X

Огляд б/в Skoda Superb B6: вибираємо живий екземпляр

Серед усіх моделей концерну Volkswagen, традиційно популярних в Україні, Skoda Superb стоїть окремо. Автомобіль, що належить до найбільш народної марки VAG`а, відносно недорогий, але є при тому найбільшим серед не-кросоверів концерну. Таке поєднання якостей приваблює чимало відвідувачів українських авторинків. «Автоцентр» розбирався, чого вартий уживаний «Сьюперб» другого покоління (2008–2015 р.в.) насправді.

Історія моделі Skoda Superb

Для початку варто нагадати, що ім’я Superb слід читати “не супер б”, а “сьюперб”. Тому що саме так звучить англійське слово «чудовий», яке мали на увазі чеські маркетологи, колись підбираючи ім’я для нової моделі.

2001-2008 Чеська компанія Skoda Auto виробляє седан Superb. Він став першим у новій історії марки автомобілем класу D (бізнес-клас).
03.2008 На Женевському автосалоні представлено друге покоління Superb’а з базовим кузовом ліфтбек і з дверима багажника, які трансформуються, що перетворювало машину на седан.
09.2009 Розпочато виробництво 5-дверного універсалу Combi.
05.2010 Модернізація двигуна 1.8 TSI. Турбодизельний агрегат 1,9 л на Superb був замінений на сучасніший двигун 1,6 л такої ж потужності (105 сил).
06.2013 Рестайлінг моделі.
03.2015 Представлено чергову, третю генерацію Skoda Superb.

Автомобіль з таким амбітним ім’ям вийшов справді непоганим. У 2009 році герой нашого матеріалу завоював почесне звання «Найкращий автомобіль року в Україні», подібні титули модель другого покоління отримувала у Великій Британії, Німеччині, Австралії. У самій Чехії Skoda Superb у топовій комплектації Laurin & Klement традиційно слугує для офіційних виїздів Президента Чеської республіки. Президентський Superb II був з мотором 3,6 л (260 л.с.), повним приводом та броньованим кузовом.
Технічна база другого «Сьюперба» аналогічна з VW Passat (хоча довжина та база Skoda більші) та Audi А4.
Усі офіційно продані Superb’и цього покоління мають українські таблички під капотом: вони збиралися великовузловим способом на заводі «Єврокар» у селі Соломонове Закарпатської обл. Крім того, такі машини завозяться уживаними з Європи, особливо помітне число їх потрапило до нас у квітні–червні 2022 р., коли діяло так зване «нульове розмитнення».

Кузов Skoda Superb

“Шкода” вміє здивувати, причому на відміну від інших марок, не так абстрактними матеріями типу іміджу та стилю, скільки практичністю. Двері багажника у Superb II подвійні, з власним ім’ям Twindoor. Якщо піднімати лише одну її частину, машина виступає як седан. Піднімаючи обидві об’єднані частини, користувач отримує великий проріз кузова, як у хетчбека.


Superb II із кузовом універсал – а є й така версія – зустрічається в Україні відносно рідко. Хоча знову-таки, завдяки відкритим на три місяці кордонам у 2023 р. та зусиллям перегонників, цих практичних автомобілів у країні побільшало.
Істотна перевага Superb’а перед багатьма конкурентами, та й моделями класом вище – простір на задньому сидінні, де можна їхати розвалившись, як у представницькому лімузині. Ще один вагомий для багатьох власників плюс – значний об’єм багажника (565/1670 л у ліфтбека і 605/1835 л в універсала) і вантажопідйомність, що цілком відповідає йому (під 650 кг).
На висоті і безпека Superb’у – за результатами краш-тестів EuroNCAP у 2009 році він завоював максимальні 5 зірок.

Проблеми кузова Superb

Оздоблення інтер’єру підкреслює високий статус авто, при тому, що дорогі версії порадують додатковими опціями. Якщо вже вередувати, то можна причепитися до оглядовості з-за керма; її обмежують завалені передні стійки кузова, широкі задні стійки, а у ліфтбеків ще й висока корма. Питання до якості теж є, хоча комусь вони здадуться дрібними: згодом стирається чорна фарба на кнопках електросклопідйомників, а від попадання вологи вони можуть вийти з ладу. Від неретельного чищення або випадкового зволоження може здутися обшивка дверної карти, а також затирається ручка важеля КП.

Щоб система кондиціювання служила без проблем, у ній необхідно раз на два роки міняти масло та заправляти якісний холодоагент. Ті з власників, хто цього не робив, вже змінювали ущільнення у місцях з’єднань трубопроводів та агрегатів системи.
Як і у всіх «Шкод», особливих претензій до корозійної стійкості ця модель не має. Хіба що на машинах з великим пробігом проявляється типова і для ранніх «Октавій» проблема: ущільнювачі дверей протирають фарбу та ґрунт у дверному отворі, і там з’являється легка іржа.
Хитра кришка багажника, як водиться, має і мінуси. Якщо часто використовувати її по-седанному, то згодом переламуються дроти в джгуті, що проходить ліворуч у місці складання двох половинок. Через це відмовляє привід замка кришки та підсвічування багажника; крім того, в замку багажника іноді відмовляє вбудований вимикач-кінцевик, а у підсвічуванні номерного знака іржавіють контакти плафонів.

