
Скільки може проїхати Renault ZOE в українських умовах
До французького електрокару Renault ZOE я придивлявся поетапно: спочатку знайомство на автосалоні, потім кілька коротких тестів і ось нарешті більш-менш довгі випробування, якщо такими можна назвати їзду на автомобілі тиждень. Звісно, не найтриваліша експлуатація, але ще свіжі в пам’яті часи, коли подібні машини давали “до розрядки акумулятора”, якого могло вистачити на кілька поїздок на роботу та назад на інший берег Дніпра.
А на Renault ZOE багатообіцяючий рекламний напис на борту про запас ходу в 400 км! Правда, з скромним зауваженням, що за циклом NEDC. Але у нас цикл буде інший: міський, реальний. На виїзді з воріт дилерського центру приладова панель показувала залишок пробігу рівно в 300 км на повному заряді батареї. До того ж, справа відбувалася в теплі осінні дні, тому побоювання, що “не дотягнемо” не було зовсім.
Але раціональні думки “а де ж буду заряджатися?” почали закрадатися вже в перший вечір. За старою пам’яттю їжджу на найближчу заправку КЛО, благо вона зовсім поруч. Але на відміну від минулого року нині “шари” вже немає, і безкоштовно підзарядитися не вийде. Встановлений тариф на момент тесту – 44 коп./хвилина. Цікаво… Для початку використання послуги необхідно завантажити і зареєструватися в мобільному додатку OnCharge, поповнити рахунок і активувати зарядний пристрій. І все це також через смартфон! Зручно і сучасно. Піджививши трохи батарею, більше навіть для експерименту, ніж для серйозного запасу ходу, я відправився далі. За 15 хвилин вдалося поповнити запас в батареї на 1,6 кВтгод, заплативши за це 6,81 грн. Таким чином, 1 кВтгод обходиться тут в 4,25 грн. А враховуючи, що до повної зарядки (з запасом в 89%) бортовий комп’ютер ZOE прогнозував годину двадцять, то довелося б викласти 35,2 грн. Порівняно з вартістю бензину чи дизеля – справжня дрібниця, але втрата в часі значна.
Дизайн Renault ZOE
Не можна сказати, що Рено ZOE не привертає уваги. На нього обов’язково подивляться… якщо почують! Адже електромобіль пересувається майже безшумно і тільки на малих швидкостях видає негучне “підвивання”. Хоч і в класичному кузові хетчбека B-класу, його дизайн не позбавлений цікавих елементів. Найбільш ефектний передок з його звуженими фарами і сильно закругленим бампером. Є в цьому щось космічне, особливо коли автомобіль в блакитному кольорі, як наш тестовий. Корма оформлена трохи простіше. А в цілому в стилістиці відчувається вплив “біо-дизайну” з його округлими і плавними лініями. Прагнучи то зменшити коефіцієнт опору, то “замаскувати” хетчбек під купе, дизайнери сховали зовнішні ручки задніх дверей в стійки.
Рішення не нове, але в даному випадку незручне. Клавіша відкривання маленька, і мало того що видна не відразу, так ще незрозуміло, як за неї вхопитися щоб і двері відкрити, і пальці не прищемити. В іншому зауважень по зовнішності більше не знайшлося. Вилка зарядки в Renault ZOE ховається за великим значком Renault спереду, що цілком зручно, адже до станцій зарядки під’їжджаєш як раз носом автомобіля. Відкривається значок-лючок за допомогою кнопки з водійського місця або на брелоку. Вони ж використовуються, щоб відстебнути вилку зарядного пристрою – просто так її не витягнути.
Внутрішній простір Renault ZOE
Внутрішній світ Renault ZOE досить цікавий, хоча забігаючи наперед скажу, що пластики оздоблення тверді і багато в чому самі матеріали здаються простуватими. Але тканинна обивка, наприклад, з водовідштовхувальним покриттям Teflon. Колір інтер’єру в тестовій машині суцільно чорний, і його з трудом можуть розбавити сині вставки. То тут то там око виділяє напис Z.E. (Zero Emission, тобто нульові викиди). А що, нехай власник їде і пишається, що його автомобіль при русі не виділяє СО2, як коптять то сизим, то чорним димом сусіди по потоку.
Передня панель виконана в тому ж округлому стилі і не тільки гармонує з зовнішністю, але й візуально додає простору. Хоча на його нестачу ні передні, ні задні пасажири скаржитися не будуть – навіть з урахуванням того, що вони фактично сидять на батареї, яка займає більшу частину підпідлогового простору, інженерам вдалося розмістити всіх з комфортом – місця над головою вистачає. Хай на задньому ряду з моїм зростом 1,82 і впритул, але тим не менш. Ноги теж зовсім не стиснені, але при поїздці вп’ятером варто враховувати, що це все ж B-клас з відповідною шириною, і середньому пасажиру заднього ряду буде тісно.
