X

Огляд Toyota RAV4 (CA30W) Ідеальний кросовер чи міф про надійність?

RAV4 третього покоління став більш мужнім зовні, зручнішим та оригінальнішим усередині, а у русі — приємнішим та безпечнішим. Які ж справи у нього з надійністю?

Більшість RAV4, які експлуатуються в Україні — офіційно продані європейські версії зі стандарною довгою колісною базою. Значно рідше (біля 20%) зустрічаються авто з подовженою колісною базою, призначені для американського ринку (офіційно їх почали завозити тільки наприкінці 2007 року). Вони відрізняються значно більшим багажним відділенням, чим приваблюють покупців.

Претензій до корозійної стійкості RAV4 немає, але стан деяких кузовних деталей з віком викликає нарікання.

Слабкі місця автомобіля

У середньому через 4 роки зношується повідець заднього двірника, через що навіть нова щітка погано очищує скло. Потрібна заміна повідця.

Запасне колесо висить на задніх дверях, які відкриваються «на себе». З часом через велику вагу  (разом з запаскою) дверні петлі просідають й двері погано закриваються. «Лікування» — заміна петель.

Як показала практика, АКП потребує регулярної (кожні 40 тис. км) заміни мастила разом з фільтром. Якщо міняти його рідше, агрегат може вийти з ладу.

У 2008 році провели рестайлінг моделі: переробили передню та задню оптику, решітку радіатора, бампери, на зовнішніх дзеркалах з’явилися повторювачі «поворотників», а на кришці багажника — спойлер. Салон прикрасили нові кермо, аудіосистема та селектор АКП.

У цілому нині інтер’єр всіх версій виглядає дуже оригінально. Ключовий елемент оформлення — двоярусне компонування торпедо та центральної консолі. Це покращує ергономіку, оскільки на кожному ярусі скомпонована група органів управління тими чи іншими системами. Покритикувати зручність управління у всіх версіях можна за відсутність інформації на щитку приладів про режими автоматичної КП, а в американських — за відсутність електрокоректора фар та конструкцію бічних дзеркал, що не складається.

Усередині зможуть розташуватися п’ятеро людей, але трьом великим пасажирам на гальорці тісно. При цьому комфорт посадки навіть високих людей підвищують широкодіапазонне регулювання кута нахилу спинок, низький центральний тунель підлоги, а також зсувна конструкція подушок задніх крісел, розділених у пропорції 60:40 (див. фото).

Оснащення навіть базових варіантів цілком добре, а в дорогих є системи безключового доступу у салон та пуску двигуна, підігрів лобового скла у районі щіток двірників, електропривід регулювань передніх крісел, не кажучи вже про шкіряне оздоблення салону. Щоправда, пластик жорсткуватий й з часом може поскрипувати (як правило, торпедо).

Об’єм багажного відділення середній у порівнянні з конкурентами. То ж якщо вам часто доводиться перевозити вантажі, радимо звернути увагу на подовжену версію (див. фото).

Наймасовіший – найкращий!

До нас, в основному, поставлялися тільки бензинові модифікації RAV4 — найчастіше 2,0-літровий агрегат, рідше — 2,4 л, а найменш масовий двигун — флагманський 3,5 л американських версій. До розряду екзотики відносяться й турбодизельні модифікації кросовера.

Всі бензинові двигуни оснащені системами зміни фаз газорозподілу VVT-i та запалювання з індивідуальними котушками на кожну зі свічок (з іридієвими накінечниками електродів), а у ГРМ застосовується довговічний металевий ланцюг. На більшості моторів дані системи та деталі працюють без зауважень. Привідний ремінь навісного обладнання виходжує близько 100 тис. км.

Найпоширеніший агрегат 2,0 л — найнадійніший. Особливість експлуатації всіх двигунів — необхідність регулярного очищення радіаторів охолодження: раз на 1-2 роки (зростає навантаження на компресор кондиціонера) та паливних форсунок: кожні 50-60 тис. км (нестійка робота на холостому ходу). До речі, 2,4-літровий агрегат більше за інших боїться перегрівів. При цьому важливо знати, що капремонту агрегати RAV4 не підлягають — їхні блоки циліндрів виготовлені з алюмінієвого сплаву і навіть немає ремонтних розмірів циліндро-поршневої групи.

