
Заміна гальмівних колодок власноруч
Безпека автомобіля, водія та пасажирів безпосередньо залежить від стану гальмівних колодок. Саме вони відповідають за ефективне гальмування навіть у екстрених ситуаціях. Своєчасна заміна на нові тормозні колодки забезпечить безпечну та швидку поїздку. Виконати цю операцію може навіть початківець.
Коли потрібно замінювати гальмівні колодки
Залежно від впливу різних факторів, заміна гальмівних колодок може проводитися з різною періодичністю. У середньому така заміна здійснюється на автомобілях з механічною КПП кожні 30–50 тисяч кілометрів, а на авто з автоматичною КПП — кожні 25–30 тисяч кілометрів. Проте іноді заміна потрібна раніше. Ознаки необхідності заміни:
збільшення гальмівного шляху;
нерівномірний фрикційний знос колодок (у такому випадку необхідна також заміна гальмівного супорта);
механічні пошкодження колодок (видно при візуальному огляді);
провал або великий хід гальмівної педалі;
підвищена витрата гальмівної рідини;
спрацювання датчика зносу (на моделях з відповідним контролем).
Рекомендується кожні 10 тисяч кілометрів пробігу перевіряти всю гальмівну систему, особливу увагу приділяючи гальмівним колодкам. Пам’ятайте: передні колодки зношуються швидше за задні.
Заміна передніх гальмівних колодок (дискові гальма)
Передні колодки зазнають більшого навантаження при гальмуванні, тому їх змінюють частіше. Завжди міняйте колодки парами — або обидві передні, або обидві задні. Розглянемо алгоритм заміни передніх колодок на дискових гальмах.
Перед заміною колодок автомобіль встановлюють на рівній поверхні, ставлять на стоянкове гальмо. Відкривши капот, знімають кришку бачка гальмівної рідини для полегшення переміщення поршня робочого циліндра. Після встановлення під колеса противідкотних упорів і ослаблення болтів коліс автомобіль піднімають домкратом.
Тепер переходьте до виконання основних операцій із заміни:
Виверніть кермо, оскільки це забезпечить хороший доступ до супорта. Огляньте гальмівний диск, оцініть його стан.
2. Повністю викрутіть напрямні супорта – верхню і нижню. Видаліть напрямні. Підніміть кришку супорта.
Увага! Закріпіть супорт підручними матеріалами, наприклад дротом або ременем, до деталей підвіски. Це запобігатиме пошкодженню гальмівних шлангів.
3. Втисніть поршень за допомогою великої плоскої викрутки.
4. Плоскою викруткою піддіньте старі колодки і демонтуйте їх. Відокремте протискрипні пластини. Необхідно змастити пластини тонким шаром мастила.
5. Бажано зняти і скоби, щоб змастити їх. Покрийте їх мастилом з усіх боків.
6. Очистіть посадкове місце від бруду.
7. Підготуйте нові колодки. Нанесіть мастило на вушка колодок і ті місця, на які кріпляться протискрипні пластини.
8. Керуючись інструкцією до автомобіля, встановіть нові гальмівні колодки. Видаліть ганчіркою надлишки мастила.
9. Покрийте мастилом периметр поршня. Встановіть супорт на місце. Дійте обережно, щоб не пошкодити напрямні супорта.
10. Після підготовки напрямних, яка полягає в нанесенні тонкого шару мастила, встановіть їх, добре закрутивши.
11. Тепер повторіть всі операції на другому колесі.
12. Після заміни обох колодок перевірте герметичність гальмівної системи неодноразовим натисканням на педаль гальма.
Увага! Не забудьте закрити кришку бачка гальмівної рідини, оскільки гігроскопічна гальмівна рідина не переносить тривалого контакту з повітрям.
Заміна задніх гальмівних колодок (барабанні гальма)
Перед заміною потрібно провести підготовчі операції, як при заміні передніх колодок.
Увага! Зніміть автомобіль з ручного гальма. Воно є частиною барабанного гальма.
Заміна задніх колодок проводиться в наступній послідовності:
Відверніть гайки кріплення барабана.
