І це справді не зовсім звичайно. У шарі пухкого снігу Goodyear UltraGrip Arctic 2 ефективна завдяки глибоким та широким канавкам між шашками протектора. У плечовій зоні протектора є «зазубрені» канавки, які допомагають маневрувати на снігу та у колії.

Шумність роботи цієї шини конструктори знижували, підбираючи геометрію розташування шипів на протекторі, щоб погасити можливий резонанс. При цьому кожен шип «сидить» на м’якій подушці, що поглинає звук шльопання при зустрічі шипа з твердою поверхнею дороги. На випадок контакту краю диска з бордюром або краєм ями у місці посадки шини на обід відформовано захисний буртик.

Ling Long Green-Max Winter Grip 2

Одна із найсвіжіших моделей на українському шинному ринку. Це величезний китайський виробник, товарна лінійка якого вражає кількістю та різноманітністю моделей. Саме дана бюджетна модель практично повністю копіює знамениту фінську «шиповку» Nokian Hakkapeliitta 8. Істотна відмінність – шина пропонується як у шипованому вигляді, так і без шипів, для тих, хто хоче трохи заощадити. Елементи протектора розраховані як на ефективну роботу по льоду та щільно укоченому снігу, так і для ділянок з пухким снігом.

Підказка від АЦ

Зимові шини арктичного типу – у гривневому вираженні компонент досить дорогий. Але безпеку руху важко оцінити у грошах, тому при виборі зимових шин потрібно мислити іншими категоріями: якщо фінанси дозволяють, потрібно обирати максимально безпечний варіант. А якщо все ж таки бюджет обмежений, підійдіть до питання з іншого боку – оцініть, на скільки днів протягом зими у вашому регіоні дороги справді стають зимовими. Можливо, в такі дні ви зможете обійтися без машини? У такому разі на решту періоду зими можна буде купити хороші зимові шини європейського типу.