Гран Прі Формули-1 в Україні… як все починалось
Leopolis Grand Prix – кільцеві автомобільні перегони, що мали статус Гран Прі які проводилися на вуличній трасі Львова. Етап був частиною міжнародної серії Гран Прі, попередника Формули-1. Траса була задумана 1927 – на два роки раніше, ніж у Монако, але перші змагання пройшли на рік пізніше – 1930 р. Наша траса була трохи коротшою за ту, що мали монегаски, – 3 км 41 м. Львівські перегони, за відгуками як глядачів, так і учасників, були найкращими автомобільними перегонами в історії України та Польщі.
Перші кільцеві перегони вулицями міста Львова стартували 8 вересня 1930 року. Через характерну форму траси – трикутник зі зрізаними кутами – вони отримали назву «Львівський трикутник». Сьогодні й навколишні будинки, й сама дорога, й навіть дерева – ті самі, що й 75 років тому. Лише на одному з віражів стоїть не цементний завод із 65-метровою трубою, з якої навіть спостерігали за перегонами найсміливіші глядачі, а обласне управління СБУ.
Уже в червні 1931 року кільцеві перегони у Львові набули міжнародного статусу. А з 1932 року отримали назву і статус Гран Прі Львова. Тому в історію увійшов саме Гран Прі Львова, а не країни, що саме по собі є унікальним явищем, наданий місту А.І.A.C.R. (Міжнародна асоціація автомобільних клубів – попередник FIA). Великі Призи Львова відтоді стали одними з найкращих гоночних трас тогочасної Європи.
Складність та унікальність львівської траси визнавали всі авторитетні гонщики тих часів Переможець львівського етапу 1931 року Штук на своєму Mercedes-Benz не міг наступного року протистояти потужнішій Alfa Romeo Караччіоли. Організатори за додатковий гонорар таки вмовили Ганса вийти на трасу, проте двигун «Мерса» не витримав навантаження. До речі, призовий фонд львівського Гран-прі становив 15 тисяч польських злотих (для порівняння: номер у найкращому готелі «Жорж» коштував 50 грошів).
За чотири роки проведення Гран-прі у Львові змагалися 76 автопілотів із 13 країн: німці Ганс Штук i Рудольф Карачіолла, французи П’єр Вейрон й Анет Роз-Ітьє, італійці Ренато Балестреро та Вікторія Орсіні, австрійці Максиміліан Хардег i Ганс Чайкоф, чехи Бруно Сойка та Ян Кубічек, поляки Генрик Лєфельд і Тадеуш Сколімовський та багато інших. Усе це історія, яка важлива не лише для нас, а й для всього європейського автоспорту.
Зважаючи на кризову ситуацію в економіці та світовій політиці, перегони 1934 року було скасовано. Усі спроби відновити їх у наступних роках не дали результату, бо Європа наближалася до війни…
За матеріалами сайту Leopolis Grand Prix