Який мотор Superb II краще

Моторна лінійка Superb’а типова для VAG’івських машин: якщо бензинові – то турбомотори сімейства TSI, якщо дизельні – то насос-форсуночні або «коммон-рейлові» агрегати TDI. Особняком стоять топові бензинові мотори: атмосферний рядно-зміщений 3,6-літровий гігант VR6 на 260 л. с. та 2,0-літровий 200-сильний TSI. Обидва останні досить складні, оскільки мають так зване пошарове сумішоутворення з безпосереднім упорскуванням бензину.
На машинах, завезених чи зібраних в Україні, найчастіше зустрічаються бензинові мотори 1.8 TSI та турбодизельні 2.0 TDI. Найнадійнішим із них виявився солярковий двигун. Його паливна апаратура непогано перетравлює наше дизпаливо. Довго служать і турбокомпресори. Ці агрегати часто хвалять за хорошу тягу при розгоні (максимальний обертовий момент в 320 Нм досягається вже з 1750 об/хв), економічність (витрата в міському циклі машини з МКП – близько 7,0 л на сотню) і непогану динаміку – в районі 10 секунд до 100 км/год.


На жаль, бензиновий агрегат 1.8 TSI менш вдалий. Основна до нього претензія – він грішить підвищеним споживанням оливи (при активній їзді споживає 500-800 г на 1000 км). А експлуатація з недостатнім рівнем мастила призводить до проблем з гідронатягувачем ланцюга ГРМ. Ланцюг проскакує шестернею колінвала, провокуючи катастрофічну зустріч клапанів з поршнями (частіше це відбувається при пуску холодного двигуна). Не особливо довговічним виявився і сам ланцюг – за його станом на цих моторах потрібно стежити особливо.
Крім того, в моторі 1.8 TSI частіше, ніж це взагалі буває, відмовляє паливний насос високого тиску, через що двигун несподівано глухне або взагалі не заводиться. Свої проблеми має помпа – вона втрачає герметичність і безбожно шумить під час роботи. Однак у середині 2010 року виробник модернізував 1,8-літровий агрегат, усунувши всі наявні недоліки, у тому числі й підвищений олівний апетит. Важливо також своєчасно міняти свічки, неодмінно використовуючи моделі з іридієвими наконечниками електродів. В принципі, на старих свічках двигун теж працює, але у разі їх збоїв виходять з ладу індивідуальні котушки запалювання.
З віком обидва бензинові турбомотори, особливо випуску до 2013 р., починають потіти олією і «діставати» власника дрібними паскудствами типу відмови термостата та сюрпризів з боку помпи та маслонасоса.
Більш надійним і довговічним є великий бензиновий двигун VR6, але згодом і він демонструє ті ж симптоми втоми.

Прикра проблема Skoda Superb

Не пов’язана з високими технологіями ще одна біда всіх моторів Superb`а: простір між радіаторами системи охолодження та кондиціонера забивається пухом, пилом та засохлими комахами. Прохід повітря через теплообмінники порушується, двигун гріється, особливо в пробках і з увімкненим кондиціонером, частіше вмикається електровентилятор радіаторів. Якщо не зважати на такі симптоми і вчасно не почистити радіатори, це призводить до відмови електровентилятора, оскільки він не може працювати безперервно. Цей вузол коштує недешево, за фірмовий просять близько 12 тис. грн. Ще гірше, якщо водій прогавить відмову “дуйчика” і перегріє мотор – серйозного ремонту не уникнути.

Автомати DSG – для сміливих

Skoda Superb (2008–2015 р.в.) оснащувалась тьома типами коробок передач – 5- та 6-ступінчастою механікою, 6- та 7-ступінчастим роботом DSG і 6-ступінчастим гідротрансформаторним автоматом Aisin. На щастя, більшого поширення в Україні набули версії з традиційною МКП, хоча за бажання нескладно буде знайти і комплектацію з роботизованим агрегатом. Класичний автомат в нашій країні річ відносно рідкісна.

Як і слід було очікувати, найнадійнішою є механічна трансмісія. Покритикувати можна лише дизельні версії – у них вже за 150 тис. км трапляється вихід із ладу двомасового маховика. Симптоми – клацання, стукіт і так зване «совіння» (від слова сова) на початку руху та роботі на холостому ходу.
А ось купівля версії з автоматом-роботом DSG рекомендована скоріше людям, схильним до пригод. Агрегати з двома зчепленнями тих поколінь не відрізняються великим ресурсом – у найкращому разі пробігають 150 – 200 тис. км, і до сьогодні більшість із них вже пережила ремонт чи заміну АКП. Якщо конкретно, у DSG “Сьюпербів” трапляються проблеми з ЕБУ (так званий мехатронік) – неприємні ривки при перемиканні передач (зазвичай при переході з першої на другу передачу та включення задньої). Причому неприємності можуть чекати незалежно від пробігу. Іноді проблема вирішувалася шляхом самоадаптації зчеплення через перепрошивку ЕБУ, а якщо це не допоможе, доводилося міняти блок мехатроніка, що прийшов у непридатність, або зношений пакет зчеплень.

