![](https://www.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/IMG_5494-871x572-c-default.jpg)
Вплив газу на двигун авто. Коли причини несправності не ГБО
Так склалося, що коли автовласник звертається з проблемою на машині з ГБО у звичайний автосервіс, усі її болячки» пов’язують саме з цим допоміжним обладнанням. Насправді здебільшого все не так. Ті, хто ставить діагноз, часто не мають повного комплекту обладнання для діагностики двигуна і електроніки автомобіля. Через таку традицію всі досвідчені «газові» СТО мають комплект діагностичного обладнання, а їхні спеціалісти можуть детально діагностувати штатні системи життєзабезпечення двигуна автомобіля. Тому, заїжджаючи на СТО з ремонту ГБО, між іншим придивіться, що є в них на озброєнні. Якщо ви помітили один комп’ютер (ноутбук) і більше нічого, тікайте подалі від таких майстрів, оскільки комплект обладнання для профмайстерні ГБО має охоплювати ніяк не менше 10 позицій.
Думка
Саад Ткаченко
Технічний директор компанії Мотор-Газ
Я як експерт у сфері встановлення ГБО вважаю, що кожен автомеханік, який планує його встановлювати, має щонайменше пройти курси з будови автомобіля і діагностики його двигуна, а також електроніки. Річ у тому, що ГБО 4-го покоління і далі не є повністю автономним в автомобілі. Воно лише виконує команди, які генерує штатний блок керування двигуном, тому для розуміння того, як працює система і де можливі збої, майстер має знати, як працює мотор і його складові, звідки беруться сигнали для ЕБК, як вони формуються, яку паливно-повітряну суміш можна подавати в циліндри тощо. Тому якщо людина починає займатися встановленням ГБО без відповідної підготовки, це просто гра в «може поталанить». На жаль, автовласники, які потрапляють до таких майстрів, дістають проблеми з двигуном і несправності. Це стається або одразу, або через якийсь час.
![Диагностические приборы нескольких типов, включая OBD, VAG позволяют подключиться к штатному блоку управления двигателя.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0520-1024x693.jpg)
Діагностичні прибори кількох типів, зокрема OBD, VAG дають змогу підключитися до штатного блоку керування двигуном.
Діагностику ГБО необхідно проводити так само, як і в машині зі штатною системою живлення. Сьогодні багато хто обмежується тільки скануванням автомобіля, називаючи це діагностикою. У такому разі до машини на газі підключається сканер, який показує, які помилки видає електронний блок керування. Потім переглядають розшифровки помилок або шукають їх в Інтернеті і ставлять діагноз. Але все це неправильно. Така перевірка – це лише 5% від загального обсягу повноцінної діагностики двигуна, оскільки сканер читає тільки помилки, прописані в комп’ютері. У сучасних машин їх перелік набагато ширший, завдяки чому можна зробити діагностику точніше. Якщо автомобіль старший за шість років, то в ЕБК такого мотора прописано значно менше помилок, отже поставити точний діагноз дуже складно.
![Стенд проверки свечей зажигания – обязательное оборудование СТО по обслуживанию ГБО. Газовоздушная смесь обладает специфическими свойствами. Чтобы двигатель служил долго и надежно, свечи зажигания должны быть в идеальном состоянии.](https://www.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0514-1024x766.jpg)
Стенд проверки свечей зажигания – обов’язкове обладнання для СТО з обслуговування ГБО. Газоповітряна суміш має свої специфічні властивості. Щоб двигун служив довго і надійно, свічки запалювання мають бути в ідеальному стані.
Будь-яка діагностика роботи авто з ГБО має починатися з перевірки штатних свічок і котушок запалювання, а також високовольтних проводів. Раджу всім власникам машин з ГБО з’ясовувати на СТО, скільки і які види діагностичного обладнання є на цій станції. Якщо його немає або є лише кілька приладів, то складно буде встановити причину проблеми у вашому авто. Річ у тому, що бензиново-повітряна суміш у розігрітому двигуні підпалюється дуже легко. Водночас газоповітряна суміш через підвищений електричний опір у таких умовах може взагалі не загорітися або загорятися з перебоями внаслідок проблем зі свічками, СТ проводами і котушками запалювання.
![С помощью осциллографа анализируют наличие и характер сигналов в цепях подачи топлива (бензина и газа), проверяют сигналы различных датчиков и работу электронных модулей управления.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/IMG_6562-1024x713.jpg)
Осцилограф дає можливість аналізувати наявність і характер сигналів у ланцюгах подання пального (бензину та газу), перевіряє сигнали різних датчиків і роботу електронних модулів керування.
