
Як відбувається розмитнення авто в Польщі, Німеччині та Литві
Это третья публикация из цикла статей “Растаможка авто в других странах”.
В первой статье эта тема раскрывалась на примере США, Канады и Сингапура. Во второй было рассмотрено законодательство Японии, Южной Кореи и Китая.
А теперь настала очередь столь популярных у украинцев Польши, Германии и Литвы.
Растаможка авто в Польше
Эту страну чаще всего используют сторонники «евроблях», как пример дешевой растаможки авто. Многие утверждают, что на таможенное оформление импорта автомобиля в Польше тратится не более 500 евро. Так давайте разберемся, правда ли это.
Глядя из украинских окон на процветающую, как нам кажется, Польшу, мы постоянно сравниваем себя с нею. И неизменно повторяем, что у нас в разы все хуже. Однако, откройте любые польские новостные издания, и вы увидите похожие на украинские заголовки: «Польша все больше ввозит немецкую автомобильную рухлядь!», «Мы донашиваем старые вещи!», и т.д.
Сегодня, судя по тому, что поляки говорят о себе, их страна завалена старыми автомобилями, средний возраст которых 12 лет (13 лет – для бензиновых и 10,4 года – для дизельных).
Основной импорт транспорта в Польшу движется из Германии, Франции, Японии и США, и с каждым годом в стране растет количество подержанных, морально устаревших авто. Только за первый квартал 2018 года в Польшу ввезли более полумиллиона таких б/у машин.
При этом, сами поляки невероятно сожалеют, что их страна стала пристанищем немецкой дизельной рухляди, от которой отказались в Германии.
Налоги на растаможку авто в Польше:
- пошлина 0% – если вы житель ЕС, и автомобиль ввозится из страны ЕС, пошлина 10% – для иных стран на легковые авто, 22% – на грузовые (высчитывается из суммы заявленной цены + транспортные расходы). Стоит учесть, что на польской таможне не «пройдет» любая придуманная вами цена авто. Таможня сама оценит машину, и поднимет стоимость, если она занижена по сравнению с ценами в каталогах;
- акциз: для авто с двигателем объемом менее 2000 см3 – 3,1%, при большем объеме – 18,6%;
- НДС 23%:
- на новые авто возрастом до 6 месяцев (от дня первой регистрации), или с пробегом меньше 6 тыс. км;
- б/у авто, купленное в стране не члене ЕС;
- любое авто, купленное за границей юр. лицом.
НДС 0% – б/у авто, купленное жителем ЕС и приобретенное в стране ЕС;
- налог на утилизацию – 500 злотых ($136) для авто возрастом 10 лет и старше.
Итак, теперь ясно: растаможка авто в Польше обходится дорого, если автомобиль новый, если его ввозит юридическое лицо, и, если страна экспорта не является членом Евросоюза.
Растаможка авто в Польше обходится дешево, если это частный ввоз подержанного авто с небольшим объемом двигателя из страны-члена ЕС. Только при совпадении всех этих условий оформление авто в Польше составит примерно 30% от стоимости машины.
Через існування простих умов ввезення авто з інших країн ЄС, Польща зараз була наповнена старими дешевими авто з Німеччини та Франції. Чи це говорить про те, що поляки – забезпечені люди? Ні, для більшості з них ціни на нові авто непідйомні, саме тому вони везуть до Польщі те, від чого відмовилися у країнах успішних та багатих.
Розмитнення авто в Німеччині
Німеччина зовсім не схожа на Польщу, хоча б через те, що має сильну власну автоіндустрію. І якщо поляки потребують імпорту автомобілів, то німці ними забезпечені. То навіщо б простому мешканцю Німеччини могло знадобитися імпортувати закордонне авто?
А більшість громадян цього і не хоче, цінуючи та люблячи свої німецькі марки. У Німеччині понад 70% мешканців їздять на своїх вітчизняних автомобілях.
Але дехто вважає, що нові німецькі авто дорожчі в порівнянні з авто в інших країнах ЄС. Наприклад, у Данії, Швеції, Греції, Чехії та Угорщині легкову машину можна придбати на 25%-30% дешевше, ніж у Німеччині. Також зустрічаються любителі американських автомобілів. Тож нехай і невеликий, але імпорт іноземних авто до Німеччини існує.
Податки на розмитнення авто в Німеччині:
- мито 0% для мешканців ЄС на авто із країни члена ЄС;
- мито 10% на легкові автомобілі з інших країн;
- ПДВ 19%:
- нові авто віком до 6 місяців (від дня першої реєстрації) або з пробігом менше 6 тис. км;
- авто, куплене в країні не члені ЄС;
- будь-яке авто, куплене за кордоном юр. особою.