Стиль інтер’єру нітрохи не сперечається з практичністю та ергономікою. Його деталі продумані, а простір використаний функціонально. Є і місця для дрібниць, і великі відсіки. Та й по органах управління все традиційно, включаючи селектор автомата. Можливо тому, що він майже повністю запозичений у хетчбека Clio.
Трохи вузькуватою здається цифрова приладова панель, але вся головна інформація на ній поміщається. На тесті у нас більш оснащена версія Intense, а це означає, що мультимедійна система R-Link з 7-дюймовим кольоровим сенсорним екраном оснащена навігацією. Працювати з нею одне задоволення – просто і наочно, тим більше центральна консоль тут це своєрідний окремий подіум.
Влаштовуючись на водійському місці виявляю кілька його особливостей. Маючи високу спинку, воно дуже зручне для мене по посадці. Але ось бічної підтримки тут немає апріорі, а ще відсутня регулювання крісла по висоті. Але особисто для мене вона виявилася оптимальною – завдяки постаменту з батареї і посадка з висадкою також зручні.
Об’єм багажника заявлений на рівні 338 літрів – відмінно для такого хетчбека. Причому завдяки виїмці в підлозі, куди відмінно поміщаються дві сумки з кабелями для зарядки, не крадеться місце у основного відсіку. Але на запасне колесо, на жаль, розраховувати не доводиться. Спинка заднього дивана складається тільки цілком, що незручно вже на моменті початку цієї маніпуляції. Але ще більше мене збентежив неприкритий нічим метал на порозі багажника! Все-таки не бюджетний хетч, навіщо ця економія “на сірниках”.
Чому сумки дві, запитаєте ви? Тому як ZOE комплектується кабелем з роз’ємом Type 2, Mennekes, який є найпоширенішим, ну а кабель для зарядки від звичайної побутової мережі можна придбати, як “опцію”.
Renault ZOE у русі
Але поки в батареї є запас енергії, про зарядку можна не думати! Залишок ходу в 280, 250 і навіть 200 км не вселяє психологічного страху про скорий пошук “розетки”. Можливо, позначається ще й компактний формат авто, який навіть на підсвідомому рівні не сприймається прожерливим. Забігаючи наперед відзначу, що за час тесту витрата коливалася в межах 13-14 кВт*год на 100 км, що цілком дозволяє говорити про реальний запас ходу в 300 км. Власне, стільки тестовий ZOE і пробіг на одному заряді, причому бортовий комп’ютер дуже чітко видає інформацію по запасу ходу. Проїхали 100 км – залишилося на 200, 150 км – на 150 і так далі. Відзначу також, що в ході журналістських тестів акції “Автомобіль року в Україні”, ZOE без підзарядки легко подолав відстань від Черкас до Києва, що становить трохи більше 200 км. В цілому швидкість була невисокою, 90-100 км/год, а середня за підсумком поїздки склала 69 км/год. При цьому, запасу ходу залишалося ще на 20 “страхувальних” кілометрів. Так що вилазки в передмістя можна робити сміливо, а можна навіть замахнутися на поїздку Київ-Житомир-Київ, наприклад. Але відправляючись на більш далекі відстані, доведеться ретельно планувати маршрут з урахуванням наявності зарядних станцій.
Звісно, пересівши на електромобіль, вам не доведеться вчитися заново, але свої особливості в управлінні тут є. Головна з них полягає в грамотному використанні енергії гальмування. Адже кожне уповільнення – це рекуперація енергії і зайві сотні метрів в скарбничку запасу ходу. Там сотня, тут три, дивишся, за день і на кілька бонусних кілометрів набіглося! Легше їх накопичити тому, хто вміє просчитувати дорожню обстановку.
Другий позитивний нюанс полягає в тому, що ви можете більш впевнено почувати себе в поворотах. Низький центр ваги, забезпечений батареєю, буквально прімагнічує хетчбек до дороги. Звісно, його ходові повадки не ідеальні: ZOE кренится, не завжди відпрацьовує дорожні нерівності і не намагається прописувати траєкторію “як по рейках”. Звісно, від електромобіля цього не чекаєш, але все ж хотілося б більшої філігранності в роботі ходової. Все це пояснюється ще й тим, що автомобіль неважкий (його споряджена маса становить 1,5 тонни) і підвіска тут вже спочатку навантажена.
Адже динаміка електромобіля спочатку постійно підштовхує до активної їзди! Ні, він не рекордсмен в розгоні до сотні, але дозволені міські 50 км/год ZOE з мотором потужністю 92 к.с. набирає дуже бадьоро! Оскільки вся тяга в 220 Ньютонів доступна тут з самого старту! До 80 км/год темп набору швидкості стихає, а після 100 і зовсім йде млявенько. А там і “максималка” недалеко – вона заявлена на рівні 135 км/год. Втім, бажання порезвитися прямо пропорційне запасу ходу – чим він менший, тим спокійніше ви їдете і тим лояльніше ставитеся до кнопки Eco біля селектора КПП.