Якщо вам майстер каже, що котушка, свічки або дроти можуть лише або працювати або не працювати, не вірте цим словам. Котушка запалювання може бути ніби і робочою, але не видавати напруги 2025 тис. В, необхідної для хорошого іскроутворення. В результаті можуть постраждати і лямбда-зонд, і котушка запалювання, і каталізатор (через нагар), і інші вузли. Ознаки того, що в роботі двигуна щось не так: смикання, мотор глухне не тільки під час перемикання на газ, а й на зупинках на світлофорі, при втраті потужності тощо. У таких випадках потрібно обов’язково робити діагностику мотора.
![Манометр необходим для измерения давления в штатной топливной (бензиновой) рейке. Падение давления в бензиновой системе питания может спровоцировать больший расход газа.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0574.jpg)
Манометр необхідний для вимірювання тиску в штатній паливній (бензиновій) рейці. Падіння тиску в бензиновій системі живлення може спровокувати більшу витрату газу.
Зі свого досвіду скажу, що приблизно в 80% випадків проблем роботи двигуна на газі винуватцями стають штатні системи живлення/запалювання. Ось чому майстер, що встановлює і налаштовує ГБО повинен мати високу кваліфікацію майстра-діагноста і зазначений список обладнання.
ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ПОВНОЦІННОЇ ДІАГНОСТИКИ ДВИГУНА АВТОМОБІЛЯ І ЙОГО СИСТЕМ В УМОВАХ СТО ЗІ ВСТАНОВЛЕННЯ І ОБСЛУГОВУВАННЯ ГБО.
![Стенд проверки производительности газовых форсунок позволяет оценить равномерность подачи газа в разные цилиндры. Если порции газа сильно отличаются, возможны проблемы с двигателем: прогорание поршней и клапанов, подгорание седел клапанов и т.д. из-за обедненных смесей также может сбиваться работа и на бензине.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_3245-664x1024.jpg)
Стенд перевірки продуктивності газових форсунок дає можливість оцінити рівномірність подачі газу в різні циліндри. Якщо порції газу сильно відрізняються, можливі проблеми з двигуном: прогоряння поршнів і клапанів, підгоряння сідел клапанів тощо внаслідок збіднених сумішей також може збиватися робота і на бензині.
![Стенд ультразвуковой чистки инжекторов необходим на случай загрязнения форсунок, что обнаруживают путем их проверки на специальном стенде.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_3220-1024x768.jpg)
Стенд ультразвукового чищення інжекторів необхідний на випадок забруднення форсунок.
![Дымогенератор помогает определять места утечки воздуха во впускном коллекторе и системе рециркуляции паров бензина.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/IMG_0527-768x1024.jpg)
Димогенератор допомагає визначати місця витоку повітря у впускному колекторі і системі рециркуляції парів бензину.
![Ноутбуки с программным обеспечением от разных производителей электроники для ГБО, начиная с четвертого поколения.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0544-1024x707.jpg)
Ноутбуки з програмним забезпеченням від різних виробників електроніки для ГБО, починаючи з четвертого покоління.
![Пневмотестр , или тестр проверки герметичности цилиндров. Она может быть нарушена изза износа деталей цилиндропоршневой группы (поршневых колец, поршней, цилиндров), подгорания седел клапанов, прогорания клапанов и поршней, прокладки ГБЦ.](https://www.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0578.jpg)
Пневмотестр , або тестр перевірки герметичності циліндрів. Герметичність може порушена через зношування деталей циліндропоршневої групи (поршневих кілець, поршнів, циліндрів), підгоряння сідел клапанів, прогоряння клапанів і поршнів, прокладки ГБЦ.
![Манометр для проверки давления во впускном коллекторе , или вакуумметр, служит для оценки общего состояния двигателя, наличия подсосов воздуха или нарушения тепловых зазоров клапанов и т.д.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0563-1024x758.jpg)
Манометр для перевірки тиску у впускному колекторі , або вакуумметр, служить для оцінки загального стану двигуна, наявності підсосів повітря або порушення теплових проміжків клапанів тощо.
![Компрессометр для контроля уровня компрессии в цилиндрах, что позволяет оценить износ деталей цилиндро-поршневой группы и герметичность клапанов.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0560-1024x899.jpg)
Компресометр потрібен для контролю рівня компресії в циліндрах, що дає змогу оцінити зношення деталей циліндропоршневої групи і герметичності клапанів.
![Газоанализатор отработавших газов позволяет точно настроить газобаллонное оборудование в двигателях старых моделей с карбюраторной системой питания, а также установить ГБО третьего поколения на инжекторные автомобили.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0547.jpg)
Газоаналізатор відпрацьованих газів дає змогу точно налаштувати газобалонне обладнання в двигунах старих моделей з карбюраторною системою живлення, а також встановити ГБО третього покоління на інжекторні автомобілі.
![Мультиметр для поиска обрывов в электрических цепях.](https://cdn2.autocentre.ua/wp-content/uploads/2016/11/GBO-IMG_0524-801x1024.jpg)
Мультиметр необхідний для пошуку обривів в електричних ланцюгах.