2. Демонтуйте барабан. Якщо його важко зняти, то можна легко простукати, підчепити барабан з обох боків, зняти його зі ступиці. Контролювати стан підшипника барабана.
3. Вивчіть і запам’ятайте, а краще сфотографуйте, розташування тяг, пружин і фіксаторів.
4. Після від’єднання троса стоянкового гальма, зніміть пружини, тяги.
5. Демонтуйте старі колодки.
6. Проведіть збирання нових колодок з пружинами і тягами. Якщо ви фотографували їх розташування, перевірте правильність монтажу за фотографією.
7. Встановіть на місце.
8. Проведіть перевірку (або прокачування) гальмівної системи.
Прокачування і перевірка роботи гальм після заміни колодок
Перш ніж привести автомобіль у рух після заміни колодок, потрібно провести прокачування гальмівної системи. Ця операція допоможе видалити повітря з системи.
Зробити це буде легше, якщо залучити помічника. Вам знадобиться гальмівна рідина – така сама, як використовується у вашому авто. Також потрібен шланг діаметром, що відповідає діаметру штуцера прокачки. Шланг приєднують до штуцера, а другий кінець опускають у ємність із рідиною. Легенько послаблюють штуцер. Ваш помічник повинен у цей час натиснути на педаль зусиллям і утримувати її. Після виходу всього повітря штуцер необхідно затягнути. Цю процедуру проводять на всіх колесах. Починати рекомендується з колеса, яке найбільш віддалене від головного циліндра гальмівної системи.
Після заміни колодок необхідно впевнитися, що гальма функціонують нормально. Вони повинні працювати плавно, без ривків і сторонніх звуків.
Перевірку правильності складання ручного гальма проводять одразу, не знімаючи авто з домкрата. Перевірка проводиться шляхом затягування ручного гальма – якщо при цьому ви не можете вручну провернути колесо, то все виконано правильно. А оцінку якості збирання барабанного гальма проводять під час приработки гальм на ходу. Також для нормальної роботи гальм (особливо дискових) необхідна притирка, приработка поверхонь тертя. Таку приработку виконують у перші після заміни 150–300 км пробігу. Рекомендується:
Провести серію м’яких гальмувань, під час яких зусилля натискання на педаль не перевищує 50% від максимального. Такі гальмування повинні бути короткими, щоб не перегріти поверхні тертя.
Здійснювати зупинки автомобіля з поступовим, незатягнутим гальмуванням. Щоб елементи гальмівної системи встигли охолонути, час зупинки має становити не менше п’яти секунд. Таких циклів має бути щонайменше п’ятдесят.
При цьому слід оцінювати наявність сторонніх звуків під час гальмування. При некоректному підборі фрикційного матеріалу накладок виникає таке явище, як «пиління» колодки. З’являються шуми. Причому у випадку барабанних гальм ці шуми проявляються швидше. Щоправда, їхня наявність не завжди вказує на погане збирання або використання неякісних колодок. Такі шуми спостерігаються і в разі потрапляння в гальмівну систему камінців, інших дрібних предметів або за підвищеної вологості.
Як зменшити знос гальмівних колодок
Як би уважно ви не ставилися до свого автомобіля, все одно настане момент, коли потрібно буде міняти гальмівні колодки. Знижують ресурс гальмівних колодок такі фактори:
погана якість дорожнього покриття;
особливості керування автомобілем;
кліматичні умови експлуатації;
якість використовуваних колодок, акуратність при їхньому монтажі.
А ось зменшити знос колодок і продовжити строк їх служби можна, виконуючи нескладні правила:
здійснювати гальмування плавно, а для того, щоб це було можливо – дотримуватися дистанції під час руху;
під час гальмування не застосовувати постійного тиску на педаль, а робити кілька плавних натискань;
не залишати машину надовго на стоянковому гальмі під час сильних морозів, щоб уникнути примерзання колодок до барабанів.
Сподіваємось, що за допомогою цих порад ви проведете заміну гальмівних колодок самостійно. Поставтеся до цього відповідально, адже справна гальмівна система – запорука вашої безпеки.