X

Експерти оцінили якість дизельного палива в Україні

Институт потребительских экспертиз провёл исследование дизельного топлива на АЗС Украины.

Продаж бензину в країні падає, а от із дизельним паливом все не так погано. «Виною» тому є і армійські потреби, і економіка нашої країни, що повільно, але впевнено «встає з колін». Та й кількість дизельних авто зростає.

Перевірку, проведену взимку, «солярка» на українських АЗС витримала з честю, а от як буде влітку, особливо після нещодавнього підвищення цін? Розбиралися у питанні фахівці Інституту споживчих експертиз, які досліджували, нинішні справи у «важкого» палива на українських АЗС.

Тест-контроль

Цього разу експерти вирішили перевірити не лише великі гравців, а й приділити увагу і середнім та невеликим мережам. Проби відібрали в 10 мережах: WOG (ДП Mustang), ANP (Energy), КЛО (ДП Євро), ОККО (ДП Євро), AMIC (ДП Євро), ТНК (ДП Євро), LUXWEN (ДП ЄВРО), БРСМ – Нафта (ДП Євро), Marshall (ДП Євро) і SunOil (ДП Євро). Ціни різнилися не сильно, але все ж дискаунтери пропонували ціну нижчу, ніж у лідерів. У лабораторії всі зразки пройшли перевірку 5 параметрів: цетановий індекс, фракційний склад, температура спалаху в закритому тиглі, вміст сірки і щільність. Скажемо одразу, що всі випробовувані виявилися «літніми» зразками. Але і без сюрпризів не обійшлося.

Цетановий індекс

Насамперед фахівці підрахували цетановий індекс випробовуваних. Цетановий індекс – це цетанове число палива до застосування цетанопідвищувальних присадок. Загальний принцип – що більше, то краще. Всі учасники тесту вклалися в норматив, а найбільший запас продемонстрували зразки WOG (ДП Mustang) – 55,3 одиниці, і LUXWEN (ДП ЄВРО) – 54,4 одиниці. На такому дизпаливі буде меншою витрата палива і димність.

Фракційний склад

Фракційний склад дизельних палив має важливе значення для роботи дизеля. Зі збільшенням вмісту легких фракцій у дизельному паливі підвищується критичний тиск спалахування робочої суміші, з’являються стукіт у циліндрах і розріджується картерне масло. Занадто важкі фракції згорають неповно і збільшують відкладення нагару в камері згоряння. Також фракційний склад дизельного пального побічно характеризує його випаровування. Пальне з полегшеним фракційним складом легше випаровується. Для автомобільних дизелів найкращим є паливо, яке складається з фракцій, що википають за температури 200-360⁰ С. Що вужчий інтервал температур, в якому википає паливо, то кращий процес його згоряння в двигуні. За цим показником у всіх учасників не виявилося жодних проблем, значення приблизно однакові. Найвужчий інтервал (65-85 градусів Цельсія) – у «дизеля» LUXWEN.

Спалахування

Другий значимий показник – температура спалаху в закритому тиглі. Він характеризує температуру спалахування палива. У разі ДТП за участю автомобіля, заправленого паливом з невеликою температурою спалахування, безпека водія в цьому разі є доволі умовною. Крім того, опосередковано цей показник може показати, чи не потрапляли в «солярку» сторонні компоненти. Найкращий результат – 70 градусів за нормативу щонайменше 55 у пального з WOG (ДП Mustang) і ОККО (ДП Євро). А ось у пального, купленого в мережі Marshall, значення були набагато менші за межу – 47º С.

Сірка

Головний «екологічний» показник дизпалива – вміст сірки. Хоча продукти згоряння сірки боляче б’ють не лише по навколишньому середовищу, а й по двигуну. Сірка убивча для нейтралізаторів і сажових фільтрів, діставати її з палива доволі важкий і дорогий процес. За умови концентрації в паливі сірки менше за 10 мг/кг «пробіг» нейтралізатора понад сотню тисяч кілометрів – не проблема. Для прикладу, якщо буде 1000 мг/кг (ще п’ять років тому це було за благо) він може перестати ефективно працювати після десяти – п’ятнадцяти заправок: сірка, взаємодіючи з дорогоцінними металами нейтралізатора, множить їх хімічну активність на нуль. За українськими стандартами допускається різна частка сірки в дизпаливі різних видів. Для виду II (відповідає Євро-4) – не вище за 50 мг/кг, а в паливі виду I (Євро-5) – і зовсім – щонайбільше 10 мг/кг. Цього разу результати загалом порадували, але не обійшлося без ложки дьогтю. За винятком одного зразка, всі проби відповідали найвищому рівню Євро-5! Рекордсменом став зразок WOG (ДТ Mustang) (лише 3 мг/кг!). А зіпсувала картину проба Marshall (ДП Євро) – чималі 370 мг/кг.

Загалом

Висновок простий – якість дизельного палива на українських АЗС дуже висока. Основна боротьба триває вже не так за якість, як за супутні послуги і лояльність споживача. Про це експерти мають намір розповісти в наступних дослідженнях.

Дослідження за ДСТУ 7688: до 2015 дизельного палива марки ДП-Л-Евро5
Фракційний склад, % (норматив – випаровуваність не більше за 65 і не менше за 85 відповідно)Цетановий індекс (норматив – щонайменше 46 од.)
Щільність за t15 С, кг/м3 (норматив 820-845)емпература спалаху в закритому тиглі, С (норматив – не нижче за 55, С) Вміст сірки, мг/кг (норматив – не більше за 10 мг/кг)
WOG
(ДП Mustang)
439653,4827,2554
БРСМ-Нафта
(ДП Євро)
49649825656
ОККО
(ДП Євро)
4453,9824,5706
LUXWEN
(ДП Євро)
658554,4824624
ТНК
(ДП Євро)
459455,3824625
AMIC
(ДП Євро)
349453,2834,3656
ANP
(ДП Energy)
3153,9835635
MARSHALL (ДП Євро)509652,2823,847370
КЛО
(ДП Євро)
419551,2837,4627
SUN OIL
(ДП Євро)
409653,4830,6717

 

Автор Дмитро Гордієнко