X

Автогаз подорожчав. На чому тепер вигідно їздити?

В сентябре в Украине подорожали все виды топлива, которыми заправляют автомобили: бензин, дизтопливо, автогаз и даже электроэнергия. Но больше всего поднялся в цене пропан-бутан. Поэтому теперь перед потенциальным автовладельцем опять встал вопрос: на каком топливе выбрать машину, чтобы не прогадать завтра?

Зниження курсу гривні та подорожчання сирої нафти на світових ринках укотре зіграло злий жарт з українськими автомобілістами. Після доволі тривалого періоду стабільності на ринку нафтопродуктів настали часи подорожчання. Причому збільшення цін відбувається не синхронно.

Автогаз – не самий вигідний

Найпопулярніший бензин А-95 і дизпальне, згідно з інформацією НТЦ «Психея», за останні два місяці в середньому подорожчали менше ніж на 1% – лише на 5-10 копійок за літр. А от вартість автогазу (пропан-бутану) з початку липня до початку вересня зросла на 33% – з 8,68 до 12-ти й більше грн за літр. Такі стрибки цін на газ відбуваються регулярно восени. В Україні дедалі більше електромобілів, але і їхнє пальне – електроенергія – теж зросла в ціні. Якщо влітку середній тариф для домогосподарств становив 0,99 грн, то з вересня – 1,29 грн за кіловат.

Зростання цін на паливо в Україні за 3 місяці
(за даними НТЦ “Психея”)

Щоб визначити, наскільки за три останні місяці змінилася вигода від їзди на різних видах пального у зв’язку з подорожчанням деяких їх видів, ми розрахували річні витрати автомобілів, які заправляються різними видами енергії. При цьому взяли за основу, що всі авто проїжджають по 20 тис. км на рік, а за витрату палива взяли показники в міському циклі.

Річні витрати власників легкових автомобілів
(за середньорічного пробігу в 20 000 км, переважної експлуатації в місті при витраті 6л/100 км для дизеля і гібрида, 10 л/100 км для бензину і 11 л/100 км для автогазу)

Як виявилося, у зв’язку з різким подорожчанням автогазу витрати на експлуатацію автомобілів з ГБО різко зросли. Якщо три місяці тому річні витрати власника легковика С-класу з ГБО становили 19,1 тис. гривень, то у вересні – 25,4 тис. За цим показником витрати вже перевищили витрати власника дизельної машини аналогічного класу (за рахунок меншої витрати палива сучасних дизелів). А у власників дизельних легковиків через незначне подорожчання дизпалива за минулий період витрати на експлуатацію змінилися мало.

Настала черга гібридів

Цікаво, що до показників економічної ефективності дизельних машин і автомобілів з ГБО почали наближатися гібриди. Річні витрати цього типу авто, переваги яких за рахунок використання двох двигунів (бензинового і електричного) найбільше проявляються в міських умовах їзди, становлять 27,5 тис. грн. Тобто не набагато більше, ніж для дизелів і моделей з ГБО.

Крім вартості автогазу, власникам автомобілів з ГБО варто звертати увагу і на його якість. Так, у великих мережах АЗС гарантія чистоти та стабільності складу автогазу значно вища, ніж у придорожніх без назв

Звісно, до рівня економічності електромобілів (без урахування їх більш високої вартості і витрат на заміну батарей) поки не наблизився жоден автомобіль, що використовує вуглеводневі джерела пального. Щоб це сталося, кіловат електроенергії має коштує близько п’яти грн (за нинішньої ціни нафтопродуктів). Сподіваємось, цього не станеться.

В Україні здебільшого представлені гібриди, які самі виробляють електроенергію. Моделі Plug-In, які можуть поповнювати запаси електроенергії від мережі, поки що одиничні

Європейська тенденція

Власникам багатьох бензинових автомобілів можна зменшити витрати на пальне, перейшовши на екологічне із вмістом спирту. Зазвичай воно дешевше за «чистий» бензин і при цьому ще й має миючі властивості

Цікаво, що в Європі простежується тенденція поступової зміни пріоритетів під час купівлі автомобілів на альтернативному пальному.

Згідно з даними Європейської асоціації автовиробників (АСЕА), у другому кварталі 2016 року в ЄС купили 147 784 авто на альтернативному паливі. Це лише на 0,6% більше, ніж у другому кварталі 2015 року. Тобто загальна кількість прихильників їзди на альтернативних видах палива збільшується потроху.

А от динаміка продажу залежно від типу палива відрізняється серйозно. Так, жителі Старого Світу купили на 20,8% менше легковиків з ГБО (загалом 50211 штук). Водночас кількість реєстрацій гібридів і електромобілів зросла: гібридних машин було продано на 22,6% більше, електричних – на 7,1% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Особливо сильно перейнялися транспортними засобами на альтернативному паливі в Іспанії (позитивна динаміка у другому кварталі 2016 року порівняно з цим самим періодом минулого року у 84,4%) і Великій Британії (+18%). Причому найчастіше там брали саме гібриди й електромобілі.

А от на батьківщині газобалонного обладнання – Італії, звідки надходять чимало комплектів ГБО в Україну, сталося зниження реєстрацій нових автомобілів на пропан-бутані (-14,7%). Водночас на 46% збільшився продаж гібридів.

Цей факт демонструє, що якщо раніше італійці та жителі інших країн Європи дбали про екологію і зменшення витрати пального, купуючи автомобілі з ГБО, то тепер вони переходять на гібриди.

А приклад України свідчить, що витрати на експлуатацію гібридів наприкінці осені стали практично такими самими, як за умови використання автомобілів з ГБО і дизелями.

Фото з архіву редакції