X

Шини для асфальту та багнюки: як вибрати і в чому різниця

Є лише чотири точки, якими автомобіль торкається до поверхні дороги, якою він рухається – шини. І від того, наскільки вони відповідають типу цієї поверхні, часто залежить успіх поїздки і безпека всього екіпажу. Для багатьох українських водіїв сьогодні актуальна не лише дорожня гума, а й покришки для повного бездоріжжя. А особливо це важливо для наших захисників, яким для виконання завдань потрібно бути готовими в будь який час мчати асфальтом, або зʼїхати навпростець полем.

Автомобільна шина, попри те, що сприймається нами як такий собі еластичний гумовий компонент, зазнає кілька видів неабияких навантажень.

Протектор спирається проколу герметичної порожнини колеса гострими предметами і стиранню об асфальт та каміння. Також його завдання – надійно зачепитись за поверхню дороги і не розгубити при цьому своїх шашок.

Боковина фактично тримає на собі масу  автомобіля, а коли водій «газує» або гальмує, вона ще й передає обертовий момент від осі на протектор і дорогу. В поворотах та ж сама боковина має не підломуватись у поперечній площині, опираючись боковим силам. Про ці подробиці ми мало замислюємось, коли користуємося звичайними дорожніми шинами, але вони стають важливими при підборі позашляхової гуми.

Дорожні шини – «зима» і «літо»

Перш ніж розповісти про спеціальні шини для позашляхової їзди, на прикладі дорожніх моделей слід розуміти в чому різниця роботи дизайну/малюнку протектора літньої, зимової і всесезонної гуми.

Протектор шини для літа має мінімум канавок та розрізів – вони потрібні тільки для відведення води у вологу погоду (проти аквапланування) і забезпечують зчеплення з мокрою поверхнею. Пригадайте шини-сліки гоночних болідів для кільцевих перегонів у сухі дні – вони геть гладкі, гумова суміш протектора достатньо еластична сама по собі, що чіплятись за мікронерівності твердого асфальту.

Зима

З іншого боку, подивимося на типову зимову покришку – Lassa Competus Winter 2 Plus, призначену у тому числі для засніжених трас. Вона має на протекторі крупно нарізані блоки з широкими канавками між ними. Це зроблено не лише для відведення води, а й для того, аби шина могла зануритись окремими блоками у рихлий сніг і таким чином зачепитись за нього.

В зимових шинах фрикційного типу (без шипів) однаково важливі не тільки малюнок протектору, але й склад гумового компаунду. Так шина Lassa Competus Winter 2 Plus візуально дуже схожа із своїм попередником Lassa Competus Winter 2.

Але саме частинка нази Plus вказує що це нова модель, в складі гуми якої більше сіліки, що забезпечує кращу еластичність гуми (можна також сказати, що мета Silica полягає в тому, щоб підтримувати еластичність, необхідну шині для зчеплення з дорогою, тому взимку вона особливо важлива, щоб шини не втратили свою еластичність)в холод та покращене зчеплення на вологих покриттях.

Всесезонні

Всесезонні шини – це універсальне рішення, яке поєднує в собі елементи як літніх так і зимових коліс.

Малюнок протектора всесезанних коліс має більш широкі, ніж в літніх коліс канавки, щоб ефективніше виводити сніг та воду з пятна контакту. Малюнок протектору ближче до зимових коліс, але нарізка протектора на ламелі не така щільна. Гарним прикладом є Lassa Multiways 2.

Центральна зона з направленим малюнком протектора забезпечує гарне зачеплення на снігу.  Блоки плечових зон більші, що забезпечує всесезонним колесам кращий контакт та керованість при їзді по асфальту, в порівнянні з чисто зимовими колесами. Проте, в порівнянні з літніми колесами гума всесезонних шин зберігає еластичність при нижчих температурах, що дозволяє покращити їх зчеплення з асфальтом в холодну погоду.

Цей же принцип роботи на поверхнях різних типів використано і в  спеціальних шинах для грунтових та брудних поверхонь.

А/Т

А/Т – шини для багна і путівців. Це не грязьова  шина на 100%, серія AT розроблена для будь-якої місцевості, включаючи багно.

Класичний представник сегменту «всюдихідних» шин – модель Competus A/T 3 від тієї ж марки Lassa. Маркування шин A/T можна розшифрувати як all terrain, що означає «вся місцевість», тобто ця модель годиться і для асфальту, і для путівців, і для відвертого багна.

Як бачимо, Competus A/T 3 має настільки крупну нарізку блоків протектора, що в пляму контакту розмірності R17 їх потрапляє буквально три-чотири штуки. Проміжок між блоками широкий, що сприяє і відведенню води в дощ на трасі, і повнішому зануренню блоків у м’який грунт для кращого зчеплення на бездоріжжі.

Щоб шина добре тримала автомобіль на заданому курсі при різних маневрах та навантаженнях, блоки протектора Lassa Competus A/T 3 мають складні, спрямовані в різних напрямках контури. При тому ці великі шашки перекривають одна одну у боковій проекції, щоб знизити рівень шумів та підвищити плавність котіння колеса по дорозі. А це дає змогу без особливих застережень використовувати дану модель гуми і під час далеких поїздок швидкісними трасами.

Оскільки Competus A/T 3 призначена і для бездоріжжя, вона має відповідний підсилений каркас, в тому числі і боковин, який витримає у тому числі і великий обертовий момент потужних машин з серйозною трансмісією 4х4.

Саме такі колеса можна назвати найбільш універсальним рішенням для військового SUV та позашляховика. За першими враженнями, після кількох тижнів їзди наш друг з батальйону “Госпітальєри” оцінив шину як неочікувано  тиху, при такому розвиненому протекторі. Крім того, дивно було що така велика та важка шина напрочуд легко збалансувалась при шиномонтажі! Кілька разів вже доводилось інтенсивно гальмувати на мокрому асфальті і результат цілком задовольнив. На грунтовому полігоні розвинений протектор та грунтозачепи справно роблять свою справу. Попереду випробування зимою та відрядженнями.

Якщо і ви хочете долучитись до допомоги добровольчому медичному батальйону “Госпітальєри” то зробити це можна перейшовши з посиланням. Тут перелік необхідних речей та способів як можна задонатити!

Підказки від Lassa

Щоб реалізувати всі можливості позашляховика в різних умовах експлуатації йому будуть потрібні шини різних типів. Але кожного разу перевзувати машину нереально, тому власне, всі згадані в статті шини Lassa мають певну ступінь універсальності.

Як зрозміло за назвою All-season такі шини можна використовувати за будь-яких, але переважно м’яких погодних умов, та не на всіх типах доріг. Більше впевненості на нерозчищених автомагістралях дасть наша зимова модель, вона ж в певній мірі допоможе не лише в снігу, а й на мокрому грунті, коли вже трапиться така потреба. Але якщо більшість ваших маршрутів пролягають неякісними, розбитими шляхами, а тим більше – важкими грунтовими дорогами, мокрими і брудними, то найкращим варіантом будуть шини класу А/Т. Нехай вони будуть не такими вправними на швидкісних асфальтових магістралях, але ж вивезуть вас з мокрих колій і з каменистих троп. Вони ж, до речі, впораються і з снігом (лише AT 3 має маркування сніжинкою).

Нарешті, «брудні» шини з індексом М/Т знадобляться тим, хто керує машиною у найнесприятливіших умовах – в негоду на бездоріжжі, при швидкій їзді розбитим асфальтом, по шляхах, засмічених уламками будівель та різного роду споруд.