Найбільше претензій до флагманського двигуна 3,5 л. При заміні мастила з інтервалом понад 10 тис. км. до пробігу у 100 тис. км. засмічуються канали, що призводить до масляного голодування механізмів у головці блоку циліндрів. Також у цьому агрегаті відзначено вихід з ладу компресорів кондиціонера, генераторів, а після 100 тис. км — індивідуальних котушок запалювання.

Усі RAV4 оснащені щитком приладів Optitron, який «оживає» підсвічуванням тільки при включенні запалювання. Огляд з місця водія зразковий. Дизайн двоярусного торпедо оригінальний.

За необхідності муфту міжосьового диферінциалу можна заблокувати за допомогою кнопки на центральній консолі (момент перед-зад перерозподіляється у співвідношенні 55:45).

Як і у попередника, задні сидіння мають зсувну конструкцію — вони рухаються по направляючих назад/вперед на 165 мм, дозволяючи залежно від ситуації змінювати об’єм багажника або запас місця до передніх крісел.

Американські версії з подовженою колісною базою легко відрізнити по помітно більшому трикутнику заднього бокового скла, відсутності повторювачів «поворотників» на передніх крилах та пластиковій антені на передньому правому крилі.

Міняйте мастило вчасно

Левова частка всіх RAV4 оснащена автоматичними КП, версії з «механікою» — рідкість. 2010 року на зміну традиційному «автомату» прийшов безступінчастий варіатор.

Як показав досвід експлуатації, із класичною АКП можуть виникнути серйозні проблеми при подовжених термінах заміни мастила. Механіки стверджують, що для безперебійної роботи «автомата» мастило в ньому потрібно міняти не рідше, ніж через 40 тис. км, причому разом із фільтром.

До загальних «хвороб» МКП та АКП слід віднести протікання сальників півосей коробок передач (частіше лівого), а до пробігу у 80 тис. км може втратити герметичність сальник хвостовика роздавальної коробки.

Повний привід у всіх RAV4 — підключається. Задній міст задіюється за допомогою електромагнітної муфти. На твердому покритті автомобіль передньопривідний, але як тільки будь-яке з коліс передньої вісі починає пробуксовувати, момент одразу перерозподіляється на задок. Функції міжколісних диференціалів імітує електроніка, підгальмовуючи колесо, яке буксує. У цьому поколінні RAV4 конструктори об’єднали роботу систем повного приводу, протибуксувальної системи та кермового управління системою IADS (Integrated Active Drive System). На слизькому покритті або при активному проходженні віражів вона чітко активує ці системи, допомагаючи авто зберігати курсову стійкість. Версії з АКП оснащувалися системою допомоги на спусках Down-Hill Assist Control (DAC). Загалом усі системи активної безпеки працюють добре, а проблеми виникають лише на найстаріших примірниках — корозія може «з’їсти» контакти роз’єму електромуфти підключення заднього мосту, й тоді авто стає лише передньопривідним.

Ще безпечніше

Ходова RAV4 в міру збита, що разом із системою IADS дозволяє їздити активно. Й попереду, й ззаду — незалежні підвіски із стабілізаторами поперечної стійкості. Попереду — McPherson, ззаду — багатоважіль (по 4 важелі).

Порівняно з попередником підвіска довговічніша. Найчастіше доведеться міняти «витратники» стабілізаторів (втулки — через 50–60 тис. км, стійки через — 100 тис. км). При необережному подоланні перешкод до 60-80 тис. км можуть вийти із ладу передні ступичні підшипники. До 100 тис. км зношуються передні амортизатори (задні ходять близько 150 тис. км), сайлент-блоки передніх важелів служать 100–150 тис. км, а кульові — ще довше. У задній підвісці до 150 тис. км зношується верхній поперечний важіль, інші механіки ще не замінювали. Фірмові «витратники» підвісок замінюються у зборі із важелями, а у «неоригіналі» їх можна знайти окремо.

У рейковому рульовому управлінні з електропідсилювачем до 50-60 тис. км на наших дорогах розбивається втулка рейки. Тяги ходять близько 100 тис. км, а накінечники ще довше.

