X

Автопарки під контролем

Мониторинг слежения за автопарком на основе технологий М2М (машина-машина) может быть полезен и владельцу крупнейшей логистической компании с парком многотонных фур, и директору автобусного парка, и хозяину службы такси, и главврачу скорой помощи, и офис-менеджеру, отвечающему за работу двух-трех офисных курьеров.

Ще не так давно не було ніякої можливості дізнатися, де наразі перебуває кожна одиниця транспорту, куди і як вона переміщується, який її технічний стан і чи раціонально водій розпоряджається вмістом паливних баків. З появою глобальних систем супутникового позиціонування і надійного покриття стільниковим зв’язком території Землі така можливість з’явилася. Сьогодні різні виробники створюють і випробовують комплексні системи, які відстежують і аналізують пересування і маршрути автопарків будь-якого призначення та з різною кількістю машин. Велика перевага організованих на базі М2М моніторингових систем в тому, що їх можна налаштувати в широких межах. Давайте поглянемо, як все це працює.

Ти куди поїхав?

Маршрут автомобіля можна відслідковувати з різним ступенем деталізації, а датчик геолокації – опитувати раз-два на хвилину або ж раз на годину. Можна активувати функцію обмежених геозон. Тоді система битиме на сполох, якщо, припустимо, «далекобійна» фура відхилиться від заданого маршруту або розвізний фургон залишить той сектор міста, куди його на сьогодні відправили працювати. З іншого боку, на основі інформації про переміщення машини можна створити подорожній лист водія, щоб, орієнтуючись на нього, одразу нараховувати шоферові зарплату.

А що у нас з бензином?

Контролювати заправки і зливи пального з баків (а у багатотонних машин це сотні літрів) також можна на відстані, не виходячи з офісу. Наприклад, щоб водій не здогадувався про контроль. В такому разі може бути або задіяно додатковий сенсор бензобака, або використано штатний датчик, але відповідним чином налаштоване програмне забезпечення – з фіксацією моменту різкого падіння рівня пального в баку.

Що всередині

Основні компоненти моніторингу автотранспорту винайдено давно: сузір’я супутників GPS, зв’язок GSM і 3G, датчики і, нарешті, комп’ютери. Але пов’язати всі системи в одну, та ще усунувши з неї людину, люди змогли не так давно.
На машину, яку власник хоче взяти під контроль, встановлюється невеликий модуль. За  прив’язкою до супутників GPS він визначає місцезнаходження машини і потім за мережею мобільного зв’язку відправляє інформацію на сервер власника. Там вона обробляється і виводиться на екрані (і в пам’яті комп’ютера, звісно) у вигляді реального маршруту руху, який може бути заздалегідь запрограмовано, проаналізовано та надано людині.

Відповідно, чарівний модуль, крім навігаційного чіпсету, має SIM-карту одного з найнадійніших операторів. Важливо, щоб зв’язок цього оператора максимально покривав територію перебування автопарку, а за необхідності – і зарубіжні країни. При цьому роумінг має бути доступним за тарифами. До речі, у Vodafone Україна для корпоративних клієнтів, зокрема автопарків, існують спеціальні тарифи на послугу з М2М. Оператор також може надати технічну допомогу з налаштування системи. Адже власник може вимагати отримання від автомобіля детальнішої інформації.

Куди поспішаємо?

Справжній бич для перевізників, що використовують сучасні компактні фургони або легкові таксі, – хвацтво водіїв. Адже неакуратність драйвера і грубі порушення ПДР часто стають причиною простою транспорту, а також можуть призвести до прямих фінансових втрат унаслідок аварій. Але як проконтролювати режим їзди кожного «шумахера»? Для онлайн-моніторингу М2М немає нічого простіше: використовуючи G-сенсор (датчик прискорень), система може фіксувати активність руху автомобіля, визначати середню швидкість, рахувати кількість різких гальмувань на годину і на день. Проаналізувавши цю інформацію, легко скласти уявлення про стиль їзди кожного найманого водія і зробити висновки про те, хто більше за інших «вбиває» підвіску, марно спалює пальне скорочує ресурс силового агрегата.

Чи не час на сервіс?

Найбільш дбайливі господарі за допомогою моніторингу М2М можуть тримати на контролі навіть стан автомобіля. Можна зробити так, щоб бортова система діагностики машини повідомляла про неполадки – вже існуючих або тільки назріваючих – безпосередньо на базу, а також щоб диспетчер припинив експлуатацію конкретного автомобіля або забронював йому час у ремонтній зоні підприємства. В принципі, дані про роботу систем машини можуть надходити одразу на дилерський сервіс. В Європі подібні СТО і бортові комплекси уже працюють.

Точність – ввічливість комунальників

Для транспорту багатьох автопарків важлива регулярність руху – наприклад, трамвайні, тролейбусні та автобусні парки, машини аварійних комунальних служб. Тут вже є потреба не так у контролі за діями водіїв, як у знанні й обліку всіх чинників у плануванні завдань реальних дорожніх умов – щільності трафіку, «темно-зелених шийок» на вулицях, розбитих ділянок доріг, ремонту, ДТП. Питання вирішується дуже просто, якщо автомобілі і диспетчерська оснащені системою моніторингу, що діє за принципом М2М.

Фото з архиву редакції