
ГБО: яке мастило залити в мотор, що працює на газі
Загальноприйняте правило при підборі моторного мастила для автомобіля – надавати перевагу властивостям, які вказаны в керівництві з експлуатації автомобіля. Це класифікація за в’язкістю SAE, експлуатаційні властивості API або ACEA та номер допуску автовиробника. При цьому допуски враховують роботу двигуна на бензині та дизельному паливі, але не враховують ситуації, якщо на двигун встановили газобалонне обладнання (ГБО) для роботы на зрідженому газі (LPG, суміш пропан-бутана). Автовиробники навіть у випадку модифікацій з бі-паливною системою живлення – бензин чи газ, рекомендують моторное мастило для роботы на бензині, оскільки ці мотори розраховані для роботи саме на цьому паливі.
Якщо ГБО встановили поза заводом і заводських рекомендацій щодо вибору мастила в керівництві з експлуатації немає, то найпростіше керуватися вимогами автовиробника до серійно встановленого бензинового двигуна, тобто в’язкість, специфікація та інтервал заміни для мастила не змінюються. Хоча, якщо є можливість, можна врахувати і фактор раоботи мотора на газу.
Легенди про ГБО
Існує багато легенд про шкоду газа для двигуна внутрішнього згоряння, але всі вони прийшли з минулого, коли газобалонне обладнання було ще примітивним і не піддавалося тонкому регулюванню, а самі двигуни внутрішнього згоряння були розраховані на інші теплові режими роботи. В результаті найпоширенішими поломками моторів були прогари поршнів і клапанів. Причому в таксопарках деяким поціновувачам активного драйву доводилось ремонтувати волгівські мотори ледь не щокварталу.
З того часу минули десятиліття і все змінилось. Багато двигунів форсували для робото в більш жорстких режимах високих швидкостей на автобанах, тому вони стали спокійно витримувати вищі робочі температури. Також ряд моторів озброїли гідрокомпенсаторами клапанних проміжків, тому зникла необхідність в регулюванні теплових проміжків клапанів, які у мотора зі звичайним ГРМ при роботі на газу потрібно робити вдвічі частіше, ніж на бензині. До речі, це робити багато хто забував не лише в минулому, а й зараз: в тих моторах, де гідрокомпенсатори відсутні.

Сучасні високофорсовані мотори з високоточним ГБО четвертого покоління працюють на зрідженому газі значно довше.
Що стосується ГБО, то воно стало набагато точніше дозувати паливоподачу, а отже, знизилася ймовірність перегріву. Але при усіх цих змінах в конструкції двигунів автомобілей й зміні поколінь ГБО деякі особливості експлуатації двигунів на зрідженому газі все ж лишились.
Так, питома теплота згоряння газо-повітряної суміші боільша і горить вона довше, тому температура в циліндрах двигауна вища. Відповідно, це чинить негативний вплив на моторне мастило, підвищується схильність до утворення відкладень, прискорюється окислення мастила. Крім того, навіть нині існують майстри ГБО, які не можуть правильно змонтувати та налаштувати обладнання, внаслідок чого порушується паливоподача, а отже, і підвищується вірогідність як перенасичення газо-повітряної суміші, так і недонасичення. В обох випадках двигун перегрівається. А при високій температурі згоряння газо-повітряної суміші і під впливом надлишку кисню при обідненій суміші відбувається інтенсивне окислення вуглеводних сполук мастила. Утворені при цьому смолисті речовини, частинки сажі (вуглецеві частинки, нагари) та лаки можуть призвести до втрати рухомості поршневих кілець, погіршення їх ущільнювальної здатності, а в найгіршому випадку – і до залягання, що одразу ж негативно відображається на потужності двигуна, економічності, витраті мастила на угар та екологічності його роботи.

Великі температурні перенавантаження, неякісне або невідповідне моторне мастило, його несвоєчасна заміна – фактори, які здатні призвести, наприклад, до заклинювання гідрокомпенсаторів клапанних проміжків.
З огляду на ці особливості при експлуатації автомобіля, переобладнаного для роботи на зрідженому газі, бажано використовувати мастила з підвищеною стійкістю до термічної деструкції та так, що мають покращені миючі властивості. Але чи випускають такі? Виявляється, так!
Застосування спеціальних моторних мастил для авто з ГБО дозволяє нейтралізувати негативні фактори, які виникають при роботі бензинового двигуна на зрідженому газі.
Спеціальні мастила для авто ГБО
Мастила для моторів, працюючих на зрідженому газі, є, наприклад, в асортименті продукції компанії OPET. Автовласникам пропонується три види моторного мастила з різною базовою основою та в різних, найбільш популярних в Україні, класах в’язкості. Це повністю синтетичне мастило Fullmax LPG 5W-40 (ACEA A3/B4; API SN), мастило на синтетичній основі Fullmax LPG 10W-40 (ACEA A3/B4; API SL/CF) і мастило на синтетичній основі Fulllife LPG 5W-30 (ACEA A5/B5, A1/B1; API SL/CF; Renault RN 0700). Вони перекривають потреби більшої частини іномарок, на які встановили ГБО.
Асортимент мастил Opet для моторів, працюючих на зрідженому газі (LPG).
В рецептурі цієї лінійки мастил хіміки-технологи науково-дослідницького центру заводу OPET найбільшу увагу приділили оптимальному підбору базових мастил, антиокислювальних та миючо-диспергуючих присадок. Використовувані мийно-диспергуючі присадки запобігають утворенню відкладень у двигуні, а вже утворені нагари та продукти окислення змивають з поверхонь двигуна та утримують їх у вигляді мікроскопічних частинок в об’ємі мастила до моменту чергової заміни.

Мастило для двигунів, що працюють на газу має маркування LPG, що розшифровується як Liquified Petroleum Gas (з англ. – зріджений нафтовий газ).
Завдяки таким властивостям в двигуні зберігається рухомість поршневих кілець, збільшується ресурс найрізноманітніших механізмів з дуже вузькими мастильними каналами, наприклад, гідрокомпенсаторів та гідронатяжувачів. Застосування спеціального мастила значно продовжить ресурс двигуна загалом.


