У гальмівній системі з дисковими механізмами задні супорти кожні 20–40 тис. км потребують змащування напрямних. Інакше вони починають підклинювати.

Найбільш поширені в Україні 2,0-літрові версії RAV4, оснащені автоматичною КП.

Тим, кому часто доводиться користуватися багажним відділенням, радимо придивитися до подовжених версій — їх вантажний відсік помітно більший, особливо зі складеним заднім рядом сидінь: 540/1750 проти 500/1469 л у «європейців».

Запорука довговічності

Як показав досвід експлуатації Toyota RAV4 третього покоління, ця модель більш надійна, ніж попередня. Вживані екземпляри можна рекомендувати для покупки і чоловікам, і жінкам. Але при цьому з особливою ретельністю слід перевірити справність автоматичної коробки передач — запорука її довговічності, як, втім, й інших вузлів та агрегатів, у своєчасному обслуговуванні. Тоді й старий RAV4 порадує не однією тисячею кілометрів безпроблемної їзди. Хоча варто врахувати, що сам автомобіль, а також запчастини до нього та обслуговування коштують недешево.

Історія

2000–2006 Випускалося друге поколення Toyota RAV4.
2006 Дебютувала чергова генерація Toyota RAV4.
2006 Запущено у виробництво версію із подовженою колісною базою, призначену для американського ринку.
2007 В Україні почались офіційні продажі модифікацій з бензиновим мотором 2,4 л.
2008 Рестайлінг моделі.
2011 Чергова, більш суттєва модернізація Toyota RAV4.

Резюме

Кузов та салон

Корозійна стійкість. Оригінальне оформлення салону. Гарне оснащення навіть базових версій. Зсувна конструкція задніх сидінь дозволяє збільшити об’єм багажника чи запас місця для пасажирів (його вистачає навіть високим людям). Широкий діапазон регулювань спинок задних крісел.Висока вартість запчастин та обслуговування. На старих авто може скрипіти торпедо, зношуються петлі дверей багажника, повідець заднього двірника. Претензії до ергономіки американських версій.

Силовий агрегат та трансміссія

Найбільш поширений мотор 2,0 л — найбезпроблемніший. Надійні «механіка» та варіатор CVT.Необхідність регулярного очищення радіаторів охолодження. 2,4-литровий двигуг боїться перегріву. При великих інтервалах заміни мастила відзначені проблеми з системую VVT-i, протікають масляні трубки високого тиску (до 2009 р.), вихід із ладу компресорів кондиціонера, генераторів, індивідуальних котушок запалювання (мотор 3,5 л). Подовжений інтервал заміни мастила в АКП з часом загрожує  виходом її з ладу. Протікання сальників півосей КП, хвостовика роздавальної коробки. На старих авто «відгнивають» контакти роз’єму електромуфти підключення заднього мосту.

Підвіска, рульове, гальма

Відмінні стійкіть та керованість завдяки застосуванню фірмової системи  IADS. Довговічна підвіска.На наших дорогах швидко розбиваються втулки кермової рейки. При безграмотному обслуговуванні підклинюють напрямні задніх супортів.

 

Toyota RAV4
Від $7 500 до $13 000

Загальні дані

Тип кузовауніверсал
Дверей/місць5/5
Габарити, Д/Ш/В, мм4395/1815/1720 та 4600/1815/1745
База, мм2560 та 2660
Дорожній просвіт, мм195
Маса спорядж./повна, кг1505/2070 та 1530/2110
Об’єм багажника, л500/1469 та 540/1750
Об’єм баку, л60

Двигуни

Бензинові 4-циліндр.:2,0 л 16V (152 к. с.), 2,4 л 16V (167 к. с.)
6-циліндр.:3,5 л 24V (269 к. с.)
Дизельний 4-циліндр.:2,2 л 16V (136/177 к. с.)

Трансмісія

Тип приводупідкл. повн.
КП5-ст. мех. та 4- або 5-ст. авт., авт. (варіатор)

Ходова частина

Гальма передн./задн. диск. вент./диск.
Підвіска передн./задн.незалеж./незалеж.
Шини215/70 R16, 225/65 R17