Ось тоді то і починаєш задумуватися про те, де дозаправлятися. І питання вже не в “шарі”, а в зручності та швидкості! Розбещений авто з ДВЗ, баки яких заправляються за лічені хвилини, я психологічно не готовий простоювати біля розетки по кілька годин. І знову ж таки, якщо у вас не приватний будинок і не гараж з хорошою електрикою, доведеться шукати інші варіанти, яких як і раніше все ще небагато.
І шукати їх краще за все за допомогою додатку PlugShare. В ньому відображені на карті зарядні станції по всьому світу з зазначенням типу роз’єму, ціною, відгуками тих, хто вже користувався сервісом і навіть фотографіями. В загальному, для новачка відмінний варіант! Або якщо вперше на електромобілі в новому місті. За допомогою неї я швидко дізнався, що ні біля дому, ні біля роботи зарядних станцій немає. Немає їх навіть в найближчому радіусі, щоб можна було залишити автомобіль і піти пішки додому/на роботу, а потім повернутися за ним через кілька годин. Тому було вирішено в пошуках “точки підживлення” відштовхнутися від параметрів безкоштовності – раз вже їхати кудись, то за “шарою”!
Такі варіанти, як наприклад AutoEnterprise, TOKA і STRUM не підходять, а ось мережа зарядок Go To-U варіант. Там поки ще безкоштовно, до того ж частина з них розташована на АЗС OKKO, дозволяючи більш-менш з комфортом дочекатися підзарядки. Але і тут без додатку не обійтися! І необхідний він для того, щоб в буквальному сенсі слова зайняти чергу. Мені пощастило – Leaf переді мною вже від’їжджав, за ним нікого не було, а власник люб’язно провів ліквідацію неграмотності. В даному випадку вже знадобилася маніпуляція з кабелями. І хоча погода була суха, процес розмотування і змотування мені не дуже прийшовся до душі. А от зарядкою я залишився задоволений! За 45 хвилин батарея зарядилася з 49% до 75%, збільшивши запас ходу Рено Зое зі 150 до 230 км. Ще година (за прогнозами борт-комп’ютера) і було б 100%. Так, начебто і непогано, але мені швидше пощастило. Ну от уявіть собі ситуацію, коли АЗС в місті мало, і на кожній з них по одному, максимум по два заправних пістолета? А адже кількість електромобілів хоч повільно, але неухильно зростає, і незабаром така ситуація не буде такою фантастичною.
Підводимо підсумки
З одного боку, якщо говорити про електромобілі як такі, то їх все ще дуже мало на наших дорогах, а ті, що продаються – в основному вживані екземпляри. До прикладу, за жовтень було продано 643 нових авто на електротязі, але нових всього 77 (за даними Укравтопром). Але навіть ці цифри пояснюються тимчасовою відміною ПДВ і акцизу на імпорт електромобілів, яка триватиме лише до кінця 2018 року. А продажі таких авто стримує в тому числі і слабо розвинена інфраструктура. З іншого боку, споживчі якості електромобілів ростуть – вони вже не схожі на якісь дивовижні машинки, багато в чому практичні і мають пристойний запас ходу. Tesla не згадую, адже зі своєю ціною вона стоїть дещо окремо.
Так, з пробігом Рено Зое в 300 км вже можна всерйоз говорити про повноцінну щоденну експлуатацію, не переміщаючись при цьому від розетки до розетки. Звісно, поглянувши навіть на акційний цінник в 843.500 грн. можна резонно заперечити, що альтернатив з ДВЗ за такі гроші більш ніж достатньо. Однак, якщо говорити про конкурентне середовище, то і BMW i3, і Hyundai Ioniq, і KIA Soul EV, і ввозяться “в сіру” Nissan LEAF коштують таких же, якщо не більших грошей. А ось по батареї Renault ZOE в лідерах – 41 кВт*год це один з кращих показників на сьогодні.
Технічні характеристики Renault ZOE:
| Тип кузова | хетчбек |
| Дверей/місць | 5/5 |
| Габарити, Д/Ш/В, мм | 4084/1730/1562 |
| База, мм | 2588 |
| Маса споряджена, кг | 1468 |
| Об’єм багажника, л | 338 |
| Тип двигуна | электро |
| Потужність, кВт (л.с.)/об/хв | 68 (91) |
| Макс. кр. мом., Нм/об/хв | 220 |
| Тип привода | передній |
| КП | автом., редуктор |
| Максимальна швидкість, км/год | 135 |
| Розгін 0-100 км/год, с | 13,2 |
| Запаса ходу, км (цикл NEDC) | 400 |





















