Більш надійним був класичний гідромеханічний автомат Aisin, яким комплектувалася частина машин із 1,8-літровим мотором.
Більшість Superb’ів – передньопривідні автомобілі, хоча є модифікації з трансмісією 4х4. Втім, їх покупки можна не боятися – за твердженням механіків, агрегати повного приводу мають добрий ресурс і довго служать без проблем. Але є одна умова – вчасно міняти олію у муфті Haldex.

Типово «шкодівська» підвіска

Підвіска у Superb’а типова для всіх великих Skoda – в міру збита, в міру комфортна на нерівностях. Вона забезпечує цьому великому та масивному автомобілю відмінну курсову стійкість, що добре відчувається на заміських магістралях при високих швидкостях. Завдяки вигідному співвідношенню мас цілком прийнятна і плавність ходу багатьох версій – вона краща, ніж у сестрички-сучасниці Octavia А5. Жорсткими здадуться лише дорогі версії «Сьюперба» з низькопрофільними шинами 17-ти та 18-ти дюймової розмірності.
За схемою ходова Superb другого покоління аналогічна, наприклад, тієї ж Octavia А5: попереду використовується McPherson, позаду багатоважельна, на обох осях є стабілізатор поперечної стійкості.
Досвід експлуатації на вітчизняних дорогах давно показав, що підвіска Superb’а відрізняється довговічністю. На нових машинах перші заміни починалися на 80 тис. км, мова про задні сайлент-блоки передніх важелів. Стійки стабілізатора можуть протриматися 80-100 тис. км., а передні сайлент-блоки – до 140 тис. км. Ресурс кульових опор передка – під 200 тис. км.

У задній підвісці до 80 тис. км можуть зажадати заміни відбійники задніх амортизаторів і стійки стабілізатора, а ось його втулки здатні прослужити набагато довше – до 150 тис. км. До 120–150 тис. км. зношуються гумки задніх розвальних важелів (оригінальна запчастина у зборі – близько 650 грн.). А ось сайлент-блоки всіх інших задніх важелів і сьогодні цілком можуть бути рідними, оскільки здатні витримати пробіг під 200 тис. км.

Варто знати, що при обслуговуванні ходової необхідно бути готовим до ускладнень. Так, сталеві болти кріплення обойми задніх сайлент-блоків передка швидко прикипають до алюмінієвого підрамника, а при відкручуванні навіть за умов гарної майстерні вони легко ламаються. Подібна картина спостерігається і з кріпленням задніх розвальних важелів, якщо при регулюванні майстер не змащував болти та обойму сайлент-блоків.
Рейкове кермо Superb’а оснащене електропідсилювачем, що добре зарекомендував себе в роботі. Наконечники кермових тяг здатні пробігти 100-150 тис. км, а самі тяги – ще довше. Немає претензій і до гальмівної системи – вона ефективна, не має слабких місць і працює без проблем. Тим не менш, у тому віці, в якому перебувають багато з Superb, що продаються в Україні, вже варто приділити увагу трубкам, супортам і гідравліці приводу; на багатьох машинах, напевно, потрібна заміна гальмівних дисків.

Резюме «АЦ»

Skoda Superb – для тих, кому потрібне комфортне, просторе та містке авто. За цими показниками воно є одним із найкращих серед конкурентів, хоча й коштує дорожче за багатьох із них. На жаль, надійність моделі  бездоганною не назвеш, але натомість машина має масу суттевих плюсів. Радимо обирати версії з МКП або класичним автоматом– турбодизелі чи бензинки, з 2011 р.в.

Технічні характеристики Skoda Superb II (2008 – 2015)

Загальні дані

Тип кузова – ліфтбек, универсал
Дверей/місць – 5/5, 5/5
Габарити, Д/Ш/В, мм – 4840/1815/1460 та 4840/1815/1510
База, мм – 2760
Маса споряджена/повна, кг – 1435/2075/640 та 1455/2095/640
Об’єм багажника, л – 565/1670 та 605/1835
Об’єм бака, л – 60

Двигуни
Бензинові 4¬-циліндр.: 1,4 л 16V TSI (125 л.с.), 1,8 л 16V TSI (160 л.с.)
Бензиновий 6-¬ циліндр.: 3,6 л VR6 (260 л.с.)
Дизельні 4¬-циліндр.: 1,9 л 8V Turbo (105 л.с.), 2,0 л 16V Turbo (140/170 л.с.)

Трансмісія
Тип приводу – передн., повн.
КП – 5-ст./6-ст. МКВП, 6-ст. АКП, 6-ст./7-ст. DSG

Ходова частина
Гальма передні/задні – диск. вент./диск.
Підвіска передня/задня – незал./незал.
Шини – 205/55 R16, 215/60 R17, 225/45 R17, 225/40 R18

Ціна в Україні, $ * від 7 000 до 18 000