ПДВ 0% – вживане авто, куплене приватною особою та придбане в країні ЄС;
- акциз – відсутній.
Зверніть увагу: у Німеччині митні платежі за ввезення авто невеликі лише на вживане ТЗ, яке ввозиться приватною особою із країни ЄС. Якщо жодної з цих умов не дотримується, розмитнення авто в Німеччині стає зовсім недешевим і в загальній сумі приблизно можна порівняти з сумою митних платежів при імпорті авто в Україну.
Розмитнення авто в Литві
Ще 10 років тому Литва, яка стала членом ЄС у 2004 році, масово імпортувала в країну автомобілі з Німеччини. Це був чудової якості недорогий транспорт.
Але потім німецькі автомобілі серйозно зросли в ціні, і Литва змушена була переорієнтуватися на автопродукцію Америки та інших країн ЄС, на зразок Бельгії, Нідерландів та Іспанії. У цих країнах можна купити хороші автомобілі віком 4-5 років. Адже іспанці, американці та бельгійці досить часто змінюють свій транспорт на новий. У результаті в Литві з’явилося багато непоганих автомобілів, за якими почали приїжджати навіть німці та французи, які бажають заощадити.
Однак, разом із хорошими авто недобросовісні бізнесмени почали привозити і багато мотлоху – старих (старше 10 років) та битих авто. До початку 2017 року литовська митниця забила на сполох – близько 11% авто, заявлених до імпорту, вже на кордоні визнавали застарілими та непридатними до відновлення, такі машини можна було лише утилізувати.
Тому, з липня минулого року, литовський митний департамент при імпорті почав застосовувати процедуру оцінки техстану авто. Тепер, якщо дана оцінка виявляє, що ввезене авто на більш ніж 50% потребує ремонту, його імпорт забороняється.
За зразковими оцінками, за перші чотири місяці 2018 року в Литву в’їхало близько 30000 американських автомобілів, ще приблизно 10000 – виробництва інших країн. І зараз у перерахунку на 1000 осіб населення лише 9 литовців їздить на новому авто.
Тим часом у Литви є зобов’язання перед Євросоюзом щодо скорочення факторів, що забруднюють екологію. Якщо вона не виконає цих вимог, то буде зобов’язана сплатити 300 млн. євро штрафу. Тому найближчим часом у Литві заплановано запровадити оподаткування, що знижує використання авто на ДВС, а також ТЗ, які не відповідають європейським екологічним стандартам.
Податки на розмитнення авто в Литві:
- ПДВ 0% – вживане авто, куплене приватною особою та придбане в країні ЄС (всі три умови обов’язкові).
- ПДВ 21%:
- нові авто віком до 6 місяців (від дня першої реєстрації) або з пробігом менше 6 тис. км;
- авто, куплене в країні не члені ЄС;
- будь-яке авто, куплене за кордоном юр. особою;
- акциз – відсутній;
- мито 0% – для мешканця ЄС на авто, яке ввозиться з країни ЄС.
- мито 10% – на легкові авто з інших країн.
Таким чином, у Литві розмитнення авто також, як і в Польщі, і в Німеччині коштуватиме недорого лише в тому випадку, якщо старий автомобіль ввозиться приватною особою з країни-члена ЄС. При недотриманні будь-якої з цих умов, мито та ПДВ повинні сплачуватись.
Висновки
Отже, у Польщі, Німеччині та Литві розмитнення уживаних авто коштує її громадянам недорого. Але тільки за умови збігу всіх факторів: ввезення вживаного автомобіля приватною особою з країни ЄС.
Враховуючи це, розмови про розмитнення авто в Польщі та Німеччині за 300-500 євро є відвертою маніпуляцією громадською думкою.
Щойно до Польщі, Німеччини, Литви чи іншої країни ЄС в’їжджає автомобіль із країни, що не входить до Євросоюзу, до неї включаються всі звичайні імпортні податки.
Тому порівнювати умови розмитнення авто в Україні з країнами ЄС абсолютно некоректно. Просто тому, що будь-яка держава, щоб бути пущеною до Євросоюзу, докладає безліч зусиль, дотримується безліч законодавчих та економічних вимог, дотримується певних правил.
Хіба Україна є країною-членом ЄС? Ми живемо за правилами ЄС чи хоча б наблизилися до цього? Ми вже викорінили всі свої проблеми і почали думати та чинити, як європейці? Які, до речі, ЗАВЖДИ платять податки, а не шукають лазівки для уникнення них. Схоже, ми хочемо працювати і чинити, як звикли – безладно, не поважаючи закони і не дотримуючись зобов’язань. Але заробітків та прав собі бажаємо, як у Європі. Так сидіти «на двох стільцях» не вдасться.































